Skilsmisse og indragelse af opholdspapirer?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ssf20
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17.10.2019 19:02:48

Skilsmisse og indragelse af opholdspapirer?

Indlæg af ssf20 » 17.10.2019 19:24:15

Jeg har et spørgsmål vedr. Om der er mulighed for at bevare opholdstilladelse efter skilsmisse.
Jeg har været gift i 2 år med min mand fra Gambia. Vi har ingen børn sammen, men han forsøger sig selv. Vi overvejer at blive skilt og jeg vil høre om det er muligt for ham at beholde sin opholdstilladelse efterfølgende, når vi ikke har børn sammen ? Eller hvis ophold bliver inddraget - kan han få lov til at blive indtil den eksisterende tilladelse skal fornyes ? Eller hvor hurtigt går det som regel før, at man bliver bedt Om at forlade landet ? Tusind tak for input.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og indragelse af opholdspapirer?

Indlæg af mh1 » 17.10.2019 20:52:19

Hvis han har job eller egen virksomhed, og har haft det samme i to år, er det muligt at han kan bevare opholdstilladelsen på det grundlag.

Tidligere gik der automatisk besked til US om en skilsmisse, når udlændinge blev skilt, og derpå skrev US til vedkommende at de påtænkte at inddrage opholdstilladelsen, og spurgte om der var nogen grunde til at de ikke skulle. Jeg formoder, at det nu er SIRI, som sender brevet ud, og der skal han straks svare og anføre sit job/ selvforsørgelse, evt. målbart integrationsarbejde (danskundervisning udover det strengt nødvendige, frivilligt arbejde i foreninger o.l. osv.).
mh
Rådgiver for ÆUG

ssf20
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17.10.2019 19:02:48

Re: Skilsmisse og indragelse af opholdspapirer?

Indlæg af ssf20 » 17.10.2019 22:41:06

Tusind tak. Har du eller nogen en ide om hvor lang tid der normalt går før de behandler sagen efter skilsmisse ? Og skel man selv oplyse at man er blevet skilt ??

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og indragelse af opholdspapirer?

Indlæg af mh1 » 18.10.2019 13:51:18

Nej, som skrevet fik US, og får SIRI formodentlig automatisk besked fra den instans, som bevilger/ dømmer til skilsmisse.

Førhen gik der i reglen meget lang tid, måneder, men der er sket store omstruktureringer, om det giver kortere eller længere reaktionstid ved jeg ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar