Skilsmisse efter ægteskab i udlandet

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
marcushenningsen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26.12.2010 10:55:23

Skilsmisse efter ægteskab i udlandet

Indlæg af marcushenningsen » 26.12.2010 11:02:52

Hej alle.

Jeg er gift med en argentinsk pige. Vielsen fandt sted for snart fire år siden i Argentina. Vi er imidlertid gået fra hinanden igen, og jeg bor igen i Danmark og hun i Argentina.

Første spørgsmål: Jeg har informeret danske myndigheder om ægteskabet, så jeg tror ikke de har nogen anelse. Er det ulovligt? Har jeg pligt til at oplyse den slags? Kan jeg stadig nå det?

Andet spørgsmål: Vi har i lang tid villet skilles igen, men ifølge argentinsk lov skal man vente mindst tre år. Derudover er det bøvlet og dyrt med papirarbejdet, og det er ikke umuligt jeg bliver nødt til at rejse tilbage til Argentina. Hvis de danske myndigheder kendte til ægteskabet, ville jeg så bare kunne lade mig skille i Danmark med automatisk retsvirkning i Argentina? Eller er der ingen vej uden om, det skal klares i Argentina?

Mvh
Marcus

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Skilsmisse efter ægteskab i udlandet

Indlæg af Kim P. Nyberg » 26.12.2010 11:28:08

Svaret til dit første spørgsmål er, at du har underretningspligt overfor myndighederne. Også når du bliver skilt. Så ja, du må en tur på kommunen og fortælle dem, at I ikke længere er ægtepar (husk dokumentation).
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse efter ægteskab i udlandet

Indlæg af mh1 » 26.12.2010 12:13:02

Hvis du har vielsesattesten eller en kopi, eller kan fremskaffe den, så går du simpelt hen bare ned på borgerservice med den + en oversættelse til dansk eller engelsk (medmindre attesten er på både spansk og engelsk), og meddeler dem at du er gift.

Det kan KUN give problemer, hvis du har modtaget offentlig hjælp, som ville have været anderledes beregnet, hvis myndighederne havde vidst, at du var gift. Ellers er der ingen straf for at meddele det sent.

Fordelen ved at meddele det til de danske myndigheder er, at du så kan blive skilt i Danmark. Afhængigt af, hvor længe det er siden i flyttede fra hinanden, kan det endda ske uden separation - hvis i har levet adskilt i 2 år. Ellers er der en separationsperiode på minimum 6 mdr. efter separationsdatoen. Det hele kan klares ved brevveksling.

Så vidt jeg kan se efter grundig eftersøgning har Argentina imidlertid ikke ratificeret skilsmissekonventionen, og jeg kan ikke finde nogen oplysninger om, hvorvidt Argentina anerkender andre landes skilsmisser. Det har ikke megen betydning for dig, men har for din kone.

Læs nærmere her: http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6280
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar