Skilsmisse Marokko

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sofienoer
Indlæg: 16
Tilmeldt: 28.04.2014 10:55:33

Skilsmisse Marokko

Indlæg af sofienoer » 25.01.2024 18:01:38

Hej med jer,

Jeg har været gift med en marokkansk mand. Vi er gift først i Marokko, og siden har vi fået ægteskabet anerkendt i Danmark. Jeg er nu blevet skilt for et år siden her i Danmark. Skilsmissen er ikke forsøgt anerkendt i Marokko. Jeg har fået at vide af den marokkanske ambassade i Danmark, at jeg ikke behøves gøre yderligere. Det er hans ansvar at få skilsmissen anerkendt i Marokko, og det vil ikke have nogen konsekvenser for mig så længe jeg bor i Danmark.

Nu er jeg ved at købe hus med min nuværende kæreste, og jeg vil rigtig gerne være helt sikker på, at jeg ikke kan komme til at stå til regnskab overfor ham. Enten ved at være pligtig til at betale ham nogle penge, når jeg nu lige pludselig ejer noget af stor værdi. Eller evt. at aftbetale på hans gæld, som jeg ved, at han har her i Danmark. Han bor i Marokko nu. Jeg har ikke megen kontakt til min eksmand, og dette er især efter mit ønske. Jeg har derfor ikke lyst til at kontakte ham for at få skilsmissen anerkendt i Marokko, og hvis jeg endelig gjorde det, er jeg ret sikker på, at han ikke ville gøre yderligere ved det.

Kan der være nogen konsekvenser for mig ift. at forblive gift i Marokko?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig.

Venlige hilsner,
Sofie.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse Marokko

Indlæg af mhg » 26.01.2024 06:34:17

Det er sikrest at få det gjort, og selv hvis det skal foregå via en domstol i Marokko, betyder det ikke nødvendigvis at du er nødt til at møde personligt. Jeg er ved at undersøge det, men mit franske er noget rustent.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Larss
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31.01.2024 05:04:11

Re: Skilsmisse Marokko

Indlæg af Larss » 31.01.2024 06:36:46

Hej med dig,

Du ser ud til at stå i en kompleks situation. Eftersom din skilsmisse ikke er anerkendt i Marokko, og du planlægger at købe et hus med din nuværende kæreste, er det klogt at sikre dig, at du er juridisk beskyttet. Måske kunne du undersøge de juridiske muligheder i Danmark for at sikre dine interesser, herunder konsultere en advokat med speciale i international ret. Det er også værd at bemærke, at sociale netværk som her kan være en platform, hvor man kan udveksle lignende erfaringer og få relevante råd fra folk, der har været i lignende situationer.
Senest rettet af Larss 15.02.2024 12:39:23, rettet i alt 1 gang.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse Marokko

Indlæg af mhg » 31.01.2024 07:55:22

Nå, man kan altså også finde informationen på engelsk. Her står alt, du behøver at vide:

https://www.consulat.ma/index.php/en/di ... ign-courts
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar