Gælder den danske ægtepagt ved skilsmisse ?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jens123
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20.07.2009 12:20:29

Gælder den danske ægtepagt ved skilsmisse ?

Indlæg af Jens123 » 20.07.2009 12:37:24

Jeg er blevet gift med en thailandsk kvinde og vielsen skete på et rådhus i Thailand. Vi har i Danmark oprettet en ægtepagt om fuldstændigt særeje oversat til Dansk, Engelsk og Thai som vi begge har underskrevet før vielsen på det thailandske rådhus. På den thailandske vielsesattest står der imidlertid at vi ikke ønsker at få registreret vores ejendele. Spørgsmålet er nu hvad der sker hvis der indgives en skilsmisse i enten Danmark eller Thailand?

1) Vil mine ejendele i Danmark så skulle deles hvis der indgives en skilsmisse i Thailand fordi der i den thailandske vielses attest står at vi ikke har ønsket at få registreret vores ejendele? Eller vil ægtepagten fra Danmark stadig gælde for mine ejendele i Danmark?

2) Vil min thailandske kones ejendele i Thailand skulle deles? Og vil ægtepagten fra Danmark gælde hendes ejendele i Thailand?

Vi ønsker begge at den underskrevne og tinglyste ægtepagt fra Danmark skal gælde da vi begge har ejendele der ikke skal deles. Min kone har hus i Thailand og jeg har i Danmark. Det skal tilføjes at min kone og jeg elsker hinanden og intet ønske har om at blive skilt men vi ønsker blot at kende reglerne.

keff
Indlæg: 497
Tilmeldt: 27.07.2007 20:04:42

Re: Gælder den danske ægtepagt ved skilsmisse ?

Indlæg af keff » 20.07.2009 14:34:28

Hej Jens.

Hvis det er en fuldstændig særeje, så beholder i alt hvad i hver for sig har ejet, før ægteskabet blev indgået.

Hvis manden i ægteskabet bor i Danmark så gælder de Danske regler iøvrigt.

http://www.familieadvokaten.dk/ >postkassen>ægteskab.



Keff.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gælder den danske ægtepagt ved skilsmisse ?

Indlæg af mh1 » 27.07.2009 12:44:29

@keff, ikke helt korrekt:

Efter dansk ret er det mandens DOMICIL, dvs. der, hvor han på tidspunktet for ægteskabets indgåelse havde sin faste bopæl/havde planlagt at have sin faste bopæl (hvis nu han aldrig nåede at bosætte sig der, men ulykkeligvis døde på bryllupsrejsen), som afgør, hvilken FORMUEORDNING der gælder i ægteskabet.

Det er i den henseende fuldstændig lige meget, hvor ægteskabet blev indgået og hvilket statsborgerskab, han havde. En dansk mandlig statsborger, der bor i Australien og blev viet i USA, vil efter dansk ret have australsk formueordning :roll:

Flytter han derimod til Sverige, så gælder der andre regler efter svensk ret... :roll: :roll:

Så Jens123, hvad der efter dansk ret gælder lige for jer afhænger altså af, hvor du boede/bosatte dig umiddelbart i forbindelse med vielsen ('umiddelbart' tolkes som op til ca. 6 mdr.).

Thailand kan jo have andre regler igen, måske anerkender de slet ikke en dansk ægtepagt, hvis den strider mod thailandsk retsorden. Sådan er fx reglen i Schweiz og Tyrkiet: en ægtepagt, der ikke ville kunne oprettes efter schweizisk/tyrkisk ret, vil simpelt hen blive betragtet som ugyldig, uanset ægteparrets statsborgerskab :roll: .
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar