Skilsmisse - Hvad med børn?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

JulieIM
Indlæg: 29
Tilmeldt: 11.08.2011 13:19:42

Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af JulieIM » 14.11.2011 16:07:10

Jeg har heldigvis ikke børn og er ej heller gift endnu, men jeg har en tyrkisk kæreste, og det har fået mig til at tænke på følgende:

Hvis vi bliver gift og får børn, for derefter senere at blive skilt, hvad sker der så med forældremyndigheden?

Her tænker jeg, hvis vi f.eks. bor i Danmark, men han så vælger at flytte til Tyrkiet efter skilsmissen. Har han krav på at få børnene med?

Og hvordan er situationen f.eks. hvis vi bor i Tyskland, men jeg vælger at flytte tilbage til Danmark efter skilsmisse, mens han flytter til Tyrkiet? Hvem har så krav på at få børnene med?

Igen; hvordan ser situationen ud, hvis vi bor i Tyrkiet, og vi så bliver skilt, og jeg vil flytte til Danmark?

Hvilken slags pas får børnene egentlig i de 3 forskellige situationer? Og er situationerne anerledes, hvis vi ikke er gift?

Kom gerne med al den info I har :)

Nu forventer jeg selvfølgelig at blive sammen med min kæreste resten af livet :D Men derfor er jeg alligevel nødt til at have tænkt alle muligheder igennem, inden jeg binder mig for meget til en ikke EU borger.

/Julie

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af fundiver199 » 14.11.2011 16:29:24

Børnene får dansk statsborgerskab, fordi du er deres mor. Om de også får tyrkisk statsborgerskab, det afhænger af Tyrkiets regler på området, som jeg ikke kender.

Ved en skilsmisse er det myndighederne i opholdslandet, der tager stilling til, hvem der skal have forældremyndigheden over børnene. Det mest normale i dag er delt forældremyndighed. Hvis kun den ene får forældremyndighed, tages der stilling til, om den anden forældre skal have samkvemsret.

Hvis børnene er vokset op i f.eks. Danmark, skal der som udgangspunkt meget til for, at man vil afgøre en sag som forældremyndighed sådan, at de bliver tvunget til at flytte til Tyrkiet for at følge med deres far. Og efter EU-domstolens kendelse i Zambranosagen ville manden desuden få en afledet ret til ophold i Danmark af hensyn til børnenes mulighed for at bo på unionens område.

Hvis man forestiller sig, at I fik delt forældremyndighed og begge havde samkvem med barnet, så vil det normalt betyde, at din kærestes danske opholdstilladelse af hensyn til børnene ikke bliver inddraget, selvom I bliver skilt.

Det er ikke noget, der "reklameres" så meget med. Men at sætte børn i verden og herefter blive skilt er faktisk lidt af en genvej for en udlænding, der gerne vil sikre sig noget, der reelt ligner en permanent opholdstilladelse i Danmark uden om alle de sædvanlige krav om "100 point" og x antal års ophold.

Hvis man derimod stadig er gift, når der søges forlængelse, men ikke længere opfylder boligkravet eller kravet om selvforsørgelse, så kan man, hvis man har små børn, der er såkaldt "tilpasningsdygtige", godt blive henvist til at fortsætte familielivet i f.eks. Tyrkiet.

Dette er en af de lidt mere absurde konsekvenser af den måde, som Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol hidtil har tolket retten til familieliv.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af mh1 » 14.11.2011 17:13:40

Dine børn får automatisk ret til tyrkisk statsborgerskab, i kraft af at de har en forældre med tyrkisk statsborgerskab. De vil således få dobbelt statsborgerskab fra fødslen, uanset hvor den foregår.

Hvis I bliver skilt, mens I bor i Tyskland, så er det tysk ret der gælder ved afgørelsen af forældremyndighedsspørgsmålet.

Der er en stærk tendens til at danske domstole tilkender forældremyndighed til den danske forælder, næsten uden at skele til barnets tarv. De tyrkiske domstole på deres side tilkender forældremyndigheden til den tyrkiske forælder, ligeledes uden megen vægt på barnets tarv. Begge lande går nemlig ud fra, at de er verdens bedste sted at vokse op, uanset om forælderen med det respektive statsborgerskab er den bedste forælder af de to.

Pas er jo ikke noget, man automatisk får, men dine børn vil have ret til både tyrkisk og dansk pas. De skal dog altid bruge deres danske ved rejser indenfor Schengen og andre områder, hvor danskere ikke skal have visum. Hvis de vil til Azerbadjan, derimod, skal de bruge deres tyrkiske, da de ellers skal have visum og det er svært at få.
Senest rettet af mh1 14.11.2011 21:11:14, rettet i alt 1 gang.
mh
Rådgiver for ÆUG

JulieIM
Indlæg: 29
Tilmeldt: 11.08.2011 13:19:42

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af JulieIM » 14.11.2011 21:09:58

Tak for jeres interessante svar. Hører gerne fra andre, hvis der er flere inputs. Jeg er stadig meget ny i alt det her med forhold mellem dansk/udenlandske par, da vi bare er på kæreste-stadiet. Samtidig er jeg heller ikke i tvivl om, at jeg har fundet manden, jeg skal dele resten af mit liv med, og så er det meget rart at forskellige mulige situationer er gennemtænkt, da man jo aldrig kan vide sig 100% sikker på at intet går galt i fremtiden.

Jeres svar skaber samtidig en masse andre spørgsmål, men så kommer vi uden for kategorien skilsmisse, så dem vil jeg spørge om andet steds i forummet.

/Julie

Janus
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14.12.2011 00:05:57

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af Janus » 14.12.2011 01:12:53

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvis i gad og hjælpe mig?? Jeg blev gift i 06 i Tyrkiet, vi flyttede til Malmø pga. 24 årsreglen, jeg blev gravid hurtigt og næsten 1 år efter fik han sin 5 års ophold. Så blev han mærkelig voldelig osv. På vores søns 1 års fødselsdag i 2008 gik vi fra hinanden og jeg flyttede med vores søn til Danmark. Jeg er dansk statsborger. I 2010 blev vi skilt i Danmark og jeg (mor) har fået forældremyndigheden alene over vores søn. Siden vi gik fra hinanden har han ikke set vores søn overhoved det er nu næsten 4 år siden de sidst har mødt hinanden, han har fundet sig en ny kone og de har børn sammen har jeg set på facebook. Han har været efterlyst i næsten 1 års tid, idet hvis man bliver skilt inden 5 års opholdstilladelse i Sverige bliver man sendt retur. Desuden har jeg anmeldt ham til dansk politi ang vold. Politiet i Sverige har fundet ham og haner blevet udvist tilbage til Tyrkiet. Jeg har fået afvide at jeg mangler en lille godkendelse skilsmisse i Tyrkiet også. Jeg er igang med at ordne papir nu. Er der nogen af jer der ved om hvordan forældremyndigheds sager er i Tyrkiet?? Jeg vil aldrig få ham at se igen hvis faren får forældre myndighed i Tyrkiet. Faren har nemlig ringet til min advokat i tyrkiet og sagt at han vil skilles meget hurtigt med mig ( tror han skal vies med den nye kone så han ka komme igen) han har ikke søgt forældremyndighed men hvad sker der hvis han gør det?? Hjælp mig

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af fundiver199 » 14.12.2011 05:34:57

Når en dansk ret har tilkendt dig forældremyndigheden, vil de danske myndigheder naturligvis være trekvart ligeglade med, hvad det tyrkiske retsvæsen måtte mene om sagen. Det er det retslige system i det land, hvor barnet bor, der har kompetence til at afgøre spørgsmålet om forældremyndighed. De danske myndigheder vil kun tage hensyn til de tyrkiske myndigheders synspunkt omkring forældremyndigheden, hvis I har boet sammen i Tyrkiet, og hvis du har bortført dit barn til Danmark i strid med den afgørelse om forældremyndigheden, der er truffet i Tyrkiet. Og det er jo ifølge det oplyste ikke tilfældet.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af mh1 » 14.12.2011 09:57:11

@ Janus, der er næppe nogen som helst risiko for at en tyrkisk domstol vil fratage dig forældremyndigheden, når du har haft den alene så længe.

DESUDEN og nok så vigtigt, så skal du IKKE 'skilles igen' i Tyrkiet, du skal bare have en dom på at din skilsmisse er anerkendt af Tyrkiet.

Jeg har skrevet en personlig besked til dig med flere detaljer.
mh
Rådgiver for ÆUG

ms.deepthinker
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27.01.2012 05:23:15

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af ms.deepthinker » 27.01.2012 05:49:11

Hej. Jeg har spørgsmål om min datter.
Jeg vil hellere skrive det på engelsk så er jeg sikkert at I forstå mig.

I am divorced with myex husband. We have a kid together. She was born in the Philippines and have two pas danish and philippine pas.

We agreed upon divorce that we are going to have share custody with her. But he don't allow my daughter to be addressed to me.

He's scared that I will take our daughterto Philippines and he will not see her again.
Can I retract my decision of having share custody even If I already signed it?
What are my other options in having my daughter addressed to me?

I må godt skrive svar på dansk eller engelsk. Jeg er bare usikker med mit dansk sprog.
Jeg håber I kan hjælpe mig.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af mh1 » 27.01.2012 17:37:20

With 'adressed to me' I suppose you mean that your daughter is registered as living with her father, and not with you?

Both of you may apply to the court if you want to change your child's residence address, and cannot agree on it.

Both of you may also apply to have the custody agreement changed, so that only one of you have custody. If your daughter is mainly living with her father it is most likely that he will get the full custody, if he applies for it.

A parent may not change the child's residence without informing the other parent, regardless of whether there is common custody or not.

Even if your daughter is living with you and you should get full custody, her father may apply to the courts to prevent you from taking her out of the country.
mh
Rådgiver for ÆUG

ms.deepthinker
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27.01.2012 05:23:15

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af ms.deepthinker » 28.01.2012 02:00:12

Thanks for reply mh.

I don't have any plan in taking my daughter back to phil. My ex is just very pessimistic.

How could I apply to court about my daughter's address? I saw in borger.dk that he could move my daughter's address to me. Can I also see that in borger.dk? Or where to file that?

Our daughter live to us equally like we have her share once a week. I just found out that even if we have share custody, doesn't make so much benefits... I felt like they only give importance to whom the kid is address to, which i think is unfair. It's only the address. We should have given equal rights over every benefits with regards to our child, not just to the person whom the kid is address to.

Anyway I would like to thank you here for the help :-)

Another question about my opholdstilladse
What will happen? I finished dansk sprog (PD3) within 3yrs. I am currently studying here. I have almost all of the requirements fullfilled to get 100points except for the 2 and half yrs job. I've been living here for 4 years.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af mh1 » 28.01.2012 08:14:54

I suppose with 'benefits' you mean the 2 payments from the state?

There are 3 different contributions, which a single parent can be entitled to in DK:
Børnebidrag, Børne- og ungeydelse and Børnetilskud.

Børnebidrag is the alimony that one parent may have to pay to the other. According to law the Statsforvaltning may decide that the parent who does not contribute to the child's support will have to pay alimony. If that parent still does not pay, the other parent may apply to the municipality, which will then forward the money and create a debtor's account in the first parent's name. Thus every month the municipality will add about 1.000 kr. to this parent's debt. It is of no importance whether this parent has income or not.

You must know whether you have agreed to pay this or not, or whether there is a decision about it. If so, you will be receiving information every month about the increase in your debt.

If your child's father has taken such a decision from Statsforvaltningen you may apply to Statsforvaltningen to have it changed, arguing that you have your child half the time and thus ARE contributing equally to the child's support.

Børneydelse is paid to all children, and normally paid to the mother's account. However, if the father has sole custody it will be paid to him. Likewise he may claim it if the child has its address with him - in this case it has to be considered whether there is a half-half agreement, as in your case. If so the Børneydelse will be taken into consideration when Statsforvaltningen decides about the Børnebidrag.

Børnetilskud is paid to single parents. Normally it is paid to the mother's account. However, if the father has sole custody it will be paid to him. Likewise he may claim it if the child has its address with him - in this case it has to be considered whether there is a half-half agreement, as in your case. If so the Børnetilskud will be taken into consideration when Statsforvaltningen decides about the Børnebidrag.

If you are studying something further than Danish, it is possible that you can apply for residence permit on that grounds. Since you have a child you will most likely be granted continued residence permit anyway.

The rules for permanent residence permit will be changed, so you will have to wait and see what happens there. There will, however, almost certainly be a condition about having held a job.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af fundiver199 » 28.01.2012 08:36:49

May I kindly suggest, that you continue the discussion in the forum, which is dedicated to our english-speaking members, and which is at the top of the board? As a moderator I prefer, that the same language is used throughout an entire thread to avoid confusion among the users of the forum.

ms.deepthinker
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27.01.2012 05:23:15

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af ms.deepthinker » 03.02.2012 11:45:31

Undskyld hvis jeg skrev på engelsk. det var ikke min mening at gøre det. jeg startet at skrive på engelsk men jeg følt mig usikker på at I kan forstå det :roll:


mh Tusind tak for svaret :D

MetteKlein
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03.02.2012 12:19:28

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af MetteKlein » 03.02.2012 12:31:17

Til Julie, Jeg har altsaa ladet mig fortaelle at Danmark er det eneste land i verden som ikke er med paa ideen om dobbelt statsborgerskab. Men dine born vil automatisk blive danske statsborgere, hvis de er fodt i Danmark.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Skilsmisse - Hvad med børn?

Indlæg af soreng » 03.02.2012 16:34:49

MetteKlein skrev:Til Julie, Jeg har altsaa ladet mig fortaelle at Danmark er det eneste land i verden som ikke er med paa ideen om dobbelt statsborgerskab. Men dine born vil automatisk blive danske statsborgere, hvis de er fodt i Danmark.
Det er ikke helt korrekt.
Danmark anderkender dobbelt statsborgerskab hvis det er noget som man er født med. Det som Danmark pt dog ikke anderkender er at man kan søge om et dansk statsborgerskab uden at opgive sit eksisterende statsborgerskab, eller søge om et andet statsborgerskab hvis man er dansker, uden at miste sig danske statsborgerskab.

Det springende punkt er om man har søgt om statsborgerskabet, eller om man er født med det.

Og Danmark er ikke det eneste land i verden der har de regler, men det er et fåtal af lande der har det som Danmark har det.

Og man bliver ikke automatisk dansk statsborger hvis man er født i danmark. Man er dansk statsborger hvis en af forældrene er dansk statsborger. Så er det derudover ikke vigtigt hvor man bliver født. Alt efter nationaliteten på den anden forældre kan man så få dobbelt statsborgerskab.

Besvar