Visum for medejer og ansat i virksomhed

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
niska
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07.01.2011 14:41:56

Visum for medejer og ansat i virksomhed

Indlæg af niska » 18.07.2011 17:55:03

Hei,
jeg forsøker å finne ut av det her og har lest endel på Udlændingeservice's hjemmeside.

Jeg sitter i bestyrelsen i et APS hvor den ene av eierne er deltidsansatt (dvs under 375.000 DKR) og er nylig skilt fra en dansker. Det betyr at det skal sendes ny ansøgning til Udlændingeservice.

Noen fakta:
..virksomheten er et registrert Aps i Danmark.
..tid i Danmark : 6 år, nu med "opholdstilladelse C med ret til at tage arbejde"
..de to første år var det fast ansettelse en virksomhet på fulltid. Derefter er det kun det kun deltid siden august siste år.
..er medeier i Aps'et som er 1,5 år gammelt og solvent.
..har ingen barn i Danmark.
..har ingen ny kæreste eller livspartner.
..ikke er spesialarbeider eller forsker.
..studerer ikke.
..har et sted å bo.

Jeg har lovet å bistå vedkommende med ansøgningen, men jeg er noget usikker på om hvilke av alle de forskjellige skjermaer vi skal ha fatt i; eller om det overhodet kan gi noget at man er både medeier og deltidsansatt i sin egen virksomhet eller om det finnes andre alternativer som er mere fornunftig.

Mvh


/johnny

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum for medejer og ansat i virksomhed

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2011 07:31:12

Hvilken nationalitet har den pågældende?

niska
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07.01.2011 14:41:56

Re: Visum for medejer og ansat i virksomhed

Indlæg af niska » 19.07.2011 10:00:14

ja, sorry glemte det i innlegget; det er en med thailandsk pass og nasjonalitet.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum for medejer og ansat i virksomhed

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2011 10:08:35

Umiddelbart er denne ordning nok den mest relevante:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... skraft.htm

NB: Bemærk ansøgningsfristen på kun 7 dage regnet fra det tidspunkt, hvor hun får meddelt, at hendes nuværende opholdstilladelse ikke kan forlænges eller er inddraget. Jeg ved faktisk ikke, om det er muligt at være fremsynet og søge allerede inden, hun får inddraget sin opholdstilladelse. Hvilket man nok må antage, at hun gør, da det ud fra det beskrevne ikke kan siges at være "særligt belastende" for hende at rejse hjem til Thailand.

niska
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07.01.2011 14:41:56

Re: Visum for medejer og ansat i virksomhed

Indlæg af niska » 06.08.2011 07:47:34

fundiver199 skrev:Umiddelbart er .... til Thailand.
Hei - av en eller annen årsak var meldingen blitt liggende i spam filteret så jeg så ikke at du hadde svaret. Det ser vanskeligere ut enn jeg hadde regnet med og jeg er ikke sikker på om den kan brukes da det hverken er snakk om spesialarbeider, full tid over 2 år osv :-) men takk for svar :-)

Hilsen


/johnny

Besvar