EU regler eller danske regler ? familiesammenföring af 2 börn med filipinsk kone. selv franskmand

Her kan du skrive om / søge information om, hvordan I får sammenbragte børn med til Danmark, når børnene ikke er danske statsborgere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
peterla
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20.03.2018 05:14:58

EU regler eller danske regler ? familiesammenföring af 2 börn med filipinsk kone. selv franskmand

Indlæg af peterla » 20.03.2018 05:38:09

jeg er franskmand og har boet over 50 år i danmark. jeg er gift med en filipinsk kvinde med 2 börn på 12 og 15 år.

Vi overvejer familiesammenföring af de 2 börn.

vil vide da jeg ikke er foraeldrer til de 2 börn (filipiner ) om EU regler vil kunne anvendes da jeg er fransk statsborger
Jeg fik familiesammenföring af min kone efter EU regler på ca en uge i juli 2015.

hun har arbejde og på modul 6 på sprogskole.vi har vaeret gift i snart 3 år fra juli 2015.

ser frem til svar og råd.
Senest rettet af peterla 20.03.2018 14:32:48, rettet i alt 1 gang.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU regler eller danske regler ? familiesammenföring af 2 börn med filipinsk kone. selv franskmand

Indlæg af skaanebo » 20.03.2018 08:12:14

Hvorfor er der ikke søgt efter EU-regler samtidig med moren? Har børnene ikke boet sammen med moren hidtil? Og hvor lang tid er det siden, at moren fik opholdskort? Bor hun nu sammen med dig eller med sine børn?

peterla
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20.03.2018 05:14:58

Re: EU regler eller danske regler ? familiesammenföring af 2 börn med filipinsk kone. selv franskmand

Indlæg af peterla » 20.03.2018 14:19:49

jeg sögte ikke om familiesammenföring til börnene samtidig med min kone, da vi ville have at min kone laerte dansk og job för vi sögte.....

börnene har boet sammen med hendes foraeldrer og söster på filipinerne de sidste tre år.

min kone fik opholdsort på wn uge efter eu regler i juli 2015.

hun bor i dk sammen med mig.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU regler eller danske regler ? familiesammenföring af 2 börn med filipinsk kone. selv franskmand

Indlæg af skaanebo » 20.03.2018 20:01:17

I jeres situation er det umiddelbart svært at få opholdskort til din kones børn, da de ikke har været en del af din kones husstand umiddelbart før ansøgningstidspunktet, når der først skal til at søges om opholdskort nu. På den baggrund skal der noget ekstraordinært til, for at der kan gives opholdskort efter EU-regler, altså at børnenes situation er ændret, fx at bedsteforældrene er døde, eller at børnene ikke kan klare sig i deres hjemland.

Derfor skal man altid søge samtidig eller umiddelbart efter, at opholdskortet er bevilget til ægtefællen.

Tilbage er så blot at søge efter de danske regler. Og her kan det være svært at få opholdstilladelse, når man er 15 år gammel.

Alternativt kan I aktivere EU-reglerne igen ved at bosætte jer i et andet EU-land i en periode. Dette skal så gøres samlet som en familie med de to børn, som kan ankomme på visum og dernæst søge om opholdskort i et andet EU-land end Danmark. Efter tre måneder i et andet EU-land, kan I så vende retur til Danmark og søge opholdskort for både din kone og hendes børn.

peterla
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20.03.2018 05:14:58

Re: EU regler eller danske regler ? familiesammenföring af 2 börn med filipinsk kone. selv franskmand

Indlæg af peterla » 20.03.2018 20:10:12

tak for svar....

ville bare vente med FS til börnene til min kone havde laert nogenlunde dansk, faet arbejde mm.
vi taenkte ikke i " de strategiske baner "....

Ansögning efter EU regler taenkte jeg bare var anvendelige da jeg er EU borger og ikke dansk....

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU regler eller danske regler ? familiesammenföring af 2 börn med filipinsk kone. selv franskmand

Indlæg af skaanebo » 20.03.2018 20:11:37

Desværre har I med pausen også brudt den familieenhed, som ville kunne søge efter EU-regler. Og efter EU-reglerne er der intet til hinder for, at børnene forbliver i Filippinerne hos bedsteforældre og din kones søster.

Ellers kunne endnu en alternativ mulighed måske være, at du adopterer børnene. For hvis det er dine børn, er situationen en anden.

peterla
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20.03.2018 05:14:58

Re: EU regler eller danske regler ? familiesammenföring af 2 börn med filipinsk kone. selv franskmand

Indlæg af peterla » 20.03.2018 20:17:54

ja det kan jeg desvaerre godt se.....

Vi må se hvad der sker .... men det burde vaere " en menneskeret for enhver ", at kunne börn kunne leve med deres foraeldrer....
men det kan vaere börnene finder ud af efter besög i dk at de har det bedre på filipinerne med familie, venner, skole og besög af deres mor ca 3 måneder om året....

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: EU regler eller danske regler ? familiesammenföring af 2 börn med filipinsk kone. selv franskmand

Indlæg af mh1 » 20.03.2018 20:42:48

@ Skaanebo, hvor ser du at der stilles krav om at børn på kun 12 og 15 år skal have været en del af husstanden umiddelbart inden der kan søges? Det fremgår ikke af statsforvaltningens vejledning.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: EU regler eller danske regler ? familiesammenföring af 2 börn med filipinsk kone. selv franskmand

Indlæg af mh1 » 20.03.2018 21:27:08

Opholdsdirektivet:
“§ 2. Ved familiemedlem forstås i denne bekendtgørelse
1) en hovedpersons ægtefælle,
2) direkte efterkommere under 21 år enten af en hovedperson eller af en hovedpersons ægtefælle,
3) direkte efterkommere over 21 år enten af en hovedperson eller af en hovedpersons ægtefælle, når de forsørges af hovedpersonen eller af ægtefællen, ...”

“§ 8. Familiemedlemmer til en EU-statsborger, der er omfattet af § 3, stk. 1 eller 2, har ret til ophold her i landet ud over de 3 måneder, der følger af udlændingelovens § 2, stk. 1 og 2, når de ledsager eller slutter sig til den pågældende, der har etableret et reelt og faktisk ophold i Danmark.”

Statsforvaltningens vejledning, pkt. 4-41:
“For familiemedlemmer, der er omfattet af EU-opholdsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 3-5, (dvs. direkte efterkommere over 21 år, slægtninge i opstigende linje og andre familiemedlemmer) bemærkes generelt, at det pågældende familiemedlem alene er omfattet af det personelle anvendelsesområde for familiesammenføring efter EU-opholdsbekendtgørelsen, hvis vedkommende også i hjemlandet eller i det land, hvorfra personen kom, har været optaget i hovedpersonens husstand eller har været forsørget af hovedpersonen. Dvs. at der også stilles et bagudrettet forsørgelseskrav, jf. nærmere om dette krav ovenfor i pkt. 4.2.3.”
Bemærk, at det kun gælder for durekte efterkommere OVER 21.

Det er altså kun hvis børnene er over 21, at de skal forsørges af ‘hovedpersonen eller ægtefællen”, og det er jo så endda blot et krav om (fuld) forsørgelse, ikke om at de skal være en del af husstanden.

Som jeg læser direktivet og vejledningen, er der intet til hinder for at peterla og ægtefælle kan få børnene familiesammenført via EU-reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar