Skilt, men stadig sammen, hvad så?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Abena
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07.01.2016 02:25:09

Skilt, men stadig sammen, hvad så?

Indlæg af Abena » 02.01.2021 12:05:34

Hej Allesammen,

Min mand og jeg er blevet skilt, men vi er stadigt sammen. Nu er vi så midt i en ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen, og det gir nogen problemer.

Vi har boet sammen i 4-5 år uden afbrud. Dermed skulle vi uden videre kunne opfylde kravet om familiesammenføring baseret på varigt samliv. US har ikke fantasi til at forestille sig at det er muligt at blive skilt, når man stadigt er samboende. Ved straksskilsmisse og enighed er det imidlertid ikke et problem.

Vi har ansøgt om forlængelse af familiesammenføring på den almindelige blanket om forlængelse, idet overskriften angiver at det er den blanket man bruger ved forlængelse når man stadigt er gift eller samlevende. Det er måske ikke den rigtige blanket, fordi vi jo er gået fra at være gift til at være samlevende?? Er der nogen af jer, som har et input om dette? Er det en ny situation i forhold til ansøgninger, eller er det en fortsættelse idet vi bruger samme lovhjemmel?

Hvis nu vi får afslag på den eksisterende ansøgning, med begrundelse, at der er brugt forkert blanket, med 7 dage til at forlade landet, vil vi så lovligt kunne indgive ansøgning på nyt grundlag (samliv) i løbet af de 7 dage?

Min mand/eksmand har fast arbejde, så det er afgørende at arbejdstilladelsen ikke falder væk.

Nogen bud?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Skilt, men stadig sammen, hvad så?

Indlæg af skaanebo » 02.01.2021 12:45:26

Hvorfor gifter I jer ikke bare igen?

Abena
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07.01.2016 02:25:09

Re: Skilt, men stadig sammen, hvad så?

Indlæg af Abena » 02.01.2021 20:11:14

Vi er bestemt ikke enige om hvad det medfører at være gift :)

Besvar