Skilsmisse efter 3år. Familisam. efter EU regler.

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SashaAlexandra

Skilsmisse efter 3år. Familisam. efter EU regler.

Indlæg af SashaAlexandra » 18.07.2019 21:10:56

Hejsa

Har nogle spørgsmål

1. Det fremstår uklart her:

Det følger af EU-opholdsbekendtgørelsens § 15, stk. 2, at en tredjelandsstatsborger,
 ægteskabet ved begyndelsen af proceduren til skilsmisse eller omstødelse har varet i mindst 3 år, heraf mindst 1 år her i landet, jf. stk. 2, nr. 1

Hvad betragtes som BEGYNDELSEN AF PROCEDUREN? Når jeg får en udfyldt skilsmisseskemaet på e-boksen eller når retten starter at bearbejde papirerne efter vores 6 måneders separationen (fordi jeg er uenig med min mand, så accepterer ikke, hvis han vil skilles)?

2. Er det rigtigt, at der ikke findes noget bopælkrav til dem, der er familiesammenførte efter EU regler, i modsætning til dem, der er fam. efter de danske?

3. Betyder det så, at jeg i princippet kan leje en lejlighed for mig og flytte mit cpr addresse, mens vi går gennem separationen?

Hvis I har øgle hensigtsmæssige links, jeg takker.

På forhånd tusind tak!

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse efter 3år. Familisam. efter EU regler.

Indlæg af mh » 21.07.2019 13:28:52

1) Ansøgningstidspunktet.

2) Ja, man er ikke forpligtet til at bo på samme adresse, blot i samme land.

3) Ja. Men husk at der ikke nødvendigvis ER en separationsperiode. Hvis I er enige om skilsmisse, og ikke har børn, er der ingen. Er I enige, men har børn er der 3 mdr.s refleksionstid (tænkepause) før afgørelsen. Hvis I ikke er enige, skal I separeres, før I kan blive skilt.

Gå til https://www.borger.dk/familie-og-boern/ ... skilsmisse og læs dig frem.
mh

SashaAlexandra

Re: Skilsmisse efter 3år. Familisam. efter EU regler.

Indlæg af SashaAlexandra » 21.07.2019 22:43:00

Tusind tak for svaret!
Jeg snakkede med en advokat med speciale i immigration og familie lov.... Hun sagde, det ikke gør noget, hvis min mand ansøger om skilsmisse snart. Så længe jeg er uenig, tager det et par måneder før domstolen træffer afgørelsen om separationsperioden, og så varer separationen 6 måneder, så bliver det i hver fald 8 måneder i alt. Og så kun bagefter træffes afgørelsen om skilsmisse. Hvis han eksempelvis ansøger sidst i september, bliver det 3 år i ægteskabet om 8 måneder, så inddrager de ikke mit opholdstilladelse.
Efter alt, jeg havde læst på nettet, blev jeg i tvivl, om det kan passe, derfor spurgte jeg her.....

Besvar