Vi er ikke sammen mere - lovligt at forblive gift?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sofienoer

Vi er ikke sammen mere - lovligt at forblive gift?

Indlæg af sofienoer » 25.04.2017 14:43:35

Hej med jer,

Jeg håber, at I kan hjælpe mig med nogle spørgsmål.

Jeg er familiesammenført efter EU-reglerne med en tredjelandsborger, men nu er vi ikke kærester længere. Jeg har læst herinde, at vi godt kan flytte fra hinanden og forblive gift, og at han dermed ville kunne beholde sin opholdstilladelse. Jeg er dog i syv sind, hvorvidt det er en god idé at gøre det.

For det første: Er det fuldt ud lovligt at forblive gift og lade ham få sin permanente opholdstilladelse, selvom vi ikke er kærester længere? I loven står der, at det ikke er et krav, at vi bor sammen - men hvad med kæreste-relationen? Jeg har læst ansøgningen, som man skal udfylde for at få permanent opholdstilladelse, og her skal jeg skrive under på at jeg har været SAMMEN med tredjelandsborgeren i hele perioden. Det er jo et vidt begreb. Betyder det kærester? Det betyder jo i hvert fald ikke samboende, åbenbart. Jeg har snakket lidt med Statsforvaltningen om det - og her lyder det ikke just som om, at man bare kan tolke loven på den måde. Men i andre chats herinde lyder det jo som om, at det er helt lovligt at gøre det sådan. Det kommer jo helt an på, hvordan dette SAMMEN tolkes i praksis? Jeg har ikke lyst til at risikere en straf for at han kan opnå permanent opholdstilladelse.

For det andet. Hvad er hans muligheder for at blive i Danmark, hvis vi bliver skilt? Vi har været gift i mere end 3 år, og han har boet i Danmark mere end 1 år. Derfor vil han få lov til at blive i Danmark med sin midlertidige opholdstilladelse. Men hvor let er det, at få den permanente? Hvilke krav skal han opfylde? Jeg har snakket med både udlændingestyrelsen og statsforvaltningen, og synes ikke jeg får noget tydeligt svar på.

Jeg håber, at nogen kan svare på mine spørgsmål - og hjælpe mig med at tolke loven rigtigt :)

På forhånd tak.

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vi er ikke sammen mere - lovligt at forblive gift?

Indlæg af mh » 26.04.2017 16:51:46

Det er fuldt lovligt at forblive gift, uanset om det er med en udlænding eller en dansker, og ligeledes fuldt lovligt at bo hver for sig, når udlændingen er i DK under EU-regler.

Det fremgår af en dom, og er ikke noget som vi mere eller mindre kloge hoveder i ÆUGs medlemsskare sidder og hitter på.

Lad være med at spekulere over noget, som slet ikke er et problem. I skal blot begge to bo i DK, og det kan være i hhv. Tønder og Skagen.

Det som står her, gælder for din ægtefælle også: http://europa.eu/youreurope/citizens/re ... dex_da.htm
"For at få et dokument, der bekræfter din ret til permanent ophold skal du fremlægge bevis for, at du har boet lovligt i landet i 5 år.

Du skal sende forskellige former for dokumentation med din ansøgning, afhængig af din situation (lønmodtager, selvstændig, jobsøgende, pensionist, studerende). Dette kunne omfatte:

et gyldigt bevis for din registrering ved din ankomst i dit værtsland
bevis for, at du har boet i landet, f.eks. forsyningsregninger og lejekontrakter
bevis for, at du har arbejde, studeret, været selvstændig, forsøget dig selv eller søgt arbejde, f.eks. lønsedler, kontoudtog, skatteopgørelser".
mh

sofienoer

Indlæg af sofienoer » 26.04.2017 18:40:52

Hej mh,

Tusind tak for svar.

Og hvad er grunden til, at ægteskabet kan ikke betragtes som et proforma ægteskab ifølge loven? Alle der kender bare lidt til os, vil jo vide, at vi reelt ikke har et forhold mere. Jeg tænker, at ét er at fortsætte sit forhold, men måske bo hver for sig af den ene eller anden grund - noget andet er at være gift uden reelt at have et forhold? Eller tager jeg fejl her?

Her er formularen, som skal udfyldes når han skal ansøge om permanent opholdstilladelse:
http://www.statsforvaltningen.dk/stats_ ... es/806.pdf

I punkt 5.1 skal jeg som reference skrive under på, at jeg har opholdt mig sammen med ansøger i 5 år. Udtrykket "sammen" bruges også i det link, som du har sendt. På nuværende tidspunkt tolkes dette "sammen" som at være gift. Men er der risiko for, at denne tolkning kan være en anden om godt 3 år, når vi skal søge om permanent? Så der er tale om, at loven egentlig er den samme, men praksis er ændret? Det er vel set før?

På forhånd tak!
Senest rettet af sofienoer 26.04.2017 18:44:10, rettet i alt 1 gang.

sofienoer

Indlæg af sofienoer » 26.04.2017 18:42:34

Og er det eventuelt muligt at læse den dom, som du henviser til? :)

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh » 27.04.2017 21:02:35

mh

sofienoer

Indlæg af sofienoer » 20.05.2017 19:39:34

Tak for svar mh! :D

Jeg har et opfølgende spørgsmål. Kommer det til at ændre noget, hvis vi får lavet ægtepagt/særeje? Så vi er bedre sikret mod hvis den ene part kommer i økonomiske vanskeligheder i mellemtiden?

Vh,
Sofie.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.05.2017 20:01:23

Det vil være jeres private anliggende.

sofienoer

Indlæg af sofienoer » 21.05.2017 19:02:31

Ok - tusind tak for svar igen :)

Besvar