Dokumentation i form af bankudskrift

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nmn
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24.01.2014 15:24:24

Dokumentation i form af bankudskrift

Indlæg af nmn » 24.01.2014 15:32:59

Hej ÆUG

Har I noget kendskab til, hvor meget den besøgende skal have stående på sin bankkonto? Jeg har skrevet i papirerne, at jeg dækker alle udgifter (bortset fra lommepenge). Men ambassaden Dar es Salaam har alligevel bedt min kæreste (fra Tanzania) om at fremvise et kontoudskrift. De sagde bare ikke noget om, hvor mange penge der skulle stå på kontoen. Han bruger sjældent sin bankkonto, da han får sin løn udbetalt kontant. Vil der blive set negativt på, at han "pludselig" fra den ene dag til den anden sætter et større beløb ind på kontoen? Og kunne det være en idé at tilføje tidligere udskifter fra perioder, hvor kontoen har været brugt mere aktivt.

Og den sidste udfordring - det er ikke det præcis samme navn, som i hans pas, der står på hans bankkonto, kan det blive et problem? Han overvejer at få en advokat til at lavet en attest som bekræftelse på, at det er den samme person, vil det være oK?

Poulsen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24.03.2013 21:20:47

Re: Dokumentation i form af bankudskrift

Indlæg af Poulsen » 25.01.2014 01:10:45

Hej…
Min mand og jeg har selv flere gange søgt visum (også fra Tanzania) vi har hver gang afleveret kontoudskrifter med vores ansøgninger da det jo står i ansøgningen at det skal vedlægges… Min mand bruger heller ikke sin konto så jeg kunne forestille mig at den ligner din kærestes (uden aktivitet og uden noget større beløb på) men vi har fået visa hver gang alligevel… Vi har dog krydset af at jeg står for alle udgifter… Ved dog ikke havd du refererer til når du siger "undtagen lommepenge"? der er et punkt der hedder at "host covers all expenses during stay" hvis det er krydset af, ligner det vores ansøgninger og kan ikke forstille mig at I skulle få nogle problemer ved at kontoen ikke er i aktivitet hvis i vel og mærket også har vedlagt hans lønsedler for de sidste 3 måneder.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dokumentation i form af bankudskrift

Indlæg af fundiver199 » 25.01.2014 08:55:37

Der er IKKE noget krav om, at en visumansøger skal have så meget som en krone stående på en bankkonto, såfremt der er en pålidelig vært til at dække udgifterne under opholdet.

At ambassaden beder om udskrift af bankkonto skyldes, at de følger nogle faste rutiner, og at en sådan udskrift kan siges at bidrage til generel oplysning af sagen. Men fordi noget helt generelt bidrager til oplysning af en sag, behøver det ikke have afgørende betydning for udfaldet i hver eneste sag.

Hvis et udskrift af bankkonto viser en god og stabil økonomi kan det medvirke til, at ambassaden føler det forsvarligt at udstede visum selv i stedet for at overlade opgaven til US i København.

nmn
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24.01.2014 15:24:24

Re: Dokumentation i form af bankudskrift

Indlæg af nmn » 25.01.2014 13:08:11

Mange tak for svar, det beroliger lidt.

Min kæreste er ved at få sat et par tusind kroner ind på sin konto som dokumentation for, at han råder over et passende beløb, han kan tage med til Dk. Er det ok at gøre det på den måde? Eller vil ambassaden finde det mistænkeligt, at der pludselig står et stort beløb fra den ene dag til den anden?

Når de kommer med en sådan forespørgsel, er der så tale om et "her-og-nu" udskrift, eller skal det være for de sidste 3 måneder?

Poulsen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24.03.2013 21:20:47

Re: Dokumentation i form af bankudskrift

Indlæg af Poulsen » 25.01.2014 15:00:37

Som fundiver skriver, er det en del af de faste rutiner at ambassaden skal have en kontoudskrift, og dertil hører at det skal være over de sidste 3 måneder. Der er ikke noget galt i at han sætter nogle penge ind på sin konto, så det kan i roligt gøre hvis i føler at det er nødvendigt. Hvis du har skrevet at du dækker udgifterne og at du dertil også har lagt dine kontoudskrifter, vil jeg ikke mene at et par tusinde til eller fra på hans konto har den store betydning. Men når de nu grundet standard rutine beder om en udskrift fra ham, så ville jeg bare skynde mig ned i banken på mandag og bede om en, og uden bekymringer få den afleveret på ambassaden så de kan videre behandle jeres sag hurtigst muligt, så han kan få sit visum. :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dokumentation i form af bankudskrift

Indlæg af mh1 » 25.01.2014 15:29:32

Det vil være fint, at han har lidt på sin konto, og at han så tager pengene med, når han rejser. Der KAN jo opstå forsinkelser, og det er rarest at have lidt penge på lommen, hvis man nu skal hænge i en eller anden lufthavn i timevis. Det KAN også forekomme, at paspolitiet spørger til om man har penge på sig, og så er det da rart nok at kunne vise det, selv om det absolut ikke er en betingelse for at få stemplet sit pas og slippe ind i Europa.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dokumentation i form af bankudskrift

Indlæg af fundiver199 » 25.01.2014 16:41:08

Enig men de penge behøver ikke stå på en bankkonto. De kan bare ligge i hans pung den dag, hvor han rejser. Jeg vil mene, at et par hundrede euro (1.500 danske kroner) er et passende beløb at have på sig til evt. uforudsete udgifter under rejsen.

Paskontrollen i Schengen kan sagtens finde på at bede om at se dokumentation for rejsemidler ved indrejse, og her vil et beløb i den størrelsesorden samt et invitationsbrev med navn og kontaktoplysninger på værten, der venter besøg, typisk gøre dem glade og føre til, at man bliver vinket videre uden flere spørgsmål.

Besvar