I klemme med nye udlændingeregler

Her kan du som journalist, studerende el.lign. søge efter medlemmer som vil deltage i undersøgelser, artikler, programmer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hjmadsen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10.11.2010 11:43:18

I klemme med nye udlændingeregler

Indlæg af hjmadsen » 10.11.2010 11:51:34

Jeg er journalist på Jyllands-Posten og vil gerne tale med personer, der fremover ikke vil kunne få familiesammenføring pga. de nye regler med pointsystemet, som stiller krav om høj uddannelse, erhvervserfaring samt sprog.
Regler der skal supplere 24 års reglen, så det også vil ramme folk over 24 år.
Kontakt mig med det samme, hvis du vil fortælle din historie.

Med venlig hilsen
Heidi Madsen
heidi.joy@jp.dk
tlf.nr. 33308219

hvrose
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15.11.2010 13:46:21

Re: I klemme med nye udlændingeregler

Indlæg af hvrose » 15.11.2010 15:35:14

Min datter er ved at blive landsforvist, hun er læge og har i de sidste 3 år udført forskning i Tanzania. Forskningsområdet er tuberkulose, en sygdom som vi troede var udryddet i Europa, men som nu reelt er på vej tilbage med store udgifter for samfundene til følge.
Undervejs har hun fundet en dejlig mand, som hun er blevet gift med og har fået et barn med, som iøvrigt er dansk statsborger. Manden er hindu, håndværksuddannet og meget respekteret i deres samfund og har gået i engelsksproget skole.
Til næste år er projektet færdigt, min datter skal hjem og gøre sin Ph.D. færdig og fortsætte sin videreuddannelse inden for dette vigtige område.
Dette er der imidlertid sat en effektiv stopper for med de nye regler for familiesammenføring. For det første vil en håndværker næppe blive godtaget under de nye regler, uanset at han er 100% villig til at lære og arbejde, for det andet følger svigermor med. Som eneste søn er min svigersøn ansvarlig for at forsørge sin mor. Det kan man som dansker tænke om hvad man vil, men vores datter er fuldt ud klar over dette forhold og villig til at bære et medansvar her. At efterlade svigermor i Tanzania ville være det samme som at sætte hende på gaden med en tiggerskål i hånden.
Der vil selvfølgelig være en udgift for samfundet med indslusning af denne familie, men min svigersøn ville, hvis han fik chancen, have gode muligheder for at udvikle sine kundskaber og bidrage positivt til det danske samfund, selv om han ikke har en universitetsuddannelse. Det største tab for det danske samfund vil nok været tabet af en dygtig læge, som det danske samfund allerede har investeret en del resourcer i at uddanne og hvis forskningsresultater kunne tænkes at få en økonomisk gevinst i fremtiden.

Alt i alt taler vi nok om et nettotab for det danske samfund.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: I klemme med nye udlændingeregler

Indlæg af fundiver199 » 15.11.2010 16:15:49

Din datter bør anvende EU-reglerne til at komme til at bo i Danmark med sin familie. Hvis hun faktisk forsørger svigermor, så kan hun også tage hende med efter EU-reglerne.

Det er ikke noget, vi skriver så meget om på hjemmesiden, da det er lidt af et specialtilfælde og tingene er komplicerede nok at forklare uden at komme ind på den slags "hjørner" af lovgivningen. Men det kan hun altså.

Læs "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land" og "jeg vil... flytte tilbage til Danmark".

Din datter skal kort sagt bare aktivere sit unionsborgerskab ved at bo en periode i et andet EU-land. Så er hun ligestillet med de cirka 25.000 personer fra de andre EU-lande, der hvert år flytter til Danmark. Din datter kan f.eks. bo med familien i Sydsverige og pendle til arbejde i Danmark.

Besvar