Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
euborger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03.05.2010 20:32:31

Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af euborger » 03.02.2012 11:51:24

Vi blev gift i DK, og flyttede til Belgien for 6 år siden..blev separeret ved en dom i 2007 og bor enhver for sit..Vores søn boede skiftigvis hos enhver af os (en uges skift). Da ´min kone ville flytte tilbage til Dk har retten afgjort at vores 8 årig søn bliver registreret hos mig og bliver boende hos mig i Belgien. Han bor kun hos mig siden December 2010.
Min kone er flyttet til Dk og har søgt om skilsmisse i statsforvaltningen, jeg har sendt hende en fuldmagt at jeg var indforstået med at søge om skilsmisse på grund af 2 års adskiledse ), imellem tid er hun flyttet tilbage til Belgien..ved en feijl i ansøgningen har statsforvaltningen genskrivet den og sendt den igen for at få vores underskrifter på.
hun har nægtet at skrive under denne gang selv om hun gjor det før, fordi jeg synes hun er bange for at jeg kommer videre i livet og gifter mig igen. Jeg har bedt statsforvaltning at indbringe sagen for retten.
mit spørgsmål er.

Tager retten i danmark hensyn til den dom som blev truffet i Belgien angående forældremyndighed og børnebidrag ? eller skal vi starte forfra? eller har det ikke noget at gøre med skillsmisse sagen?

Kan min kone kræve ægtefællebidge i danmark ved skillsmisse sagen, eller har hun ikke krav på det da vi har været spareret i næsten 5 år og vi bor begge to i Belgien?

P.S. jeg er belgisk statsborger og min kone er danske statsborger

på forhånd tak

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af mh1 » 03.02.2012 19:23:46

Hvis I begge to bor i Belgien, så har en dansk domstol ikke kompetence til at behandle jeres sag.

Derfor må du anlægge skilsmissesagen i Belgien.

Din kone ville i hvert fald ikke efter dansk ret kunne søge om ægtefællebidrag, når hun ikke har haft det i de forløbne 5 år. Har hun klaret sig selv i den tid, så vil en evt. manglende indtægt NU jo ikke kunne skyldes ægteskabet. Men hvordan man ser på den slags i Belgien ved jeg ikke.

En dansk domstol ville næppe heller ændre på forældremyndigheden og ej heller på, hvor jeres barn skal bo. Der skal efter dansk ret en særdeles god begrundelse til for at ændre på 'staus quo'. Men igen - belgisk ret er jo ikke dansk.
mh
Rådgiver for ÆUG

euborger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03.05.2010 20:32:31

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af euborger » 03.02.2012 20:33:02

Mange tak for dit svar, jeg har lige læst på Ret og Råd hjemmeside følgende

Hvornår kan separationssag anlægges i Danmark?
Af retsplejelovens § 448c fremgår, at en separationssag under visse specifikke omstændigheder kan behandles i Danmark, selvom en af ægtefællerne er udlænding eller parret er bosat i udlandet.
Det forudsætter imidlertid, at én af nedenstående betingelser er opfyldt:

1. Sagsøgte har bopæl i Danmark,
2. Sagsøger har bopæl i Danmark og enten har boet her i de sidste to år eller tidligere har haft bopæl her,
3. Sagsøger er dansk statsborger, og det godtgøres, at han på grund af sit statsborgerskab ikke vil kunne anlægge sag i det land, hvor han er bopæl
4. Begge parter er danske statsborgere, og sagsøgte ikke modsætter sig indbringelse for dansk domstol, eller
5. Skilsmisse søges på grundlag af separation meddelt her i landet inden for de sidste fem år


jeg har tidligere haft bopæl i danmark i 3 år fra 2003 til 2006, gælder det for at min sag bliver behandlet i DK eller har jeg ikke forstået det rigtigt?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af mh1 » 04.02.2012 08:09:48

Retsplejeloven § 448 C:
Sag om ægteskab kan behandles her i riget, såfremt
1) sagsøgte har bopæl her,
2) sagsøgeren har bopæl her og enten har boet her i de sidste to år eller tidligere har haft bopæl her,
3) sagsøgeren er dansk statsborger, og det godtgøres, at han på grund af sit statsborgerskab ikke vil kunne anlægge sag i det land, hvor han har bopæl,
4) begge parter er danske statsborgere, og sagsøgte ikke modsætter sig indbringelse for dansk domstol, eller
5) skilsmisse søges på grundlag af separation meddelt her i landet inden for de sidste fem år.
Stk. 2. Sag om et ægteskabs omstødelse eller beståen kan indbringes for retten her i riget, når ægteskabet er indgået her.

Det hjælper ikke noget at HAVE HAFT bopæl i DK, hvis man ikke aktuelt bor i DK. Du og din fraseparerede hustru HAR IKKE bopæl i DK, og opfylder derfor ikke hverken nr. 1 eller 2. Du vil kunne anlægge sag i Belgien, og opfylder derfor ikke nr. 3. Da din hustru slet ikke vil være med til skilsmisse, vil hun næppe heller gå med til 'indbringelse for en dansk domstol', og derfor er nr. 4 næppe heller opfyldt. Som jeg forstår dit indlæg blev i separeret i Belgien, og så er nr. 5 heller ikke opfyldt.

Jeg kan ærligt talt heller ikke forstå, hvorfor du hellere vil anlægge retssag i et andet land, end det du bor i. Det er da alt andet lige lettere at følge sin sag og kommunikere med sin advokat, hvis man er i samme by.
mh
Rådgiver for ÆUG

euborger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03.05.2010 20:32:31

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af euborger » 29.03.2012 18:33:33

Jeg har lige fået følgende fra min advokat * Hermed fremsendes til orientering kopi af sagsøgtees processkrift A, hvoraf det fremgår, at der tages bekræftende til genmæle overfor den nedlagte påstand om skilsmisse. Sagen afventer herefter rettens afgørelse. Jeg kan i øvrigt oplyse, at Retten har meddelt Dem fri proces.*

betyder det at vi snart bliver skilt? eller riskerer jeg stadig at retten måske skriver tilbage at de ikke har kompetence til at behandle sagen?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af mh1 » 29.03.2012 19:17:28

Retten skal af sig selv undersøge, om den har kompetence, men hvis ingen tænker over det - og det kan sikkert godt forekomme - så ekspederer den måske bare sagen.
mh
Rådgiver for ÆUG

euborger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03.05.2010 20:32:31

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af euborger » 03.05.2012 16:38:50

så er jeg endeligt blevet skilt :D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af mh1 » 04.05.2012 07:33:36

Tillykke med at du så fik sagen for en dommer, der ikke spekulerede over om hun/han havde jurisdiktion.

Det undrer mig ikke - dommere er ikke altid obs! på international privatret. Jeg har undervist dommere, som blev højst forargede over at jeg fortalte dem, at de i visse tilfælde skulle bruge fremmed ret. En af dem sagde højst forarget: Står du og fortæller mig at jeg skal bruge islamisk ret i MIN domstol?! :mrgreen:
mh
Rådgiver for ÆUG

euborger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03.05.2010 20:32:31

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af euborger » 31.05.2012 10:26:28

Hvornår bliver dommen endelig? dommen er faldet den 29 April. Hvordan beregner man 8-ugersfristen?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af mh1 » 31.05.2012 22:25:56

Fra dommens dato.
mh
Rådgiver for ÆUG

euborger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03.05.2010 20:32:31

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af euborger » 01.06.2012 11:49:37

29 APRIL,, 8 Uger = 56 dage, 23 Juli???

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af mh1 » 01.06.2012 19:50:33

Arbejder domstolene på søndage?

Jeg får 8 uger fra den 29. april til at blive den 24. juni.

Er du sikker på, at du har en dom, der er afsagt den 29. april 2012??
mh
Rådgiver for ÆUG

euborger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03.05.2010 20:32:31

Re: Bliver noget ændret hvis vi bliver skilt i Dk?

Indlæg af euborger » 03.06.2012 11:24:35

Hov...nej jeg har lige tjekket og dommen blev afsagt den 30 APRIL

Besvar