Skillesmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

MPL
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11.01.2017 07:20:39

Skillesmisse

Indlæg af MPL » 27.09.2020 20:51:29

Godaften .
Vi står detsværre i den situation at kærligheden ikke holdt. Min kone fra Thailand og jeg blev gift i juni 2017. Vi har kendt hinanden siden efteråret 2016.
Hun har hendes 2 børn på nu 9 og 11 år fra Thailand med her i Danmark .
Børnene er blevet rigtig god integreret i folkeskolen men deres mor går kun i sprogskole og har lidt rengøringsarbejde om måneden . Ca. 10 dage af 6 timer om måneden.
Huset skal sælges da jeg ikke vil bo i det og hun har slet ikke midlerne til at betale regninger .Så jeg håber at de kan finde noget meget billigt at bo i.
Hvordan står de i en evt skillesmisse. Vil de kunne blive her i Danmark? Det er nogle dejlige børn og jeg håber inderligt ikke de skal tilbage .
Hvad vil der blive lagt vægt på og hvad kræves der for at de kan blive ?
Mvh
MPL

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skillesmisse

Indlæg af mh1 » 13.10.2020 17:04:16

Det vil være meget svært, og kræver mere hjælp end du/I kan få her. Prøv at henvende jer til en gratis retshjælp og hør om de kan finde nogen muligheder.
mh
Rådgiver for ÆUG

Olga Olga
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02.11.2020 17:29:31

Re: Skillesmisse

Indlæg af Olga Olga » 07.11.2020 21:37:44

Good evening! Please help with consultation!!
I have a question regarding divorce in Denmark. I am Ukrainian, my husband is a citizen of Denmark. After 8 months of marriage, he wants to file for divorce. The marriage was done in Denmark according to Danish rules. We have no children in common. We do not make a prenuptial agreement. He also did not leave a security deposit to the state, because he has minor children from his first marriage. I have a question, if one of the parties does not agree with the divorce, during how long we will be divorced? And do I have the right to claim the division of property?
Is there an organization in Denmark that protects the rights of foreign citizens, especially women. Who can you turn to for discrimination of individual rights?

Thanks in advance to everyone who will give any advice.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skillesmisse

Indlæg af mh1 » 11.11.2020 23:52:47

If you do not agree to divorce, it will take between 2 and 9 months, depending on how deep your disagreement is. When there are no children, probably not 9 months.

Yes, the property should in principle be divided in equal shares. I am presuming you have no property except some personal belongings, so it would mainly be your husband's assets that should be divided. However, he can possibly rely on a principle of unequal division because of the short time you have been married, ibecause you have not contributed much to his accumulation of assets (if he has such, he can deduct his debts).

If you do not agree to the divorce you will be called to 'Familieretshuset' (House of Family Law) for a meeting to discuss the conditions of the divorce, maybe for two if you do not reach an agreement in the first meeting. The meeting will be presided by a lawyer who is neither his nor yours, but is acting as a sort of justice. They will give advice on the rules. Each of you may bring a lawyer.

If you do not have any or only a small income (less than about 300.000 DKK/year) you can use your nemID to apply for legal aid in the shape of a free lawyer - contact info here (they don't have an English version of their home page):
E-mail: civilstyrelsen@civilstyrelsen.dk

Telefon: 33 92 33 34
mh
Rådgiver for ÆUG

Olga Olga
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02.11.2020 17:29:31

Re: Skillesmisse

Indlæg af Olga Olga » 12.11.2020 21:30:03

Thank you very much for the clarification and detailed answer. He has property, and yes he relies on the law of unequal division because of the short time we have been married, because not contributed much to his accumulation of assets. Now my husband is putting pressure on me and manipulation, threatening a quick divorce. The reason he wants to file for divorce is because of his minor children from his first marriage and the reason that I don't match his wife's idea and he doesn't like my relationship with his children. I think that he will say the same reasons at the meeting. Can you please tell me my chances if I get a lawyer, win a division of property, or at least a part as compensation in this situation? I also wanted to ask, what is the name of the organization in Denmark that shares parenting time and child custody and protects children's rights? And is there an organization in Denmark to protect the rights of foreign citizens? In case If my husband will commit terror over me.

Regards Olga

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skillesmisse

Indlæg af mh1 » 17.11.2020 07:34:30

He can not force you out of the home, as it is part of what you HAVE TO make an agreement about, even if he owns the home.

When you don't have any income he will have to pay alimony, not indefinitely but for a limited period of time.

Since you are a non-EU-citizen without a job, and without a Danish child, you will have to leave Denmark after the divorce.

Your lawyer should demand that he as a minimum pays you alimony until then and a suitable sum so that you can re-establish your life and home in Ukraine.

For advice on parental rights, duties, and children's rights you apply to Familieretshuset, which also has advisory functions. There is a private organisation: Børns Vilkår. I have to say I don't see much chance of you getting any visitation rights with your husband's children since your relationship with them is of short duration.

You are right here applying to the organisation that is doing most to protect the rights of foreign citizens who have come to Denmark in connection with marriage. That's us, ÆUG.
mh
Rådgiver for ÆUG

MPL
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11.01.2017 07:20:39

Re: Skillesmisse

Indlæg af MPL » 18.10.2021 12:20:06

Vi prøvede at bevare vores familie men detsværre ikke. Vi har været gift siden 2017 og hun har hendes 2 børn på 10 og 12 år med fra Thailand. Vi har begge fuldtids stillinger. Min snart ex kone har midlertidigt opholdstilladelse og har endnu ikke bestået dansk prøve 2.
Hun er detsværre også en del voldelig,derfor kom skilsmissen nu. Der er søgt om direkte skilsmisse pga vold. Der er politi rapport fra sidste år.
Men kan hun være så heldig at blive i landet ? De 2 børn taler jo fuldstændig Dansk og pigen på 10 kan kun snakke meget lidt Thai. Begge børn er fuld integreret med diverse sports aktiviteter.
det er en trist historie som jeg hører fra Thai kredse, er meget alm i Thai miljøet i DK.
Tak for et ellers rigtig godt forum.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skillesmisse

Indlæg af mh1 » 19.10.2021 09:23:07

Medmindre du har adopteret de to børn vil de miste deres opholdsret hvis deres mor gør.

Hendes muligheder for at bevare opholdstilladelse bliver vurderet ud fra følgende:
Udlændingestyrelsen ser bl.a. på:
Din tilknytning til det danske samfund, herunder hvor lang tid du har været i Danmark.
Alder, helbredsforhold og andre personlige forhold.
Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.
Konsekvenser for dine herboende nære familiemedlemmer.
Manglende eller lille tilknytning til hjemlandet.
Om du vil lide overlast i hjemlandet.

Til de 'personlige forhold' hører bl.a. sagen om vold i hjemmet, som hun har begået, og den vil trække en del ned i regnskabet, ligesom det at hun kun har taget danskprøve 1. At hun har arbejde vil kun trække op, hvis hun har haft det i to år eller mere. At børnene er godt integreret tæller, men ikke overvældende meget, idet de er unge nok til at kunne blive re-integreret i Thailand. Selv børn, som er født og opvokset i DK mister ofte opholdsret, hvis deres forælder gør.
mh
Rådgiver for ÆUG

MPL
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11.01.2017 07:20:39

Re: Skillesmisse

Indlæg af MPL » 04.11.2021 08:31:33

Tak for info. Nu sidder hun detsværre varetægtsfængslet pga kniv overfald imod mig. Og hendes børn er hos kommunen. Det før jo ikke situationen bedre.
Vi har begge advokater på nu.
Men tak for alt hjælp.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skillesmisse

Indlæg af mh1 » 04.11.2021 12:12:12

Det gør mig ondt, ikke mindst for børnene.

Dette vil formodentlig kunne føre til udvisning, alt afhængig af hvor farligt angrebet var og hvor god en forsvarer hun har. Men det er fsv. ude af dine hænder.
mh
Rådgiver for ÆUG

MPL
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11.01.2017 07:20:39

Re: Skillesmisse

Indlæg af MPL » 31.12.2021 23:22:35

Hendes 2 børn er anbragt på et børnehjem og afventer moderens dom. Hvorfor må jeg ikke have kontakt med dem ? Jeg er jo den person som de har mest tryghed til. Det skal siges at moderen også slog og sparkede hendes dreng så han savner ikke moderen.Dette har han forklaret i retten at hans mor gjorde alt dette.
Kan kommunen bringe børnene i plejefamilie udenom deres mor ? De har alle thai pas . Kan man sende moderen hjem til Thailand uden hendes børn ? Hvad med Thai ambassaden kan de hjælpe hende ?
Det er en frygtelig situation for alle parter. Børnene savner både mig men også deres mor.
Jeg må sige at deres mor har et skvat af en advokat som gør absolut intet for hende .En eller anden thai / dansk advokat som gør intet for hende. Hun vil jo gerne se børnene. Kan hun skifte advokat ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skillesmisse

Indlæg af mh1 » 03.01.2022 10:59:46

Eftersom du ikke har adopteret børnene, har du ikke del i forældremyndigheden, og er derfor i lovens øjne uden rettigheder i forhold til børnene. Hvis de udtrykker ønske om at se dig, kan det måske lykkes, men hvis du vil påtage dig mere end besøg, må du nok søge om at blive plejeforælder for dem.

Hun kan naturligvis skifte advokat, hvis hun føler at det ikke fungerer med den hun har. Det gælder uanset om det er en beskikket eller hun selv har valgt:
http://beskikket-forsvarer.dk
mh
Rådgiver for ÆUG

MPL
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11.01.2017 07:20:39

Re: Skillesmisse

Indlæg af MPL » 03.01.2022 12:34:43

Tak for hurtigt svar.
Men kan kommunen og staten beholde hendes 2 thailandske børn og sætte dem i fks plejefamilie og så sende moderen hjem? Kan man beholde børn med et andet pas end det danske ?
Tak for alt hjælp og hurtige svar . Jeg ved at det hjælper .

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skillesmisse

Indlæg af mh1 » 03.01.2022 20:37:13

Det kan de næppe; som først svaret vil børnene sandsynligvis blive udvist sammen med moderen, men hvis hun skal afsone skal de i pleje på en eller anden måde imens, de bliver ikke sendt ud uden moderen, medmindre der er et pålideligt familiemedlem til at tage imod dem.
mh
Rådgiver for ÆUG

MPL
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11.01.2017 07:20:39

Re: Skillesmisse

Indlæg af MPL » 05.01.2022 13:09:28

Tak mh for de mange gode og informative svar. Afslutningsvis vil jeg høre om det ville være i hendes og børnenes fordel hvis vi forblev gift og dermed annullerede skillsmissen.
Om de hermed var " Safe " for en hjemsendelse ?

Besvar