Afslag på familiesammenføring efter "EU-retten"

Her kan du som journalist, studerende el.lign. søge efter medlemmer som vil deltage i undersøgelser, artikler, programmer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Engelbrechtsen

Afslag på familiesammenføring efter "EU-retten"

Indlæg af Engelbrechtsen » 18.01.2013 13:46:17

Har du fået afslag på familiesammenføring efter ”EU-retten”...???

Kære ÆUG medlemmer og alle andre brugere af denne hjemmeside.

Hvis du kan svare ja til det ovenfor nævnte spørgsmål, beder jeg dig indtrængende om at læse dette indlæg til ende. Jeg har brug for din hjælp.

Mit navn er Jacob Engelbrechtsen og jeg er pt. i gang med at skrive mit juridiske speciale ved det juridiske fakultet på Københavns universitet.

Emnet er udlændingestyrelsens praksis på området for familiesammenføring efter ”EU-retten”, herunder det tilsyneladende vilkårlige skøn i forbindelse med opholdskravet (reelt og faktisk ophold i en anden medlemsstat).

Om end det tidligere integrationsministerium fik oprettet en internetportal (nyidanmar.dk), som med årene er blevet bedre, mere informativ og brugervenlig, er det i dag stadig svært at gennemskue praksis på området for familiesammenføring.

Dette gælder i særdeleshed for familiesammenføring efter ”EU retten”, i det retten hertil udelukkende bygger på administrativ praksis, og dermed til en vis grad hviler på den enkelte sagsbehandlers konkrete og individuelle skøn.

Som omtalt på ÆUG.dk er det svært at se en klar linie, i det ellers sammenlignelige sager afgøres forskelligt. Det handler i høj grad om individets retssikkerhed, der i disse sager er særligt vigtigt, da udlændingestyrelsens afgørelser er meget indgribende i det enkelte individs og dennes families tilværelse og forhold.

Overblik over praksis på området besværliggøres yderligere af, at udlændingestyrelsens afgørelser ikke er offentligt tilgængelige. Ligesom styrelsens måde, at registrere/arkivere sagerne på umuliggør, at søge om aktindsigt på et specifikt område.

Det er i denne henseende, at jeg har brug for din hjælp.

Det kræver naturligvis adgang til praksis på området, for at kunne danne sig et overblik og vurdere hvorvidt denne praksis er i overensstemmelse med ”EU-retten”.

Jeg håber derfor meget på, at du har lyst til at hjælpe ved at sende din ansøgning, oversigt over vedlagt dokumentation samt udlændingestyrelsens afgørelse/afslag til mail adressen familiesammenfoering@gmail.com. Jo flere afgørelser, jo bedre og mere repræsentativ bliver undersøgelsen, hvilket i højere grad kan berettige en eventuel kritik af den førte praksis.

Specialet vil koncentrere sig om, hvordan retten til familiesammenføring i Danmark efter ”EU-retten” er opstået og hvordan den har udviklet sig. Jeg arbejder ud fra en tese om, at udlændingestyrelsens nuværende praksis på området er i strid med ”EU-retten” og i bedste fald unødigt besværliggør processen vedr. danske statsborgeres ret til familiesammenføring efter ”EU-retten”.

Med nuværende praksis tænker jeg særligt på den fra sommeren 2012 tilsyneladende skete praksisændring på området, hvilket har gjort det langt vanskeligere at opnå familiesammenføring efter ”EU-retten”.

Jeg håber meget at du har lyst til at hjælpe med undersøgelsen ved at sende din ansøgning med relevante bilag samt udlændingestyrelsens afslag på e-mail adressen familiesammenfoering@gmail.com

Du er naturligvis garanteret total anonymitet, og jeg vil på ingen måde registrere eller bearbejde eventuelle personlige oplysninger

Nb. Du er også velkommen til at sende din ansøgning og udlændingestyrelsens afgørelse, hvis du har opnået familiesammenføring efter "EU-retten".

På forhånd tak
Jacob Engelbrechtsen

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring efter "EU-retten"

Indlæg af mh » 18.01.2013 14:54:56

@ Jacob - hvis du ikke allerede selv har luret det - jeg tror du måske vil have større chance for at få 'bid', hvis du selv fisker i 'dammen' her: gå op og klik på avanceret søgning, og søg fx på netop 'afslag' og 'EU-'.

Du vil få en masse hits, du ikke kan bruge til noget, men du vil også få fat i nogle poster der er lige i øjet. Du kan så skrive en personlig besked til postens ophavsmand ved at klikke på ikonet 'PB' ude i højre side.
mh

fundiver199

Re: Familiesammenføring efter "EU-retten"

Indlæg af fundiver199 » 28.01.2013 14:43:35

Jeg kan kun anbefale, at så mange som muligt bidrager til undersøgelsen, så Engelbrechtsen får det bedst mulige grundlag for sit arbejde. Engelbrechtsen har været i kontakt med ÆUG´s bestyrelse, som på den baggrund føler, at vi kan sige god for projektets seriøsitet.

Besvar