Skilsmisse og ophold derefter

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
matildeudenh
Indlæg: 173
Tilmeldt: 19.12.2007 21:57:11

Skilsmisse og ophold derefter

Indlæg af matildeudenh » 07.08.2011 19:18:12

Jeg håber at nogen kan vejlede mig en smule.
Jeg er gift med en kenyansk mand, der har haft ophold i 2 år, men opholdt sig her i lidt mere end 2½, pga. processuelt ophold. Vi er familiesammenført efter de danske regler. Sammen har vi en datter på 2½.

Imidlertid ønsker vi ikke længere at leve sammen, og min eks to be vil gerne blive i Danmark, da det jo er her hans barn er. Han går på danskuddannelse 2 og mangler de sidste to moduler og har et deltidsjob som han ikke vil kunne leve af alene.

Jeg har været hos Kbhs rethjælp, men de harr svært ved at sige noget konkret, hvilket vel ikke er nogen overraskelse.

Er der nogen her der kan sige noget om praksis? Det er vel skidt ikke at kunne forsørge sig selv?
Og hvor skal man starte i forhold til sådan en ansøgning om fortsat ophold? Der findes næppe et skema, men hvilken rækkefølge er mest hensigtsmæssig i forhold til separation og ansøgning til US, osv?

Al hjælp er velkomment.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Skilsmisse og ophold derefter

Indlæg af fundiver199 » 08.08.2011 07:04:57

Der er ikke så meget valgmulighed. I bliver separeret og senere skilt, og herefter ligger sagen sådan set i US hænder. Det er dem, der skriver til din mand og meddeler, at hans opholdstilladelse bliver inddraget, med mindre han kan komme med nogle meget gode argumenter for, at han skal bevare den. Og herefter reagerer han så bare på det brev, han får fra US.

Hvis opholdstilladelsen udløber, skal han dog huske at søge om forlængelse, inden det sker. Men ellers er der ikke andet at gøre end at vente på US udspil. Det vil formentlig være afgørende for sagen, om han ifm. skilsmissen tildeles forældremyndighed/samvær med barnet.

matildeudenh
Indlæg: 173
Tilmeldt: 19.12.2007 21:57:11

Re: Skilsmisse og ophold derefter

Indlæg af matildeudenh » 08.08.2011 18:38:51

Tak for svar.
Forlængelsen er i orden, så jeg var mest interesseret i hvornår US henvender sig. Nu har jeg en ide om det og kan gå i gang.
Tak.

Besvar