Skilsmisse når der er søgt permanent opholdstilladelse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anonym76
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18.08.2023 13:23:41

Skilsmisse når der er søgt permanent opholdstilladelse

Indlæg af Anonym76 » 21.08.2023 20:41:47

Hej,

Kan læse mig frem til mange næsten lignende situationer - og så alligevel ikke.

Jeg er dansker og gift med en kvinde fra Sydamerika. Vi blev gift i Danmark i 2009 og har boet sammen i DK siden da. Vi har nu en datter på 9 år (født i Danmark) og min kone har været på midlertidig opholdstilladelse hele tiden. Nu vil hun så endeligt søge om permanent opholdstilladelse, og hun opfylder alle krav, og i hvert fald også 3 ud af de 4 supplerende betingelser. Hun snakker rigtigt godt dansk, er ansat i det offentligt, og så er hun med i skolebestyrelsen. Så alt i alt godt integreret i samfundet med masser af venner (dog ingen familiemedlemmer ud over os). Jeg er derfor ikke så meget i tvivl om, at hun kan få lov til at blive her på grund af vores fælles danske barn. Det kan jeg læse mig frem til, at da vejer barnets tarv meget.

Men hvis hun nu sender ansøgning om permanent opholdstilladelse afsted, og vi bliver skilt før hun får svar (10 måneders behandlingstid?) hvad sker der så? Bliver ansøgningen så bare afvist, og hun skal søge ophold igen pga. barnet? Eller kan hun måske få den permanente opholdstilladelse selvom det så er på et andet grundlag?

På forhånd tak for jeres hjælp :-)

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse når der er søgt permanent opholdstilladelse

Indlæg af mhg » 24.08.2023 15:30:24

Medens der klart og tydeligt står, at man fortsat skal være i arbejde når afgørelsen bliver taget, står der ikke noget klart og tydelig mht. om et ægteskab skal bestå - og det skyldes formodentlig tildels at man kan få fs også som ugifte samlevende.

Under Udlændingenævnets praksisafgørelser vedr. permanent opholdstilladelse er der ingen afgørelser, hvor ægteskabets beståen/opløsning er temaet, MEN da du og din ægtefælle i ansøgningen skal skrive under på tro og love på at I er samlevende, og at I fortsat opfylder de betingelser, som I opfyldte da hun fik opholdstilladelse, vil jeg anbefale at I ikke sætter muligheden for at få den permanente opholdstilladelse på spil, men venter med at blive skilt, indtil den er i hus.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Anonym76
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18.08.2023 13:23:41

Re: Skilsmisse når der er søgt permanent opholdstilladelse

Indlæg af Anonym76 » 25.08.2023 10:27:14

Mange tak for dit svar.

Ansøgningen er faktisk endnu ikke sendt afsted. Ville det være bedre om vi blev skilt før der sendes noget afsted, og hun så søger ophold igen på grund af vores fælles barn? Så kan hun vel efterfølgende søge om permanent opholdstilladelse, eller starter hun så helt forfra med at skulle opfylde alle kriterier igen, så hun nu igen ville skulle vente mange mange år? Uanset hvad, så er der vel ingen risiko for at hun skal forlade Danmark som jeg forstår det (pga. vores fælles barn).

På forhånd tak for din tid, og jeg ønsker alle en god weekend.

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse når der er søgt permanent opholdstilladelse

Indlæg af mhg » 25.08.2023 13:38:33

Proceduren når Familieretshuset meddeler udlændingemyndigheden, at en familiesammenført udlænding på midlertidig opholdstilladelse er blevet skilt, og dermed ikke længere opfylder betingelserne for sin opholdstilladelse, er at udlændingemyndigheden skriver til udlændingen, og oplyser at de overvejer at inddrage opholdstilladelsen, og spørger om udlændingen kan angive nogen grund til at de IKKE skal inddrage den. Udlændingen svarer omgående (kan have brevet skrevet på forhånd, og blot sætte dato og underskrift på) at der er et barn i forholdet, som fortsat skal have kontakt med begge sine forældre, og at udlændingen derfor anmoder om at opholdstilladelsen IKKE inddrages. Det bliver den så med 99,99999% sikkerhed ikke.

Din ægtefælle vil ikke risikere noget 'hul' i sit lovlige ophold, der vil betyde at hun skal starte forfra med at optjene år. Opholdstilladelsen ikke bliver afbrudt/inddraget, men fortsætter, indtil der skal søges forlængelse og permanent (man skal søge begge samtidig), og for det tilfælde at den permanente ikke skulle blive bevilget, skal den midlertidige søges som til familiesammenføring med barnet.

Det er vigtigt, at din ægtefælle reagerer, så snart hun hører fra udlændingemyndigheden, og det er vigtigt, at hun sørger for at de har hendes aktuelle adresse. Der KAN gå lang tid efter skilsmissen, fordi så snart sagsbehandleren ser at der er et mindreårigt fællesbarn, går de ud fra at en inddragelse ikke kommer på tale.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar