opnå permanent opholdstilladelse når man er skilt

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

opnå permanent opholdstilladelse når man er skilt

Indlæg af hayatiha » 11.03.2009 19:33:33

Hvis en dansker bosætter sig i Sverige og blir gift med en fra et ikke-eu-land der ikke har permanent opholdstilladelse i Sverige, hvad vil der så ske hvis de blir skilt inden den ene part har fået permanent opholdstilladelse? vil personen der ikke er dansker miste al ret til permanent opholdstilldelse? eller kan han selvom han er skilt godt opnå permanent opholdstilladelse alligevel på en eller anden måde?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 11.03.2009 21:14:02

Det afhænger jo af, om vedkommende har fået ophold i Sverige ved brug af EU-regler eller ved brug af de nationale svenske regler, og hvor længe de har været gift, og om vedkommende efter at være blevet skilt er selvforsørgende.

hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

Indlæg af hayatiha » 11.03.2009 21:33:59

jeg ved at vedkommende ikke er selvforsørgende men har været gift i mere end 3 år med danakseren i sverige

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 11.03.2009 22:04:52

Hvis de har gjort brug af EU-reglerne, burde der være en god mulighed for at få PUT efter 5 år i Sverige, også selv om de er skilt.

Det forholder sig noget anderledes, hvis de har gjort brug af Sveriges nationale regler, for så skal der være andre årsager end ægteskab til, at vedkommende fortsat bevilges ophold i Sverige - fx samkvem med fælles børn eller arbejde i Sverige.

Så det afhænger altså meget af, hvilken type opholdstilladelse vedkommende har fået - en midlertidig opholdstilladelse efter svenske regler eller et opholdsbevis efter EU-regler.

hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

Indlæg af hayatiha » 11.03.2009 22:09:17

det er et opholdsbevis efter eureglerne vedkommende har, men er ikke selvforsørgende..så han kan så måske godt stadig få permanent opholdstilladelse hvis han blir skilt fra danskeren nu hvor han kun har midlertidig opholdstilladelse

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 11.03.2009 23:05:27

Umiddelbart vil jeg mene, der skulle være en god chance for at få PUT, men vedkommende kan jo indtil han har fået PUT ikke modtage nogen form for sociale ydelser i Sverige, og hvis han ikke er selvforsørgende, hvordan har han så tænkt sig at overleve de næste 2 år?

EU-retten siger bl.a., at

* Din ægtefælle eller partner vil få en permanent opholdstilladelse efter 5 år.

* Efter 3 års ægteskab, hvoraf I har tilbragt mindst 12 måneder sammen i Sverige, har din ægtefælle eller partner ret til at blive i Sverige, selvom du afgår ved døden.

* Hvis I har eller får børn sammen, har din ægtefælle eller partner ret til at blive i Sverige, også selvom I bliver skilt, inden din ægtefælle eller partner har fået en permanent opholdstilladelse.

svdb
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07.05.2009 12:10:30

Indlæg af svdb » 07.05.2009 12:19:44

Hej
Lige et spørgersmål,
Jeg har permanent opholdstilladelse i DK, min kærste har opholdstilladelse som skal forlænges om 3 år, vil hun automatisk får permanent opholdstilladelse med det samme hvis vi gifter os nu ?

Tak på forhånd

hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

Re:

Indlæg af hayatiha » 15.07.2009 15:17:51

[quote="skaanebo"]Umiddelbart vil jeg mene, der skulle være en god chance for at få PUT, men vedkommende kan jo indtil han har fået PUT ikke modtage nogen form for sociale ydelser i Sverige, og hvis han ikke er selvforsørgende, hvordan har han så tænkt sig at overleve de næste 2 år?

EU-retten siger bl.a., at

* Din ægtefælle eller partner vil få en permanent opholdstilladelse efter 5 år.

* Efter 3 års ægteskab, hvoraf I har tilbragt mindst 12 måneder sammen i Sverige, har din ægtefælle eller partner ret til at blive i Sverige, selvom du afgår ved døden.

* Hvis I har eller får børn sammen, har din ægtefælle eller partner ret til at blive i Sverige, også selvom I bliver skilt, inden din ægtefælle eller partner har fået en permanent opholdstilladelse.[/quote]


Forstår jeg det sådan at hvis de blir skilt her nu hvor de har været gift i næsten 4 år og han den statsløse palæstinenser ikke er selvforsørgende..så kan godt som fraskilt søge om statsborgerskab og få det efter 5 år i Sverige?

Besvar