Frigivelse af deponering

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lincoln
Indlæg: 112
Tilmeldt: 13.06.2007 08:54:06

Frigivelse af deponering

Indlæg af Lincoln » 04.07.2012 06:32:29

Hvornår kan man tidligst få frigivet det deponerede beløb (det man skulle skulle deponere ifm. OT)? Jeg er pt separeret fra min kone. Skilsmissen kan først gennemføres i september. Skal jeg vente indtil da?

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af soreng » 04.07.2012 14:23:25

Når din ex-kone ikke længere har opholdstilladelse som familiesammenført.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2012 15:03:35

Eller opholdstilladelsen er gjort tidsubegrænset eller hun har været her i mindst 7 år, hvis det er en opholdstilladelse af ældre dato, hvor garantien kun skulle stilles i 7 år.

Skilsmissen fritager dig derimod ikke for den særlige ekstra forsørgelsespligt, du påtog dig ved ansøgningen om familiesammenføring ved bla. at stille bankgaranti. Faktisk er den mest typiske situation, hvor der bliver trukket af garantierne, netop ved skilsmisser, hvor referencepersonen holder op med at forsørge sin ægtefælle, og denne så enten får lov at blive i Danmark f.eks. pga. fællesbørn eller modtager kontanthjælp i den tid, der går med, at US inddrager opholdstilladelsen.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af soreng » 04.07.2012 15:09:15

Den må vel også komme til udbetaling hvis personen har forladt landet i forbindelse med at hendes opholdstilladelse er blevet inddraget, og hvis der i den forbindelse ikke har været nogle udgifter forbundet med det for den danske stat.

Men ja, hvis hans kone ønsker at "ramme" ham hvor det gør lidt ondt, og hun ikke har nogen intentioner om at søge om permanent, så søger hun jo bare om kontanthjælp, og pengene vil så blive trukket fra det deponerede beløb.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2012 15:16:28

soreng skrev:Den må vel også komme til udbetaling hvis personen har forladt landet i forbindelse med at hendes opholdstilladelse er blevet inddraget, og hvis der i den forbindelse ikke har været nogle udgifter forbundet med det for den danske stat.
Ja klart. Det kommer ind under, at hun "ikke længere har opholdstilladelse som familiesammenført", som du skrev. Hvis man udvandrer fra Danmark, så bortfalder en opholdstilladelse helt automatisk, og så skal der selvfølgelig heller ikke længere stilles garanti.

Lincoln
Indlæg: 112
Tilmeldt: 13.06.2007 08:54:06

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af Lincoln » 04.07.2012 17:03:06

Jeg takker for svarene!

Jeg læser det sådan at jeg tidligst vil kunne få beløbet frit igen, når:
- hun er udrejst (for ikke at komme tilbage), eller
- der er gået de 7 år (deponeringen blev foretaget i januar 2007), eller
- hun får tidsubegrænset OT

Korrekt?

Skilsmissen vil kunne gennemføres i september - mens hun fra oktober vil kunne søge tidsubegrænset OT pba. af at hun på det tidspunkt har haft 2½ års fuldtidsarbejde. Hvor længe US så vil være om at behandle hendes ansøgning kan man så kun gisne om. Hun søgte i marts om bevarelse af sin tidsbegrænsede OT pba. sine godt 2 års arbejde, men har intet hørt fra US. Jeg ser det sådan at tiden pt. kun arbejder for hende - snart vil hun kunne søge om permanent OT pba. af sit arbejde. Så kan jeg kun håbe at de er lidt hurtigere til at behandle sagen - så mine penge kan blive frigivet...!

Den fortsatte forsørgerpligt - gælder den i de fulde 7 år? Jeg spørger blot af interesse idet det er utænkeligt at hun med overlæg vil miste sit arbejde og frasige sig sin opnåede dagpengeret - blot for at ramme mig ved at søge kontanthjælp eller andet. Faktisk vil hun end ikke søge om boligsikring for den lejlighed hun nu har fået - alene fordi hun ikke vil 'skylde' det offentlige noget...! :o

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2012 17:27:54

Det lyder som om, der ikke er grundlag for, at hun kan bevare sin opholdstilladelse som familiesammenført af humanitære grunde som f.eks. hensynet til jeres fælles børn. Men at hun til gengæld kan få en ny opholdstilladelse, fordi man gerne vil fastholde udenlandsk arbejdskraft i Danmark jævnfør den ordning, der nu engang er for det, hvor hun skal have arbejdet 2 år for den samme arbejdsgiver, når hendes opholdstilladelse inddrages.

Og hvis det er tilfældet, så får hun jo en helt ny opholdstilladelse, hvor den danske stat overtager ansvaret for, at hun er her, fordi dette forventes at give overskud for statskassen. Og så er du naturligvis derefter fritaget fra yderligere forpligtelser udover dem, man altid har efter en skilsmisse, uanset om man var gift med Rikke fra Herning eller Solaima fra Tyrkiet.

Lincoln
Indlæg: 112
Tilmeldt: 13.06.2007 08:54:06

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af Lincoln » 14.07.2012 09:40:11

Omkring oktober vil min frasep. kone kunne søge om permanent ophold pba. at hun på det tidspunkt har haft fuldtidsarbejde i 2½ år for samme arb.giver. Og som jeg forstår det, så vil jeg da kunne få frigivet deponeringen.

Men min frasep. kone mener at vi skal være sammen for at hun kan søge efter de regler? Der er i øvrigt tale om nogle regler, som det tidl. Udlændingeservice ikke reklamerer meget for; det er noget jeg har læst om i et nyhedsbrev til kommunerne engang - men nu kan jeg ikke finde det.

Er der nogen der kan afklare min situation? Står nemlig og mangler pengene :?

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af soreng » 14.07.2012 16:42:47

Når din kone får en opholdstilladelse på andet grundlag end familiesammenføring, så bliver pengene frigivet.

Problemet kan dog nok blive at hun jo skal leve op til betingelserne for hendes nuværende opholdstilladelse når hun får udstedt en permanent opholdstilladelse. Er i sepereret, så lever i jo næppe op til kravet om at være gift og bo sammen, når hendes permanente opholdstilladelse måske vil blive godkendt og udstedt en 7-12 måneder efter at hun har ansøgt, og ansøgningen vil derfor blive afvist.

Hun kan før hun søger om permanent opholdstilladelse søge om en ny opholdstilladelse på grundlag af fastholdelse af arbejdskraft, da hun har haft samme arbejdsgiver i mere end 2 år. Og så vil du også få pengene frigivet.

Men under ingen omstændigheder bliver pengene frigivet før end at en ny opholdstilladelse er blevet givet til hende, eller hun har mistet den nuværende og forladt landet. Det er ikke ved ansøgning at pengene kan frigives.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af mh1 » 14.07.2012 22:15:02

For lige at opklare en mulig forvirring:

sikkerhedsstillelsen bliver ikke frigivet automatisk, man skal selv kontakte kommunen for at få den frigivet, når betingelserne for det er opfyldt.
mh
Rådgiver for ÆUG

skytte
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03.10.2021 15:29:48

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af skytte » 03.10.2021 16:20:41

Hej er der nogen der kan hjælpe mig med, hvordan jeg får frigivet mit rest depositum opr. 102000, fratrukket danskprøver til rest kr.72000, jeg er blevet skilt og min eks thai kone, vi var familiesammenført hun er blevet gift igen her i september måned, men en ny dansk mand.
Vi blev skilt i marts i år. Hun fraflyttede min adresse december 2020. Vi har kun været gift i 1 år.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af mh1 » 06.10.2021 09:27:47

Kontakt kommunen, gerne skriftligt, og vedhæft en kopi af skilsmisseattesten, samt oplys den om din ekskones nye ægteskab. Dette er vigtigt, da skilsmissen alene ikke udløser ret til at få frigivet sikkerhedsstillelsen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ferry
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09.05.2022 07:30:13

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af Ferry » 09.05.2022 07:40:46

Hvad blev status i ovenstående sag? Jeg står i samme situation men jeg nåede dog at være gift i 24 måneder :-) Jeg har kontaktet kommunen med relevante oplysninger om vores skilsmisse og at min ex er blevet viet igen men har endnu ikke fået svar endnu

Ferry
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09.05.2022 07:30:13

Re: Frigivelse af deponering

Indlæg af Ferry » 02.06.2022 16:20:34

Lige en update på min egen sag. Jeg kontaktede kommunen med anmodning om frigørelse af den økonomiske sikkerhedsstillelse pga. skilsmisse. Jeg fik helt korrekt afslag, da jeg ikke kan dokumentere et af fire nedenstående punkter er opfyldt.

1)
udlændingen er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse, og der er sket inddrivelse af eventuel hjælp, der er udbetalt til udlændingen efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.
2) udlændingen er meddelt en ny opholdstilladelse på andet grundlag, og der er sket inddrivelse af eventuel hjælp, der er udbetalt til udlændingen efter lov om aktivsocialpolitik eller integrationsloven.
3) udlændingen er udrejst af Danmark, og kommunen af Udlændingestyrelsen har fået oplyst, at udlændingens opholdstilladelse er enten udløbet, bortfaldet, inddraget eller nægtet forlænget, og der er sket inddrivelse af eventuel hjælp, der er udbetalt til udlændingen efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.
4) når udlændingen er død, og der er sket inddrivelse af eventuel hjælp, der er udbetalt til udlændingen efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.

Da jeg er skilt fra min tidligere ægtefælle kan US ikke oplyse mig om hvis og hvornår et af ovenstående punkter er opfyldt.
Jeg må sætte min lid til at US kontakter min kommune når et af punkterne er opfyldt.

Besvar