Skilsmisse, enlig mor og permanent ophold

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
riheg@live.com
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13.02.2024 14:03:29

Skilsmisse, enlig mor og permanent ophold

Indlæg af riheg@live.com » 13.02.2024 14:45:36

hvor bekymret skal vi være?
Vi blev skilt for to år siden og har intet hørt fra Udlændingeservice, hvilket jo kan være et godt tegn, men min kone har ringet til dem for at sikre sig at de var klar over at vi blev skilt for to år siden fordi vi blev i tvivl om om man selv skal give besked, de ville notere det og sagde at vi så bare skulle søge når den nuværende tilladelse udløb.
Min exkone kan søge om permanent opholdstilladelse til juni hvor er det så alligevel ville være tid til at søge om forlængelse, jeg er nysgerrig på hvor gode chancer hun har for det ene eller det andet eftersom hun lever op til alle andre krav til en permanent opholdstilladelse, men som jeg forstår kan dette bortfalde hvis en række forhold taler imod inddragelse/nægtelse af forlængelse. Der står nemlig man skal leve op til de løbende betingelser for sin nuværende opholdstilladelse men jeg er i tvivl om om hun så gøre det eller om krav til samliv er bortfaldet eftersom hun havde mindre årig barn.

Det kunne også være hun får forlænget sin midlertidig opholdstilladelse, hvilket heller ikke ville være den største katastrofe.

Hun er fra Filippinerne, har været her i 14 år i træk, +2 år med besøg, taler forståeligt dansk, er uddannet pædagog her i landet, har arbejdet på fuldtid i fire år, har udført frivilligt arbejde, hun er enlig mor til en 17 årig dreng som fylder 18 til september.
Alt hvad der kan hjælpe/berolige/oplyse os vil blive værdsat. På forhånd tak!!

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse, enlig mor og permanent ophold

Indlæg af mhg » 18.02.2024 18:55:20

Kravet om samliv skal naturligvis ikke opfyldes for skilte forældre, som har bevaret deres opholdstilladelse på grund af mindreårige børn, så ingen grund til bekymring. Men husk at der skal søges BÅDE om forlængelse af den midlertidige (for en sikkerheds skyld), og om permanent.

Ved skilsmisse og ansøgning om bevarelse og senere permanent ot ses der på følgende:

"Hvis du er familiesammenført til en ægtefælle/samlever, der ikke er flygtning

Hvis der er personlige forhold hos dig, som gør, at en inddragelse eller en nægtelse af forlængelse vil være særligt belastende for dig, vil opholdstilladelsen ikke blive inddraget eller nægtet forlænget.

Udlændingestyrelsen ser bl.a. på:

Din tilknytning til det danske samfund, herunder hvor lang tid du har været i Danmark.
Alder, helbredsforhold og andre personlige forhold.
Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.
Konsekvenser for dine herboende nære familiemedlemmer.
Manglende eller lille tilknytning til hjemlandet.
Om du vil lide overlast i hjemlandet."

https://www.nyidanmark.dk/da/Din-situat ... mlivsophør
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar