Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

KimHansen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25.09.2017 19:42:17

Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af KimHansen » 25.09.2017 19:46:46

Vi kunne godt bruge et par gode råd, min Kone kom til Danmark for ca. 6 År siden og vi har nu være gift i 4,5 år, men nu har vi desværre indset at vi ikke passer så godt sammen mere, vi er ikke uvenner eller noget, men vil bare meget forskellige ting i livet.

Så nu er problemet at hvad skal vi gøre, min Kone er ikke fra et EU land så vi mener ikke hun kan få Dansk Statsborgerskab eller permanent opholdstilladelse endnu, men hele hendes liv og alle hendes venner og hendes arbejde er nu her i Danmark, så hun vil selvfølgelig gerne blive her.

Vi vil dog meget gerne have muligheden for at leve hver for sig, men har ikke noget problem med at forblive gift så længe det er nødvendigt.

Min Kone har taget en Masters Uddannelse de første 4 år hun var i Danmark, og har de sidste 2 år haft et ganske godt lønnet job, så vores økonomi hænger heldigvis ganske godt sammen.

Nogen gode råd til hvad vi gør nu?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af mh1 » 26.09.2017 07:33:33

Hun kan formodentlig benytte sig af reglerne for fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... skraft.htm

Når hun efter skilsmisse - der kan gå lang tid, men det kommer - får brev fra US med varsel om at de vil inddrage opholdstilladelsen, og spørgsmål om, hvorvidt der er grunde til at de ikke skal gøre det, så henviser hun til sit arbejdsforhold. Muligvis kan hun både søge efter reglerne om fastholdelse, reglerne om job på positivlisten og reglerne for beløbsordningen. Man kan søge om alle tre på én gang, hvis man opfylder kriterierne.

Vær opmærksom på at ansøgningen bør ligge klar til brug, da der er en meget kort frist.
mh
Rådgiver for ÆUG

KimHansen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25.09.2017 19:42:17

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af KimHansen » 05.10.2017 11:23:41

Men er der ikke så en risiko for at hun ikke får tilladelse til at blive i landet under den regel?

Det virker som en stor risiko at tage, vil jo meget nødigt have at hun bliver smidt ud af landet.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af mh1 » 05.10.2017 14:43:01

Hvus hun har arbejdet i samme stilling i to år hos samme arbejdsgiver, får hun forlænget sin opholdstilladelse. Der er ikke megen plads til skøn i den regel, og DK er egentlig interesseret i at dem der arbejder for føden og betaler skat bliver i DK.

Det samme gælder de øvrige regler: har man en løn der mindst svarer til beløbsordningens krav, får man opholdstilladelse, har man et job med den rigtige disco-kode får man også.
mh
Rådgiver for ÆUG

KimHansen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25.09.2017 19:42:17

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af KimHansen » 11.10.2017 11:17:55

Ok lyder fornuftigt nok, men vi er stadig en lille smule nervøse for at denne måde kan have en hvis risiko som der ikke er hvis vi bliver sammen.
Er der nogen ide i at snakke med en Immigrations Advokat, eller måske ringe til hotline her på æggestabudengrænser?

Det er meget vigtigt for mig at min kone ikke bliver sendt hjem, da hun kom her op for min skyld da vi fandt sammen og jeg lovede hende at uanset hvad der skete så ville jeg altid tage mig af hendes interesser, og sørge for at hendes liv ikke ville blive ødelagt fordi hun tog en kæmpe chance og kom til et fremmed land.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af closed1 » 11.10.2017 14:59:17

I kunne finde et hus hvor der kunne laves 2 lejligheder i , så kunne i stadig være gift bo på samme adresse , men alligevel leve adskilt , det kunne i så gøre til hun en dag kan få pm .

KimHansen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25.09.2017 19:42:17

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af KimHansen » 11.10.2017 16:40:08

Vi har desværre lige købt en ny lejlighed for et år siden, så det er nok desværre ikke en mulighed.
Men tak for ideen

KimHansen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25.09.2017 19:42:17

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af KimHansen » 12.10.2017 15:36:08

Hvordan får vi bedst klarlagt vores muligheder, skal vi snakke med en immigrations advokat, eller er rådgivnings linjen her på ÆUG vores bedste bud for rådgivning?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af mh1 » 12.10.2017 15:43:47

Som nævnt kan hun formodentlig bruge reglerne for fastholdelse af arbejdskraft.

Reglerne kan I helt gratis selv læse på nyidanmark, på det link du har fået. I får ikke bedre oplysning ved at gå til en advokat.
mh
Rådgiver for ÆUG

KimHansen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25.09.2017 19:42:17

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af KimHansen » 12.10.2017 20:43:09

Jo men som jeg også skrev før så er jeg lidt bekymret omkring at den regel ikke sikre 100% at hun kan blive i Danmark, så vi ville gerne høre om der var andre måder at ordne det her på.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af mh1 » 13.10.2017 09:49:18

Der ER ikke andre måder, når I ikke vil vedblive med at være gift. Hun kvalificerer ikke til dansk statsborgerskab endnu. Og i øvrigt er der ingen 100% garantier for at en opholdstilladelse bliver bevilget, forlænget eller for at man kan ændre fra en til en anden. Betingelserne ændres, så selv om man opfyldte krav det ene år, er det ikke sikkert man gør det næste.
mh
Rådgiver for ÆUG

KimHansen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25.09.2017 19:42:17

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af KimHansen » 13.10.2017 14:10:46

Først og fremmest tak fordi du giver dig tid til at svare mig, sætter stor pris på det.

For det andet, jeg har nok ikke gjort det klar før, men vi har ikke noget imod at forblive gift, vi vil bare helst udgå at skulle bo sammen.
Vi hader ikke hinanden vi har bare fundet ud af at vi vil meget forskellige ting, og nok ikke skal forblive sammen mere, men det vigtigste for mig er at min kone får de bedst mulige chancer for at blive dansk statsborger, da hun nu har hele sit liv i Danmark.

Så vi prøver bare at finde den bedst mulige måde at håndtere det på, skal vi blive boende sammen for at få det til at fungere ja så må vi gøre det, men vil dog meget gerne finde en metode hvor vi kan leve hver for sig.

Så ved ikke om vi kan leve hvert forsig og forblive gift eller hvilke muligheder vi har.

Igen mange tak for din tid.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af mh1 » 13.10.2017 21:35:17

I skal bo på samme adresse, når I er fs efter danske regler.

Når det under alle omstændigheder er et langsigtet projekt, så overvej om det overhovedet er muligt for jer at komme over på EU-reglerne, for efter de regler skal man blot begge bo i samme EU-land.

Altså: fælles flytning til andet EU-land i min. 3 mdr., derpå tilbageflytning til DK. Efter tilbageflytning til DK (vent dog nok en måneds tid) flytter I hver for sig, men forbliver gift indtil din kone har opnået permanent EU-ophold (5 år).
mh
Rådgiver for ÆUG

KimHansen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25.09.2017 19:42:17

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af KimHansen » 14.10.2017 00:46:23

Men min kone kan vel ikke komme på EU reglerne når hun er fra et ikke EU land.

Det virker som om vores muligheder enten er blive boende sammen i 2 år indtil hun kan få dansk statsborgerskab.
Eller tage chancen og blive skilt og håbe hun kan få arbejds opholdstilladelse, hvilket nok ikke er svært da hun har et godt arbejde her i danmark.

Er bare ikke helt vild med at tage den chance :-(

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Vil helst ikke leve sammen, hvad gør vi?

Indlæg af closed1 » 14.10.2017 07:55:34

Du skal leje huset ud i 4 måneder og finde en bolig i Sverige eller Tyskland så flytter i og du pendler på arbejde ( din kone må stoppe med at arbejde de 4 måneder ), når de 3-4 måneder er gået flytter i tilbage til Danmark , så kan i bo i hver ende af landet , i skal dog fortsat være gift . Efter 5 år kan din kone få pm og i kan så blive skilt .

Besvar