Visum til min nigerianske kæreste

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

lmh
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11.10.2013 15:23:51
Geografisk sted: Vejle

Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af lmh » 27.12.2013 13:55:11

Jeg føler vi løber panden imod en mur konstant fordi han er så uheldig at være født i Nigeria. Han har ren straffeattest og har aldrig lavet ulovligheder.

Jeg ved jeg kan inviterer ham herop på et besøgsvisum, men det ser ud til at han vil få afslag alene på grund af hans nationalitet.

Han har haft kontakt med Den Nigerianske Ambassade, men de ville have bestikkelse for at lave et visum og sådan er det overalt dernede.

Vi vil gerne giftes hvis han få lov til at komme.

Er der en køreplan for hvordan vi kan gøre tingene rigtigt?

Noget andet er, at han kan rejse til Kosovo uden visum. Hvis jeg rejser derned og vi gifter os der, kan han så rejse med mig retur til Danmark og søge familiesammenføring?

Jeg tror aldrig jeg har oplevet noget så svært og uoverskueligt som dette og oplever konstant at det er lige så svært at få den rigtige vejledning.

Vi giver dog ikke op selv om hans nationalitet er et problem.
ÆUG rådgiver

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af fundiver199 » 27.12.2013 15:49:55

Nigeria er placeret i den såkaldte asyllandegruppe, hvor man som udgangspunkt kun kan få visum til at besøge forældre, børn og ægtefælle. Så nej det er desværre ikke muligt at få ham på besøg i Danmark, med mindre I forinden har giftet jer i et andet land. Og selv da kræver det naturligvis stadig et visum. Han har ikke bare pludselig helt fri indrejse i Schengen, fordi I har giftet jer i eksempelvis Kosovo.

Men hvorfor gifter I jer ikke bare i Nigeria? Det var da umiddelbart langt mere oplagt, når det er der, han er fra.

lmh
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11.10.2013 15:23:51
Geografisk sted: Vejle

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af lmh » 28.12.2013 23:13:06

Det er selvfølgelig en mulighed men vi oplever at uanset hvilke papirer der skal skaffes, så forlanger de bestikkelse. Og det er vel og mærke i prisklassen 15.000 - 20.000 danske kroner.

Så for os er Kosovo umiddelbart den eneste udvej, da han ikke behøver et visum dertil. Selv på ambassaden blev der forlangt bestikkelse på 5000$, men så var er der heller ingen ende på hvad de ville skive i et visum.

Vi vil gøre tingene lovligt og ikke risikere at han står med et falsk visum.

Gifter vi os I Kosovo, så skal han vel blive der mens jeg rejser hjem og søger familiesammenføring? Eller skal han søge visum der for at kunne rejse med mig til Danmark så vi sammen kan søge familiesammenføring?
ÆUG rådgiver

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af fundiver199 » 29.12.2013 10:18:14

Begge dele er muligt. Men specielt ved ansøgning om opholdstilladelse (familiesammenføring) kan I risikere, at ambassaden i Kosovo henviser ham til at søge i det land, hvor han bor fast dvs. Nigeria.

Bestikkelse burde absolut ikke forekomme på en dansk ambassade. Og hvis I har været udsat for noget sådant, bør I straks anmelde det til Udenrigsministeriet med angivelse af den pågældende medarbejders navn.

Forhåbentlig viser det sig så, at den pågældende slet ikke er ansat på ambassaden men blot har bundet din kæreste en historie på ærmet.

lmh
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11.10.2013 15:23:51
Geografisk sted: Vejle

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af lmh » 01.01.2014 00:22:40

Tak for dit svar Fundriver.

Det er den svenske ambassade I Abuja, der varetager danske interesser og dem vil vi kontakte.

Vi vidste ikke at han kunne risikere at blive sendt fra Kosovo retur til Nigeria, mens sagen om familiesammenføring står på.

Vi er enige om at vi forsøger at ansøge om et besøgsvisum til Danmark først, men er forberedt på at få et nej.

Så det kan ende med at jeg tager til Nigeria og at vi så gifter os der
ÆUG rådgiver


lmh
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11.10.2013 15:23:51
Geografisk sted: Vejle

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af lmh » 26.01.2014 13:50:31

Nu er vi efterhånden kommet dertil at vi vil gifte os i Nigeria. Det ser ud til at det er den bedste udvej, når vi gerne vil familiesammenføres i Danmark.

Men hvordan med familiesammenføring? Skal han søge fra Nigeria mens jeg rejser til Danmark og søger herfra? Eller kan han umiddelbart få et visum og dermed lov til at rejse med mig tilbage, så begge kan søge herfra?
ÆUG rådgiver

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2014 17:15:52

Som udgangspunkt kan man få visum til at besøge sin ægtefælle i Danmark, med mindre man er fra Syrien eller Somalia. Men om han kan nå at få det, før din ferie i Nigeria er slut, kommer jo bla. an på, hvor lang en ferie, der er tale om. Behandlingen af en visumansøgning kan i værste fald tage op til 60 dage, og inden han overhovedet kan søge, skal han bla. have jeres vielsesattest.

lmh
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11.10.2013 15:23:51
Geografisk sted: Vejle

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af lmh » 26.01.2014 19:17:01

Det vil sige at det er ham der skal søge om at komme hertil og ikke mig der skal søge om at få ham hertil?
ÆUG rådgiver

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2014 07:08:31

Ja det er ham, der skal bruge et visum, ikke dig. Din rolle er at være vært for besøget, så du skal udfylde invitationsblanketten på www.nyidanmark.dk.

lmh
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11.10.2013 15:23:51
Geografisk sted: Vejle

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af lmh » 08.02.2015 19:58:58

Tak for input :-)
Da jeg rendte ind i sygdom, blev alt sat på standby men nu er jeg klar til at rejse derned. Jeg rejser 31. marts og så tager vi tingene trin for trin.
ÆUG rådgiver

lmh
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11.10.2013 15:23:51
Geografisk sted: Vejle

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af lmh » 19.04.2015 23:39:25

Lige en lille opdatering herfra.
Jeg rejste til Nigeria 30. marts og vi giftede os på et Registry den 9. april. Dagen var helt fantastisk og vi var omgivet af flere af hans familiemedlemmer og venner.
Jeg behøver nok ikke sige at vi er lykkelige for at vi nu er kommet så langt :D

Inden jeg rejste var jeg omkring min kommune for at hente de sidste oplysninger og der fik jeg at vide at vi skulle have vielsesattesten stemplet og underskrevet at 4 forskellige instanser, nemlig vielsesstedet, Indenrigsministeriet, Udenrigsministeriet og Ambassaden.

Så langt så godt men i Nigeria fik vi så at vide at vi kun skulle have Ambassadens og Udenrigsministeriets stempel og underskrift.

Hjemme igen kontaktede jeg Legaliseringen på Udenrigsministeriet i Kbh og de kom med præcist den samme melding - nemlig at vi kun behøvede Ambassadens stempel og underskrift og hvis det blev krævet også det Nigerianske Udenrigsministeriets.

Så oveni vores glæde, er det faktisk frustrerende at få modstridende meldinger. Jeg har bedt min kommune her om en præcis "kørevejledning" og har givet dem en kopi af svaret fra det Danske Udenrigsministerium også.

Så vi venter spændt på hvad vi nu skal gøre.

Min mand er jo i Nigeria og kan få formaliteterne i orden dernede.
ÆUG rådgiver

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af mh1 » 20.04.2015 10:28:10

Kommunerne er i reglen ikke det rigtige sted at spørge om, hvilke processer udenlandske dokumenter skal igennem for at kunne godkendes i DK.

Det er Udenrigsministeriet, som har ekspertisen hvad det angår. Dels kan man finde mange af de nødvendige oplysninger på deres hjemmeside, dels kan man henvende sig og spørge, hvis man ikke kan finde oplysning om lige det land, man har brug for at vide noget om.
mh
Rådgiver for ÆUG

lmh
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11.10.2013 15:23:51
Geografisk sted: Vejle

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af lmh » 20.04.2015 12:57:40

mh skrev:Kommunerne er i reglen ikke det rigtige sted at spørge om, hvilke processer udenlandske dokumenter skal igennem for at kunne godkendes i DK.

Det er Udenrigsministeriet, som har ekspertisen hvad det angår. Dels kan man finde mange af de nødvendige oplysninger på deres hjemmeside, dels kan man henvende sig og spørge, hvis man ikke kan finde oplysning om lige det land, man har brug for at vide noget om.
Det er også det jeg har gjort - kontaktet Udenrigsministeriet og vi gør hvad de siger.
ÆUG rådgiver

lmh
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11.10.2013 15:23:51
Geografisk sted: Vejle

Re: Visum til min nigerianske kæreste

Indlæg af lmh » 28.04.2015 17:29:08

Udenrigsministeriet her i Danmark gav os forkerte oplysninger men efter kontakt med Den Danske Ambassade i Nigeria har vi nu endelig den rigtige køreplan.
Først skal aflægge affidavit ved High Court og derefter det samme ved Ministry of Justice.
Derefter skal Ministry of Foreign Affairs påtegne vores vielsesattest og til slut er det så Den Danske Ambassade i Abuja der legaliseret dokumentet.

Selv om Ambassaden først officielt åbner i Abuja i løbet af sommeren, er der danske medarbejdere dernede og de er meget meget søde til at hjælpe
ÆUG rådgiver

Besvar