Jeg vil blive i dk med mit barn.

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JLL

Jeg vil blive i dk med mit barn.

Indlæg af JLL » 03.08.2017 21:33:35

Hej.
Jeg har været gift med en amerikaner i 6 år, jeg blev gift i USA. Vi har en søn på 4 år som også er født i USA. Mit barn har dobbelt statsborgerskab med USA og Norge. I øjeblikket går det rigtig dårlig imellem mig og faren. Vi er i øjeblikket bosat i Danmark. Min mand vil ikke blive her, og nægter at rejse hjem til USA uden vores barn. Vores søn er lige startet i børnehave her i Danmark og elsker det. Min familie bor også her i Danmark, og han har et meget nært forhold til dem. Mig og min søn er begge norske statsborgere, men jeg er selv opvokset i Danmark. Faren har intet at tilbyde tilbage i USA, ingen job, ingen bolig, ingen bil og vores søn har ikke været tilmeldt børnehave de sidste 9 måneder. Det er også mig der har forsøget barnet de sidste 4 år vi har været gift. Hvilke rettigheder har jeg til at blive med min søn her i Danmark? Faren siger han ikke vil rejse uden barnet, og jeg vil ikke forlade Danmark. Min søn er registreret her og har også dansk cpr nr, men norsk statsborgerskab. Hvordan kan mig og min søn blive her når faren er imod dette?
Hvilke rettigheder gælder når barnet har dobbelt statsborgerskab?
Har virkelig brug for gode råd. Det er ikke til at holde ud.

fundiver199

Re: Jeg vil blive i dk med mit barn.

Indlæg af fundiver199 » 04.08.2017 05:23:16

Statsforvaltningen tager stilling til spørgsmålet om forældremyndighed, hvis I bliver skilt. At flytte barnet ud af Danmark vil som udgangspunkt kræve samtykke fra begge forældre. Det gælder uanset, om I så vil flytte barnet til Norge, USA eller et helt tredje sted. Med mindre noget konkret taler for det modsatte, vil I få fælles forældremyndighed og skal dermed forsøge at blive enige om, hvor barnet skal bo.

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg vil blive i dk med mit barn.

Indlæg af mh » 04.08.2017 11:05:23

Det er - desværre - et udbredt problem at forældre ikke kan enes om, hvor barnet skal bo. I DK har man valgt at det skal være svært til umuligt at få eneforældremyndighed, men dog fornuftigvis valgt at det skal være den, som har barnet boende som kan bestemme hvor i DK det skal bo. Så længe der er fælles fm, kan ingen af forældrene bestemme at barnet skal bo UDENFOR DK.

Eneforældremyndighed betyder derimod at den, som har den, alene kan bestemme hvor barnet skal bo, også at det skal være udenfor DK.

I et tilfælde som jeres kan det ende med at forældremyndigheden overføres til én af jer alene. Barnets statsborgerskab har meget lidt betydning for hvem af jer der får fm.

Fra statsforvaltningen: "Hvis I ikke er enige om, at den fælles forældremyndighed skal ophøre, skal dette spørgsmål afgøres af retten. Du skal dog indsende anmodningen om ophør af fælles forældremyndighed til Statsforvaltningen. Statsforvaltningen vil så indkalde jer til et møde, hvor vi vil hjælpe jer med at finde en løsning, I kan blive enige om. Vi vil i denne forbindelse tilbyde jer børnesagkyndig rådgivning og konfliktmægling. Hvis I ikke bliver enige, kan vi sende sagen til retten. I de fleste tilfælde vil retten bestemme, at I fortsat skal have fælles forældremyndighed. Retten vil kun ophæve den fælles forældremyndighed, hvis der er grund til at tro, at I ikke vil kunne samarbejde om barnets forhold til barnets bedste."

Der er chance for at du kan få det, HVIS der foreligger 'børnebortførelsesrisiko' OG såfremt du udover at være hovedforsørger OGSÅ har være 'primær omsorgsperson', dvs. den som hovedsagelig har taget sig af barnet når det er hjemme. Hvis han ikke har været i børnehave, har din mand så være hjemmegående og været primær omsorgsperson i de 9 mdr.?

Det er også af stor betydning, hvor barnet har mest tilknytning. Har barnet været nogenlunde lige længe i DK og USA, og hvem har været omsorgsperson i USA?

Du har ubetinget brug for at få en advokat på sagen. Men læs først stille og roligt på
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4913

Læs også her, så du bedre ved hvad du har behov for at få mere grundig vejledning om:
http://børnimidten.dk/sporg_om_loven/se ... -om-loven/
mh

Besvar