Bliver han udvist

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pxm
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20.12.2011 19:53:19

Bliver han udvist

Indlæg af pxm » 22.12.2011 14:17:17

Hej

Først og fremmeste ros til alle de personer der har stået for denne hjemmeside - meget oplysende!

Mit spørgsmål går ud på, hvorvidt en af mine bekendte bliver udvist, hvis han bliver skilt fra sin kone som er dansker.
Min bekendt blev gift i februar i 2009 og fik 2 års opholdstilladelse. Han har arbejdet fuldtid i ca. 2 år - men er desværre ledig nu. I den periode han arbejdede, har han meldt sig i en a-kasse og har dermed opnået ret til dagpenge, som han får udbetalt.
D. 19.11.2011 fik han yderligere 2 års opholdtilladelse som udløber d. 18.11.2013 - det er de sidste 2 år inden han skal søge om permanent opholdstilladelse, efter det nye pointsystem. Han bliver færdig med dansk modul 3 til sommer og har været tilmeldt forskellige foreninger, så han kan opnå de 15 point, som er en del af de 100 point man skal samle.

Mit spørgsmål er: hvis han bliver skilt fra sin kone, bliver han udvist med det samme? Hvad med separations perioden? Han har fået de sidste

mvh
Pxm

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Bliver han udvist

Indlæg af fundiver199 » 23.12.2011 06:56:24

En familiesammenført udlænding bliver ikke udvist straks under separationsperioden. Men ud fra det beskrevne vil der ikke være nogen mulighed for, at han kan beholde sin opholdstilladelse, hvis parret bliver skilt, med mindre parret har fået børn sammen og han får tildelt samkvemsret med disse børn. Så i samme øjeblik parret bliver separeret, så lever han på lånt tid i Danmark og kan lige så godt først som sidst indstille sig på, at han må rejse hjem. Eller alternativt skaffe sig en anden form for opholdstilladelse på baggrund af arbejde eller studier i Danmark.

Besvar