Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af fundiver199 » 16.01.2013 12:52:51

Pr. 15. januar 2013 er en ny visumpraksis trådt i kraft i Danmark. Praksis ændres bl.a. på følgende områder:

•Visum med henblik på deltagelse i retssager
•Visum til ansøgere, der har verserende sager om opholdstilladelse i Danmark
•Visum til somaliske ægtefæller

Ændringerne gælder for udlændinge, der indgiver ansøgning om visum fra den 15. januar 2013 eller senere. Dette fremgår af et nyt visumpraksisnotat, der træder i stedet for visumpraksisnotatet af 25. oktober 2011. Visumansøgninger, der er indgivet inden den 15. januar 2013, behandles efter den tidligere praksis.

Det nye visumpraksisnotat kan læses her:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/7 ... 012013.pdf

hanasa
Indlæg: 75
Tilmeldt: 28.01.2013 22:10:05

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af hanasa » 13.05.2013 11:40:10

hvad vil det sige ??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af skaanebo » 13.05.2013 11:44:56

Hvad er dit spørgsmål? Det fremgår jo af ovenstående links, hvad der gælder.

kawther
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07.06.2013 16:42:48

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af kawther » 07.06.2013 17:02:33

betyder de nye reger at man godt kan visum til danmark hvis man har en sag om famillesammenføring kørende ? jeg søgte dog 9 januar og har fået svar med afslag... vi ønsker at klage til udlæningenævnet snart.. kan min mand så få visum til dette ?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2013 15:26:21

De nye regler betyder - som der står på Nyidanmark - at det at have en verserende ansøgning om FS under behandling ikke længere automatisk forhindrer, at man kan få et visum.

Men det er selvfølgelig ikke det samme som, at alle, der søger om visum, vil få det. Så derfor kan jeg heller ikke svare på, om din mand kan få visum. Jeg ved f.eks. ikke, om afslaget skyldes, at US mener, jeres ægteskab er et proformaægteskab. Eller om din mand er registreret i SIS eller er udvist af Danmark med indrejseforbud eller har visumkarantæne. De fleste visumansøgningen (95%) bliver imødekommet i Danmark, men der er mange ting, der kan give anledning til afslag, og som jeg ikke ved noget om, hvad angår din mand.

pedroonetwo
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13.10.2013 14:02:50

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af pedroonetwo » 15.07.2014 12:45:59

Kære Forum :D

Jeg er en mand som igennem et år har kendt min kæreste fra Zambia
og da Zambia høre under Turistlandegruppen har jeg som udgangs punkt
lov til at invitere hende her op på et turistvisum! (selv snakket med US)

Men mit spørgsmål går på ,da jeg vil skrive at jeg står for alt forplejning
under hendes ophold i Danmark samt fly tur retur til danmark og Zambia
om hun så skal kunne dokumentere at hun har penge til sig selv under
hele opholdet samt rejse omkostninger,, eller kun et vis beløb i tilfælde af problemer , måske for
hotel og mad.

eller er det mig der stadig som vært skal have et beløb stående på
min konto som kan dække hendes logi mad dvs til under hele opholdet
i danmark , eller er det penge som hun selv skal stille til rådighed
og kunne dokumentere for til US.

for jeg er noget i tvivl om hvilke krav US stiller ang økonomi vedr
rene turist besøg i danmark både fra min og hendes side.

har læst at en turist daglig skal have et vist beløb på sig under opholdet
og det løber jo ret hurtigt løber op hvis vi søger om et 90 dags visum til hende.
eks såfølgelig sygeforsikring til hende som jo er et krav.

håber der er nogle som kan svare mig på dette

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af fundiver199 » 15.07.2014 12:51:50

Hvis det er dig, der betaler det hele, består dokumentationen i, at der er en pålidelig vært i Danmark - dig. Herudover er det af praktiske grunde en god ide, at hun medbringer lidt penge på rejsen f.eks. 200 EUR, så der er til uforudsete udgifter til mad, hotel, taxi mm.

Hun kan også blive spurgt i paskontrollen om at vise sine midler, og så er det bedre at have 200 EUR og dine kontaktoplysninger end fuldstændig tomme lommer.

pedroonetwo
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13.10.2013 14:02:50

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af pedroonetwo » 15.07.2014 17:47:42

fundiver199 skrev:Hvis det er dig, der betaler det hele, består dokumentationen i, at der er en pålidelig vært i Danmark - dig. Herudover er det af praktiske grunde en god ide, at hun medbringer lidt penge på rejsen f.eks. 200 EUR, så der er til uforudsete udgifter til mad, hotel, taxi mm.

Hun kan også blive spurgt i paskontrollen om at vise sine midler, og så er det bedre at have 200 EUR og dine kontaktoplysninger end fuldstændig tomme lommer.
Hej Fundiver199

Mange tak for dit hurtige svar

Betyder det så at dokumentation også skal bestå i at jeg feks har arbejde hvad jeg tjener hvordan og hvor jeg bor er dansk statsborger osv osv . og eller at der skal stå en pæn sum penge på min konto ligeså for de 90 dage som vi søger visum til hende.. her i Danmark. ja unskyld måske jeg virker lidt tyg hovedet men vil gerne have tingene på det rene :D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af mh1 » 15.07.2014 20:45:48

Du behøver ikke at have job, men du skal på en eller anden måde vise, at du kan forsørge to personer i 90 dage - både folk på dagpenge fra a-kassen og kontanthjælpsmodtagere har kunne få kæreste på besøg, for der kræves jo ikke alverden for at man kan købe mad til en ekstra person, og betale for det vand og el de bruger.
mh
Rådgiver for ÆUG

pedroonetwo
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13.10.2013 14:02:50

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af pedroonetwo » 16.07.2014 10:50:28

Tak mh

Super rådgiving man får herinde ,fra din side hvergang

vi er heldige at have en person som dig herinde på forummet.

De danske udlændingerelger er nogel gange en jungle

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af Pelle » 20.08.2014 01:47:01

Jeg har lige læst sektion 7.7 igennem mht. reglerne for udstedelse af visum til gravide.
Der står bla. at udrejse skal ske seneste 2.5 mdr inden fastlagt termin. Der står også
Udlændingemyndighederne vil i forbindelse med behandlingen af en gravid visumansøgers ansøgning indhente dokumentation for visumansøgerens terminstidspunkt. Dette termins- tidspunkt vil herefter virke som skæringsdato i forhold til vurderingen af, hvornår den på- gældende senest skal udrejse af Danmark.
1) Der bliver intet sted spurgt i visumansøgningen om man er gravid. Skal man selv gøre opmærksom på dette? Og vise dokumentation for terminsdato? Og hvis man ikke gør, er det så ulovligt? (selvom man evt. kun søger visum til præcis 2.5 mdr inden termin?)

2) Mit næste spørgsmål er mht
Ovennævnte praksis om udrejse senest 2 ½ måned før forventet termin kan dog fraviges i følgende tilfælde:
- Visumansøgeren er gift med en udstationeret dansk statsborger eller en person
med en opholdstilladelse i Danmark meddelt med mulighed for varigt ophold, hvis
forsikring dækker omkostningerne til fødslen i Danmark.
Falder en dansk statsborger i ovennævnte kategori? Jeg er ikke udstationeret, men hvis det gælder for en person med en opholdstilladelse i Danmark meddelt med mulighed for varigt ophold, må det vel også gælde for en dansk statsborger?
Og hvor finder man en forsikring som dansk, mandlig, statsborger der dækker omkostningerne til fødsel i DK?

Grunden til disse spørgsmål er at det ville være rart at haven en afgørelse fra US om at min ægtefælle fik tildelt processuelt ophold, inden hendes visum udløber. Pga. ovenstående er vi ikke trygge ved at søge om visum til længere end til 2.5 mdr inden termin, da det åbenbart ikke er tilladt (jeg ønsker selvfølgelig at følge reglerne, da det måske ellers kan få negative konsekvenser for vores familiesammenføring). Alt afhængig af US sagsbehandlingstid kommer det lige til at passe, men jeg ville ikke have noget imod at hun kunne blive et par uger længere på gyldigt visum for at være sikker at vi fik svaret inden.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af mh1 » 20.08.2014 11:30:10

Hvis du er sikker på at I opfylder kravene til fs efter danske regler, så vil din kone få processuelt ophold og I behøver derfor ikke spekulere på terminsdatoen.

MEN det vil være ualmindeligt svært at finde en privat forsikring, som omfatter graviditet og fødsel.

Du har formodentlig læst oplysnignerne i tråden her: viewtopic.php?f=6&t=8937&hilit=fødsel&start=30

og måske også forhørt dig der, hvor du forventer at fødslen vil finde sted om, hvorvidt de er klar over notatets indhold? I givet fald behøver du jo ikke spekulere mere over prisen heller.
mh
Rådgiver for ÆUG

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af Pelle » 20.08.2014 18:13:39

Hej mh,
Jeg er forstår 100% hvad du siger, og jeg er stort set sikker på vi har alt der skal til for at få en succesfuld familiesammenføring, men jeg er typen der godt kan lide at gå med livrem og seler med disse ting og derfor ovenstående spørgsmål. Hvad hvis nogle papirer bliver væk og derved bliver vores ansøgning afvist? Så ryger min kone direkte ud og kommer i visumkarantæne i 3 år.. Det er en ret hård konsekvens, så selvfølgelig hvis jeg kan undgå denne risiko vil jeg da gøre det.
Men jeg er stadig i tvivl mht om hun skal oplyse hun er gravid ved visumansøgningen. Er der nogen der ved dette?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af mh1 » 20.08.2014 20:33:46

NEJ, man skal ikke oplyse om graviditet ved visumansøgning. Der er simpelt hen ingen rubrik til det.

Din kones ansøgning om fs vil ikke blive afvist, hvis nogen papirer bliver borte, men send for himlens skyld IKKE originalpapirer, KUN kopier. Lav en fortegnelse over bilag med nummer, som I selv beholder en kopi af, således at I kan bevise at I har indleveret x antal bilag vedrørende dit og dat, og skulle nogen af dem blive borte undervejs (det hænder), så indsender I en ny kopi.
mh
Rådgiver for ÆUG

nepden
Indlæg: 13
Tilmeldt: 18.07.2016 14:13:45

Re: Ny visumpraksis pr. 15. januar 2013

Indlæg af nepden » 06.04.2017 08:01:42

Hej! Min hustru har lige fået afslag på schengenvisum til Danmark. Ambassaden i Nepal, Kathmandu, som behandlede sagen, har givet afslag uden at sende sagen videre til US. Deres begrundelse er at de ser risiko for at min hustru ikke rejser hjem igen.

Her er vores vilkår
1) min hustru har været i Danmark i 2 år som au pair. Hun overholdte her frist for hjemrejse uden problemer, hvilket var 17. december 2016.

2) vi blev gift i Århus kommune d. 9. december 2016. Vielsesattest var vedhæftet invitationsbrevet.

3) jeg er i Nepal med min hustru på nuværende tidspunkt for at møde hendes familie.

4) hun er ikke indberettet som uønsket og hun har ingen form for karens periode.

5) jeg mødte min hustru for lidt over et år siden og vi har mødtes MANGE gange i Danmark samt 4 måneders samliv i Nepal.

Jeg kan forstå på notatet, at hvis ambassaden har mistanke om risiko for at min hustru ikke tager hjem, så sendes sagen normalt til US.

yderligere kan jeg forstå fra side 44, sidste tekstparagraf, at US i så tilfælde ikke må give afslag hvis risikoen for længere ophold falder under de opholdstilladelser som er fritaget karensperiode - fx familiesammenføring.

Har ambassaden ret til at afvise en ansøgning uden at sende den til US? Og hvordan kan vi få sagen behandlet hos US, skal vi klage?

Håber nogen kan hjælpe

Besvar