Hjælp..

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mette-pii
Indlæg: 66
Tilmeldt: 06.10.2007 22:21:43

Hjælp..

Indlæg af Mette-pii » 02.07.2012 19:45:28

Jeg skal skilles efter 6 mdrs separation med en ikke EU-borger som er bosat i sverige og jeg er bosat i Dk. Vi var uenige om skilsmissen. Jeg ville men han ville ikke og vi var i retten i december i København og blev separeret ved dom. Han flyttede fra vores fælles lejlighed i sverige 20/2-2011 ca og jeg flyttede fra sverige 1/4 2011 til København hvor jeg købte en andelsbolig for mine egne penge da en lejebolig var umulig at finde. Men nu skal vi skilles hvis han altså går med til det!! Men mit spørgsmål lyder på om han har ret til ½delen af min bolig? Vi har ikke set hinanden siden dengang og han har aldrig været her eller ligende. Men han siger han vil sørge for jeg kommer til at flytte herfra :( Jeg har en friværdi på ca 100.000..

Og det gør mig en anelse bekymret. Jeg havde en advokat til separationen og på det tidspunkt var der ikke tale om bodeling eller noget andet fordi vi var flyttet fra hinanden 9 mdr før separationstidspunktet.

Tak for hjælpen. Mvh Mette

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp..

Indlæg af mh1 » 02.07.2012 20:38:39

For at kunne give nogenlunde korrekt svar må jeg spørge først:

Hvor boede I, da I blev gift? Og flyttede I til noget andet land umiddelbart efter at I blev gift?

Hvor længe har I været gift?

Hvornår har du oparbejdet din formue?

Hvor meget gæld har du?
mh
Rådgiver for ÆUG

Mette-pii
Indlæg: 66
Tilmeldt: 06.10.2007 22:21:43

Re: Hjælp..

Indlæg af Mette-pii » 03.07.2012 19:52:00

Da vi blev gift boede jeg i danmark og han havde bopæl i tyrkiet og vi flyttede direkte til malmö derefter. Vi var gift knap 3 år.. gik fra hinanden efter 2 års ægteskab men fordi sagen er trukket i langdrag pga han ikke ville skrive under og at de ikke er til nogen hjælp i statsforvaltningen og ventetiden på at komme i retten er der gået yderligere 9 mdr før vi kom i retten til en afgørelse om separation. Vi havde ikke fællesøkonomi men jeg sparede ca 100.000 sammen på de 2 år jeg boede i malmö og dem lagde jeg da jeg købte min lejlighed, skylder nu ca 400.000 på min lejlighed som er ca 500.000 værd. Købte den for 500.000 for 1 år og 3 mdr siden så har en friværdi på de 100.000 ca...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp..

Indlæg af mh1 » 04.07.2012 06:32:59

Så har I svensk formueordning, da domicil er, hvor manden bosætter sig 'umiddelbart' efter ægteskabets indgåelse.

'Umiddelbart' kan være op til ca. et halvt år, såfremt det var planlagt fra begyndelsen.

Da du har opsparet midlerne, mens I var gift, er det fællesformue.

Det undrer mig, at der ikke er taget stilling til bodeling ved separationen. Før i tiden blev der spurgt, om der var et fællesbo, og om det skulle deles.

DIn mand kan evt. gøre krav på halvdelen af din friværdi, men han må ud med oplysninger om, hvorvidt han selv evt. har nogen formue, for han skal naturligvis også dele, hvad han måtte have.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar