Barn med udenlandsk mor, ugift

Her kan du skrive om / søge information om, hvordan I får sammenbragte børn med til Danmark, når børnene ikke er danske statsborgere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Danmark-Uganda
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07.10.2012 22:12:01

Re: Barn med udenlandsk mor, ugift

Indlæg af Danmark-Uganda » 05.12.2013 22:41:46

Der er kommet en udvikling i sagen om min dansk/ugandiske søn.

Jeg og min søns mor er efter planen blevet separeret efter ca. et års ægteskab og min søn bor hos moren i Uganda, hvor han også er født.

Som tidligere beskrevet fik han udstedt dansk pas nogle måneder efter fødslen og indgåelse af ægteskab (fandt sted i Uganda). Dette foregik ved at ambassaden i Kampala nøje undersøgte vielsesattest og fødselsattest og selvfølgelig også fik barnet af se i forbindelse med biometrisk registrering. Vi fik ikke dokumenterne legaliseret. Ambassaden rådgav os og indsendte også ansøgning om bevis for dansk indfødsret på vores vegne (dvs. sendte den til Justitsministeriet med diplo-post).

Det problem som nu er opstået er, at Justitsministeriet nægter at udstede bevis for dansk indfødsret. Man vil først have Ankestyrelsens Familieafdeling til at vurdere vielsesattesten, man kræver originale, legaliserede dokumenter. Også dåbsattesten. Det fremgår, at man vil være sikker på at ægteskabet kan anerkendes. Dette bureaukratiske benspænd har i øvrigt taget Indfødsretskontoret 11 måneder.

Desværre har jeg pt meget svært ved at få disse originale dokumenter da morens familie pga en konflikt har lagt beslag på disse. Jeg kunne måske få officielt godkendte kopier/udskrifter men det vil i realiteten kræver bestikkelse og en rejse til Uganda.

Jeg undrer mig meget. Når min søn får udstedt dansk pas, så er han vel anerkendt som dansk statsborger? Eller måske ikke?

For at kunne blive separeret i Danmark (det blev vi) kræves det at ægteskabet er registreret i den kommune man bor i, hvad der også skete i vores tilfælde. Dvs. det fremgår af Folkeregistret, at jeg har været gift med min søns mor i ca. 1 år. Kommunen accepterede en kopi af vielsesattesten.

Kan man ikke dermed sige, at ægteskabet er anerkendt?

For bl.a. at sikre at separationen og siden skilsmisse har international gyldighed blev separationen i sidste ende afgjort ved dom. Det virker mærkeligt at en dansk domstol kan behandle en sag om et ægteskab som Justitsministeriet senere ikke vil anerkende?

Jeg har beskrevet ovenstående aspekter i et svar til Justitsministeriet og afventer svar.

Jeg ved mit problem er lidt specielt, men vil gerne høre om andre har erfaringer med bevis for indfødsret til børn, dansk pas, uklarhed vedr. statsborgerskab.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Barn med udenlandsk mor, ugift

Indlæg af fundiver199 » 06.12.2013 08:20:16

Du har ærlig talt gjort lidt i nælderne. Det er helt fundamentalt, at udenlandske papirer skal være legaliseret for at kunne anerkendes i Danmark. Men jeg håber da, at det lykkes at få ordnet det rod, I selv har skabt ved at undlade legalisering.

Men desværre har I med jeres formalia-fejl givet JM en fantastisk undskyldning for ikke at tildele din søn de rettigheder, som netop var hele formålet med manøvren. Og naturligvis benytter de sig af den, det er da klart.

Normalt kan man få udstedt nye originaler hos den myndighed, der har udstedt et papir. Så måske kan det være løsningen, hvis de oprindelige papirer ikke kan fremskaffes af den ene eller anden grund.

Det kan så være, det kræver, at du rejser en tur til Afrika.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Barn med udenlandsk mor, ugift

Indlæg af fundiver199 » 06.12.2013 08:26:11

Og NEJ. Bare fordi andre myndigheder ikke gør deres arbejde ordentligt og undlader at bede om at få udenlandske dokumenter legaliseret, så er JM IKKE forpligtet til at tillægge deres mangelfulde og sjuskede sagsbehandling nogen form for retsvirkning.

JM både kan og skal SELV foretage en undersøgelse af, hvorvidt der foreligger et retsgyldigt ægteskab.

Danmark-Uganda
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07.10.2012 22:12:01

Re: Barn med udenlandsk mor, ugift

Indlæg af Danmark-Uganda » 06.12.2013 14:00:11

Ja, jeg ville da ønske at jeg var klogere end både ambassaden i Uganda og Frederiksberg kommune. Begge myndigheder accepterede dokumenterne som de var og min søn har fået udstedt dansk pas. Jeg var godt bekendt med begrebet legalisering, men når ambassaden vejleder vedr. udfyldning af ansøgning om bevis for dansk indfødsret og også indsender dokumenterne til JM uden legalisering, så antager jeg jo at tingene er i orden.

Nå, men dette board er vel ikke beregnet på værdimæssige betragtninger vedr. vores mere eller mindre gennemtænkte handlinger.

Er der nogen som kan svare på om et dansk pas er det samme som at være dansk statsborger (der er tale om et dansk nationalitetspas, ikke nødpas ell. lign. altså helt normalt dansk pas)?? Hvad skal man lægge i begrebet bevis for dansk indfødsret? Hvor vigtigt er det, når vi nu tilsyneladende kan få udstedt pas?

Hvis der nogen som har konkrete erfaringer med JM, pasudstedelse til udenlandsk fødte børn i lign. situation hører jeg gerne.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Barn med udenlandsk mor, ugift

Indlæg af fundiver199 » 06.12.2013 16:12:44

Nej et dansk pas er ikke bevis på, at man er dansk statsborger. Der er masser af eksempler på, at folk har fået udstedt dansk pas ved en fejl, selvom de ikke var danske statsborgere. Et pas er et rejsedokument, hverken mere eller mindre.

Jeg vil medgive, at ambassaden i Uganda har kvajet sig ganske voldsomt, og de burde absolut vide bedre. Men desværre kan man ikke forvente ret meget af en ambassade i et u-land. Det er ikke de dygtigste ambassadører, der havner der, og de lokale ansatte fatter som regel intet af noget som helst. Så derfor er det rigtig ærgerligt, at du har haft tillid til fjolserne på ambassaden i stedet for selv at tage ansvaret for, hvad der skulle gøres.

Jeg håber, at det alligevel lykkes for dig i den sidste ende. Og jeg beklager den måske lidt hårde tone i min forrige indlæg. Men jeg synes bare, at det er pisse-ærgerligt, hvis al den ulejlighed er spildt, bare fordi noget så basalt som legalisering ikke er blevet ordnet.

Men det er du jo nok ikke uenig i....... :D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Barn med udenlandsk mor, ugift

Indlæg af mh1 » 06.12.2013 16:49:28

Rent faktisk har de danske myndigheder (Ankestyrelsens Familieafdeling) magt og myndighed til at underkende ægteskaber indgået i udlandet. Det har ingen betydning om ægteskabet er registreret i kommunen.

Uganda hører ikke til de lande, som Ankestyrelsen har nogenlunde opdaterede oplysninger om, og de er derfor nok ret utilbøjelige til at anerkende ikke-legaliserede dokumenter derfra.

Hvis du og barnets mor ikke anses for at have været gift ved barnets fødsel, så vil denne evt. underkendelse af ægteskabets gyldighed jo medføre at din søn ikke er dansk statsborger. Det kan forekomme ubegribeligt, at man vil ofre arbejdstid og penge på en sag som din, for at forhindre et enkelt lille barn i at blive dansk statsborger, men tilsyneladende er der en politisk vilje til at begrænse antallet af danske statsborgere mest muligt :twisted:

For øvrigt har jeg fået at vide, at Indfødsretskontoret - i strid med lovens bogstav - administrerer reglerne om indfødsret for danske børn, som er født i udlandet, således at de stiller krav om at barnet EFTER det fylder 21 og FØR det fylder 22 skal ANSØGE om at bevare det danske statsborgerskab - dette selv om de BOR i Danmark og har gjort det i op til flere år.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Barn med udenlandsk mor, ugift

Indlæg af fundiver199 » 06.12.2013 17:07:37

Helt enig mh. Der er netop nu et lovforslag i høring, som vil bringe kønsdiskrimineringen til ophør og betyde, at ALLE børn med en dansk far eller mor fremover anses for at være danske statsborgere, uanset hvor de er født, og uanset om forældrene er gift eller ej.

Så fremover vil der slet ikke kunne være diskussion i en sag som denne. Men det gælder kun for børn født efter lovens ikrafttræden. Så det vil selvfølgelig ikke forhindre myndighederne i at gøre alt, hvad de kan, for at nægte netop dette barn af en dansk far dansk statsborgerskab :twisted:

http://prodstoragehoeringspo.blob.core. ... 910916.pdf

Danmark-Uganda
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07.10.2012 22:12:01

Re: Barn med udenlandsk mor, ugift

Indlæg af Danmark-Uganda » 02.12.2014 22:32:46

Nu er sagen afsluttet, og da flere har være hjælpsomme med blanding af gode råd og lidt skældud, vil jeg gerne fortælle, hvordan sagen endte.

24. april 2014 modtog min søn Bevis for Dansk Indfødsret.

Når sagen endte lykkeligt skyldes det nok ene og alene, at jeg I sidste ende fik overtalt hans mor til at skaffe de originale dokumenter som ved samme lejlighed blev legaliseret i Udenrigsministeriet i Kampala og på ambassaden samme sted. Der var dog en lille mellemregning. JM havde oprindeligt krævet, at disse originale dokumenter skulle igennem et nærmere eftersyn i Ankestyrelsen. Jeg besluttede dog helt at se bort fra dette krav og indsendte dokumenterne direkte til JM. Til gengæld ringede jeg direkte til juristen som sad med sagen og forsøgte at skabe en positiv stemning omkring min søns ansøgning. Om det var det der gjorde udfaldet ved jeg ikke, men to uger senere var sagen afgjort.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Barn med udenlandsk mor, ugift

Indlæg af mh1 » 03.12.2014 21:02:48

Tillykke med det - men husk at holde øje med om din søn skal søge om at bevare sit danske statsborgerskab. PT siger reglerne, at der skal indgives ansøgning når barnet/den unge fylder 20 år (fordi sagsbehandlingen er umanerligt langsom, over et år).
mh
Rådgiver for ÆUG

christianNN
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.01.2019 11:14:34

Re: Barn med udenlandsk mor, ugift

Indlæg af christianNN » 03.01.2019 12:32:02

mh skrev:
28.12.2012 14:07:48
Tak for tilbagemelding.

En præcisering: hvis barnet HAR fået dansk statsborgerskab, og HAR boet i DK (= været tilmeldt folkeregisteret) på noget tidspunkt inden det fylder 22 år, så skal der IKKE nogen ansøgning til for at bevare det danske statsborgerskab.

Med indfødsretslovens ord: “§ 8. Den, der er født i udlandet og aldrig har boet her i riget og ej heller har opholdt sig her under forhold, der tyder på samhørighed med Danmark, taber sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år. Indenrigsministeren, eller den, han bemyndiger dertil, kan dog efter ansøgning indgivet inden dette tidspunkt tillade, at indfødsretten bevares.”

Din plan var, at din søn skulle med til DK, og hvis han kommer det og bor i DK et stykke tid (der er ingen fast minimumstid), evt. også kommer i skole der, så vil der ikke være nogen risiko for at han mister sit danske statsborgerskab. Det vil kun kunne ske, hvis han har et andet statsborgerskab også, og der er meget tungtvejende grunde, såsom hans grove kriminalitet eller landsforræderi.
Hej mh, ovenstående skriver du (ganske vist for seks år siden), at det ikke er nødvendigt i det beskrevne tilfælde at søge om bevarelse af dansk statsborgerskab. Hvad er der gør, at du nu tilsyneladende anbefaler, at man altid gør det, uanset, at barnet måske har boet i Danmark i årevis?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Barn med udenlandsk mor, ugift

Indlæg af mh1 » 03.01.2019 20:05:59

Regler og ikke mindst fortolkning af regler ændres. For år tilbage behøvede man ikke at ansøge, når man var flyttet til og opvokset i DK, eller havde besøgt DK flittigt og dokumenterbart. Det behøver man så nu.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar