Skilsmisse og forældremyndighed Tyrkiet

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DeeS
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09.12.2023 04:03:06

Skilsmisse og forældremyndighed Tyrkiet

Indlæg af DeeS » 09.12.2023 04:32:26

Min datter bor i Tyrkiet med to mindreårige børn, hvis far er tyrker, og de er blevet gift i Tyrkiet.

Både hun og børnene har danske pas. Hvis de kommer til Danmark kan hun så blive skilt fra sin mand fra Danmark? Kan hun søge om fuld forældremyndighed?

Vil det skabe problemer for skilsmissen hvis hun tager børnene med til Danmark uden hans tilladelse?

På forhånd tak for svar fra en bekymret mor og mormor.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse og forældremyndighed Tyrkiet

Indlæg af mhg » 11.12.2023 09:27:34

Jeg vil svare i omvendt rækkefølge:

? Vil det skabe problemer for skilsmissen hvis hun tager børnene med til Danmark uden hans tilladelse?
Formodentlig. Det er lige så lidt lovligt at tage børn fra Tyrkiet med til Danmark uden den anden forældres accept, som det er at tage børn fra Danmark med til Tyrkiet. Det er børnebortførelse i juridisk forstand, og strafbart. Begge lande har underskrevet Børnebortførelseskonventionen, og resultatet af en børnebortførelse kan være, at den anden forælder får tilkendt forældremyndigheden alene.

? Både hun og børnene har danske pas. Hvis de kommer til Danmark kan hun så blive skilt fra sin mand fra Danmark? Kan hun søge om fuld forældremyndighed? Ja, og ja. MEN at tage børnene med skal foregå på lovlig vis. Jeg har for nogle år siden holdt foredrag for en række danske familieadvokater om netop børnebortførelse i tyrkisk retspraksis.
Senest rettet af mhg 14.12.2023 16:03:08, rettet i alt 1 gang.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

DeeS
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09.12.2023 04:03:06

Re: Skilsmisse og forældremyndighed Tyrkiet

Indlæg af DeeS » 11.12.2023 14:09:49

Tusind tak for klare svar.

Besvar