Gift og muligvis gravid Q fra Thailand

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JonasPetersen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06.03.2024 22:27:26

Gift og muligvis gravid Q fra Thailand

Indlæg af JonasPetersen » 06.03.2024 22:59:38

Kære læser,

Jeg vil prøve at forsøge at beskrive situationen så godt som det nu er muligt, for det er ret komplieret.

Selv er jeg en dansk fyr på 46 år, som i de sidste 4 ugers tid har indledt et hemmeligt forhold til en 42 årig kvinde fra Thailand "Q".
Problemet er at hun er her på ægteskabsvisum, da hun er i forvejen gift med en dansk mand, som desværre ikke respektere hende (sagt pænt), derfor vil Q rigtig gerne ud af forholdet.

Q blev gift i Danmark tilbage i 2014 og har været her i landet siden. Og hendes visum udløber i 2025.

Jeg har ikke kendskab til alt den jura som ligger bag kvinders opholdstilladelse, så jeg forholder mig til det hun har fortalt mig. Men på det seneste har jeg ikke rigtigt kunne finde hovede/hale i det - og dette er begyndte allerede at tappe energien i forholdet. Så jeg håber virkelig at I kan hjælpe mig.

---

Jeg er som sagt blevet rigtig glad og føler mig smask forelsket i "Q" og selvom vi kun har været i et kortvarigt forhold, føles det bare så korrekt det hele. Så meget at vi faktisk også har snakket om at få os et par børn, da ingen af os har fået de børn vi ønsker endnu - og da Qs alder er i den højde ende, så skal det være meget snart.

Men jeg har følgende spørgsmål i de 3 nedenstående scenarier.

1) Hvad gør vi, hvis hendes mand finder ud af dette hemmelige forhold?
Som sagt er det en svær situation, for jeg vil for alt i verden både ønske, at Q bliver min hustru og kan blive i landet, særligt hvis det lykkes os at gøre Q gravid. Men tanken er naturligvis i mig, hvad nu hvis at hendes nuværende mand opdager, at hun har et sideløbbende forhold og indberetter det til Udlændingestyrelsen.

Betyder det så, at jeg skal gifte mig med Q samme dag? Og hvad gør man i forbindelse med det økonomiske krav, som der stilles på 100.000kr. hverken i kroner/øre eller i andet ejendom?


2) Q har fortalt mig, at da der lige knap et år til hendes ægteskabsforhold udløber, og hun bliver gravid i starten af det nye år. og at hendes nuværende mand finder ud af forholdet. Så vil Udlændingestyrelsen ikke kunne sende hende ud af landet, og jeg er fritaget for at sikre de 100.000kr. i sikkerhed.
Jeg ved bare ikke hvorfor det er sådanne, når man har læst/hørt om mange kvinder, der er udvist med deres børn. For det vil være så katestrofalt, at sætte børn i en verden, som så skal sendes ud af Danmark før end de faktisk er født.

3) Hvor længe skal man have været gift og været i arbejde for at oprette holde retten til ansøgningen om permanent ophold?


Jeg håber at I kan sætte Jer ind i min situation og give mig svar på ovenstående. Tusind tak på forhånd.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Gift og muligvis gravid Q fra Thailand

Indlæg af mhg » 13.03.2024 08:16:18

For det første kan hendes mand ikke gennemtvinge, at hendes opholdstilladelse bliver inddraget omgående, selvom han finder ud af at hun er utro.

Den kan blive inddraget når skilsmissen er gennemført.

Men inden det sker, vil myndighederne se på følgende forhold for den, som risikerer inddragelse:
"Din tilknytning til det danske samfund, herunder hvor lang tid du har været i Danmark.
Alder, helbredsforhold og andre personlige forhold.
Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.
Konsekvenser for dine herboende nære familiemedlemmer.
Manglende eller lille tilknytning til hjemlandet.
Om du vil lide overlast i hjemlandet."

At hun har været omkring ti år i DK allerede, kan være grund til at hun får lov at beholde sin opholdstilladelse, HVIS hun også har været i arbejde, og har gjort sig umage med at lære dansk.

'I gamle dage' kunne man sikre sig nyt opholdsgrundlag ved at blive gift, så snart man havde en underskrevet skilsmisseattest i hånden, men den går ikke mere. Hastværk vil altid være lastværk i familiesammenføringssager.

Myndighederne vil sandelig godt kunne inddrage hendes opholdstilladelse (sende hende ud af landet), uanset om hun er gravid, og den med at du så ikke skal stille sikkerhed passer ikke. Så tag det roligt, og lav ingen panikhandlinger.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar