Invitation til kæreste fra Elfenbenskysten

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mrtn
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.01.2008 22:59:54

Invitation til kæreste fra Elfenbenskysten

Indlæg af Mrtn » 14.01.2008 06:05:51

Hej
Pt. har jeg ingen planer om at blive gift foreløbig med min kæreste, da jeg ikke har kendt hende så længe, men ville meget gerne invitere hende på besøg.

Meeen, hvordan gør man dette nemmest :?: Dels er jeg over 10 år ældre end hende og dels virker det til at hvis jeg skriver i invitationen at vi er kæreste, så vil denne blive afvist. Og hvis jeg ikke skrive det kan udlændingestyrelsen jo nok ligge to og to sammen. Kan godt stille bankgarantien.

Jeg kender indgående en del af hendes familie i DK - deraf kontakten. Ville det være en bedre mulighed at få en af dem til at invitere???? Eller evt. en helt tredje med tilknytning til CI????

Tak.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 14.01.2008 11:37:34

Hej Mrtn.
Din kæreste er fra Elfenbenskysten, som er et af de lande, der for tiden er placeret i den del af immigrations-landegruppen, hvorfra ansøgerne skal have en vis tilknytning til den person, han eller hun skal besøge i Danmark. For statsborgere fra denne gruppe gælder, at der som udgangspunkt gives visum til ægtefæller, faste samlevere, kærester og forlovede, børn uanset alder, forældre, søskende og deres ægtefæller.

Dvs. det er en fordel at skrive I er kærester, ellers får hun sandsynligvis ikke visum. Da der kun er tale om visum mener jeg ikke US kigger på, hvor stor aldersforskellen er. Det gør de til gengæld, hvis I ønsker at søge om Familie Sammenføring. Så skal I kunne dokumentere hvor længe I har kendt hinanden osv (proformamistanken). Hvis I kan samle de dokumenter, der kræves for at søge visum og du kan stille garantien, så skulle det ikke være et problem.
Jeg kan se der ikke er en amb i Elfensbenkysten, men der henvises til den svenske amb eller danske amb i Ghana. http://www.um.dk/da/menu/OmOs/Organisat ... kysten.htm
Her kan I nok få specificeret hvilke dokumenter der kræves sammen med ansøgningen. Måske er det nogenlunde det samme, som for Ghanesere (men tjek hellere, det kan variere fra land til land):
http://www.ambaccra.um.dk/en/menu/Consu ... oncontain/
Den omtalte rejsesygeforsikring, skal dække eventuelle udgifter i forbindelse med hjemsendelse af helbredsmæssige grunde, uopsættelig lægebehandling og akut hospitalsbehandling under det påtænkte ophold. Rejsesygeforsikringen skal dække alle Schengen-landene, og minimumsbeløbet for forsikringsdækningen skal være 30.000 euro. Rejsesygeforsikringen skal være dækkende i hele visummets gyldighedsperiode. Et visum kan afkortes, hvis rejsesygeforsikringen ikke er dækkende for hele perioden.

Mrtn
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.01.2008 22:59:54

Indlæg af Mrtn » 14.01.2008 14:19:09

Tak Tak for det uddybende svar!

Så er det ikke helt så slemt som jeg troede :D

Der står i dit link at den svenske ambassade i Abidjan kan bruges, men den dog virker til være lukket, men så kan den Norske sikkert bruges.

Det betyder flere penge og papirnusseri, hvis min kæreste skal til Ghana (personligt fremmøde).

Lige en ting:
Har jeg forstået det rigtigt at, hvis hun får besøgsvisum i 90 dage og hun rejser hjem igen, så annulleres bankgarantien? Eller skal hun rejse hjem inden de 90 dage. Fx efter 88 dage?

Og nu når vi er igang:
Kan jeg inviterer hende til Paris en uge fx uden problemer i perioden på 90 dage eller skal der så mere papirnusseri til?

Og og og: hvis vi nu beslutter at gifte os i perioden, så koster det mig 53000 kr. plus en ny bankgaranti og så skal der søges om familiesammenføring? Korrekt? Og må hun så blive i DK, hvis vi bliver gift eller hvordan?

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 14.01.2008 15:35:01

Hej igen!
1) Det er en god idé lige at undersøge, om den norske amb virker istedet for den svenske - her er det nok UdenrigsMinisteriet, der skal kontaktes.

2) Det er rigtigt, at garantien kan blive annulleret, når hun er rejst hjem igen. Det er meget vigtigt, at I læser visumstickeren rigtigt hvor mange dage hun må være i DK. Vi har selv været ude for kun at få 70 dage selvom vi bad om 90! "Length of stay" angiver, hvor mange dage hun må opholde sig i DK, og skal være inden for en bestemt periode angivet med "Validity of Visa" (http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ticker.htm)
Det er meget vigtigt at hun kun opholder sig i landet i det antal dage, hun får tildelt, inkl. ankomst- og afrejsedatoerne. Både så du kan få garantien annulleret og så hun ikke får 3 års indrejseforbud i DK. Men det behøver i teorien ikke være et par dage før, eks. 88 dage. Hvis I har fået 90 dage må hun opholde sig her 90 dage.

3) Da Frankrig også er et Schengenland skulle I uden problemer kunne tage et smut til Paris.

4) Hvis I gifter jer mens hun er her på visum er der tre muligheder:
- Den du selv har skitseret, hvor I søger FS inden visum udløber, din garanti inddrages og du skal stille en ny. Hun får automatisk processuelt ophold, dvs ret til at opholde sig i DK, mens sagen behandles (hun må dog ikke arb og kan ikke modtage gratis danskundervisning).
- Eller din nybagte hustru kan rejse hjem, du får garantien annulleret, I søger om visum anden gang uden at skulle stille garanti da I nu er ægtefæller og indgiver ansøgning om FS når hun er kommet herop.
- Eller hun rejser hjem, du får garantien annulleret, og I søger om FS fra hendes hjemland.

Ps. Det er altid en kæmpefordel hvis visumansøger har job, studie el lign. som vedkommende kan dokumentere at kunne vende tilbage til efter besøg i DK. Eller måske en familiebegivenhed. Men altså ikke et krav som sådan, og man kan godt få visum uden...

Al mulig held og lykke :D

Mrtn
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.01.2008 22:59:54

Indlæg af Mrtn » 14.01.2008 18:18:15

Mange tak for den hurtige respons! En stor hjælp 8)

Barros
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19.07.2007 09:23:18

Indlæg af Barros » 21.01.2008 00:40:31

Hejsa
Min daværende kæreste og nuværende hustru kommer ligeldes fra vest afrika. I hendes hjemland er der heller ikke en dansk repræsentation, der kan udstede visa. I stedet gik hun til den svenske ambassade og fik afslag efter en måned. De ville ikke engang behandle hendes ansøgning. Spild af tid.
I stedet tog hun til den danske ambassade i Benin, hvor de var meget flinke og hjælpsomme. De ekspederede sagen inden for 24 timer og sendte den på mail og i hard copy med luftfragt til København, hvor den så lå i ca. 3 måneder, men det var jo ikke Benin's fejl. Under sagsforløbet ringede jeg ofte til ambassaden, og de var utrolig flinke hver gang og gav gode råd og vejlledning.
Jeg ved godt, der er stykke vej fra Abidjan til Benin, men hvis det er det, der skal til, så er det bare med at gøre det.
Skriv et brev til ambassaden, som hun tager med, så man kan dokumentere, at ansøgningen er relevant. Og husk dokumentation for forholdet i form af kopi af mails o.s.v. som der altid bliver nævnt i dette forum.

Mvh Barros

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 24.01.2008 15:52:16

Mrtn skrev:Der står i dit link at den svenske ambassade i Abidjan kan bruges, men den dog virker til være lukket, men så kan den Norske sikkert bruges.
I kan bruge konsulatet, som videresender sagen til ambassaden i Accra, Ghana, som sender det videre til København. Og efter passende langsommelig sagsbehandlingstid får i et svar.

Find konsulatets kontakt oplysninger på det før nævnte link.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Invitation til kæreste fra Elfenbenskysten

Indlæg af dotGusten » 04.06.2009 16:23:21

Pr. september 2008 er det den norske Ambassade i Plateau i Abidjan, som behandler visumansøgninger mm. for Danmark.

Besvar