Skilsmisse med irakisk kvinde

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse med irakisk kvinde

Indlæg af mh1 » 31.05.2010 06:14:44

1) For at en person i Danmark kan få direkte skilsmisse, skal der foreligge en skilsmissegrund. En af dem kan være utroskab, men der skal være tale om FYSISK utroskab, dvs, at den anden ægtefælle har haft et fysisk, seksuelt forhold til en anden end ægtefællen. I Danmark kan du altså ikke - i modsætning til i nogle andre lande - få øjeblikkelig skilsmisse af den grund at din ægtefælle skriver, telefonerer eller chatter med en anden end dig, uanset hvor seksuelt betonet det måtte have været.

Du må derfor affinde dig med, at du skal igennem en separation på mindst 6 mdr., eller 12 mdr., hvis din hustru ikke vil skrive med under på skilsmisseansøgning efter de 6 mdr. Det vil være nøjagtig det samme, om i bliver separeret på statsforvaltningen eller om du anlægger en retssag.

Spørgsmålet om, hvem der skal beholde lejligheden kan i enten aftale, eller det kan afgøres af retten. Hvis hun har børn og du ikke har, så kan det meget vel blive hende, der får ret til at blive boende. Selv om din hustru har accepteret at flytte, har hun lov til at skifte mening, indtil det står i separationsbevillingen eller dommen, at du får lejligheden.

2) Hverken du eller din hustru kan 'få fingre i' bankgarantien. Det er det offentlige, der kan gøre indhug i den, hvis din hustru - også efter separation og skilsmisse - søger om hjælp efter sociallovgivningen. Bankgarantien bliver ikke frigivet, bare fordi i bliver separeret eller skilt, den skal stadig stå indtil din hustru ENTEN får opholdstilladelse på et helt andet grundlag, fx nyt ægteskab, ELLER forlader Danmark.

Du kan læse en afgørelse her:
http://www.statsforvaltning.dk/Tilsynsa ... il/623.pdf

(du bliver nødt til at kopiere og klistre linket ind i fx google, jeg kan ikke få det lavet, så det virker)

"Efter udlændingelovens § 9, stk. 4, jf. § 6, stk. 1 og 3 i bekendtgørelsen gælder sikkerhedsstillelsen i 7 år fra meddelelsen af opholdstilladelsen, indtil der meddeles ubegrænset opholdstilladelse, eller der meddeles ny opholdstilladelse på et andet grundlag."

Dette tolkes således, at UANSET om parret bliver skilt, så vil sikkerhedsstillelsen skulle gælde, såfremt den udenlandske ægtefælle ikke bliver udvist, men får forlænget opholdstilladelse på trods af skilsmisse.
mh
Rådgiver for ÆUG

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Skilsmisse med irakisk kvinde

Indlæg af dotGusten » 31.05.2010 15:07:51

p-HD skrev:Jeg har i flere måneder vidst, at min kone ikke var ærlig over for mig, så i nogle måneder optog jeg hendes tlf-samtaler,
Til din orientering er det strafbart at optage telefonsamtaler eller andre samtaler, som man ikke selv er part i, med mindre man har fået tilladelse fra en dommer til at foretage aflytning.

Check selv med straffeloven §263, hvad du risikerer:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2406

Besvar