Ophold efter skilsmisse, gravid

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
der_stryger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29.08.2018 09:55:27

Ophold efter skilsmisse, gravid

Indlæg af der_stryger » 18.06.2019 12:19:46

Jeg er dansk og er gift med en afrikansk kvinde. Vi har været gift i 14 måneder og har boet sammen i Sverige i 7 måneder. Min kone er gravid i fjerde måned med mit barn.

Vi har talt om skilsmisse da der har været problemer i vores ægteskab pga utroskab (hendes). Der er en ret stor aldersforskel mellem os og jeg er blevet usikker på hendes motivation for at gå ind i dette ægteskab

Hun har gjort det klart for mig at hun ønsker at blive i Sverige (eller Danmark) i tilfælde af at vi går hvert til sit. I tilfælde af at vi skilles har jeg til gengæld ingen planer om at blive. Jeg er blevet tilbudt et job i udlandet (udenfor Europa) og har mest brug for at komme væk fra det hele og starte på en frisk hvis vi skilles. Jeg har tilbudt hende hjælp til at hun kan reetablere sig i sit hjemland, men hun har afvist dette da hun ønsker at blive her.

Barnet har hele tiden mest været hendes projekt og vi er enige om at det bliver hos hende i tilfælde af at vi skilles. Jeg vil naturligvis ikke løbe fra mine økonomiske forpligtelser for barnet.

Hun har fået 5 års opholdstilladelse i Sverige på baggrund af EU reglerne. Spørgsmålet er om hun kan blive i Sverige hvis vi skilles og jeg flytter til udlandet?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold efter skilsmisse, gravid

Indlæg af mh1 » 19.06.2019 13:33:29

Nej, I har ikke været gift længe nok til at hun har ret til at blive i tilfælde af skilsmisse eller din flytning til et andet land. Selv hvis I havde været gift i de nødvendige 3 år, ville der også være en betingelse om at hun er selvforsørgende.

Der er en spinkel mulighed for at hun ville kunne blive på grundlag af barnet, der jo som nordisk statsborger har ret til at bo i Sverige (men ikke nødvendigvis har ret til at bo der efter EU-regler, se https://www.statsforvaltningen.dk/sfdoc ... ighed).pdf, pkt. 4.9.). Jeg kender ikke på stående fod de svenske regler for dette.

Der er en meget bedre mulighed for at fortsat ophold efter EU-regler vil lykkes, hvis du kan vente de 5 mdr. til barnet er født, flytte jer alle tre til DK (hvor barnet foruden dansk vil være EU-borger og omfattet af art. 10, og moderen derfor vil kunne påberåbe sig art. 10), før du så tager job i udlandet. Der er dog ingen garanti for at manøvren vil lykkes.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar