Opholdstilladelse efter skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sevda3
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.04.2017 20:45:34

Opholdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af sevda3 » 09.04.2017 20:57:18

hej
jeg står i en situtaion og ved ikke hvad jeg skal gøre.
jeg har midlertidlig opholdstilladelse fra sverige pga. familiesammenføring med min mand. men nu vil han skilles. jeg går på en videregående uddanelse i dk og bor i sverige.
Har ikke arbejdet i sverige da jeg er optaget med skolen. Vi har boet i sverige i 1 år nu og han vil gøre alt for at smide mig ud af landet.
Jeg bliver færdig med min uddanelse 1.marts 2018. Og har opholdstilladelse til 02.03.2018
Hvad skal jeg gøre hvis mit opholdstilladelse bortfalder fra sverige efter vi er blevet skilt?
Kan jeg på ingen måder forlænge den hvis jeg arbejder i sverige efter min uddanelse ?
Kan de sende mig ud under seperationstiden (6måneder)
hvordan kan jeg fuldføre min uddanelse videre i dk og beholde mit opholdstilladelse :(
er meget bekymret og ked af det
jeg håber i kan hjælpe mig.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Opholdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af skaanebo » 09.04.2017 21:08:56

Hvilken uddannelse handler det om?

Hvis du kal finde en arbejdsgiver, der vil ansætte dig og søge om opholdstilladelse til dig på den baggrund, kan det være en mulighed.

Ellers har du jo blot fået en uddannelse ud af dit ophold, og det er vel heller ikke værst, hvis du nu ikke kan blive boende?

sevda3
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.04.2017 20:45:34

Re: Opholdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af sevda3 » 09.04.2017 21:23:04

Er igang med en kosmetolog uddanelse, som er en anerkendt videregående uddanelse.

hele min familiemedlem bor i dk, jeg havde opholdstilladelse i dk og har boet her i 15 år.. men den blev bortfaldt i 2013 da jeg boede i tyrkiet i 1 år.
Derefter fandt mig og min eks mand hinanden, og jeg var igang med universitetet i tyrkiet, men valgte at stoppe den da vi ville blive gift og bo i sverige.
og nu står jeg i en situation hvor jeg ikke ved hvad jeg kan gøre for at fuldføre min uddanelse.
Hvis jeg mister mit opholdstilladelse fra sverige efter 6 måneder, mangler jeg stadig 6 måneder for at fuldføre uddannelsen.
Det er en privat uddannelse, og min far har betalt 100.000 kr for den.
Jeg kunne måske søge om studentervisum men er ikke sikker om de vil accepter det.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 09.04.2017 22:02:33

Først og fremmest skal du ikke gå med til hverken separation eller skilsmisse, da det forhaler processen, så du får mere tid til at finde ud af om du kan få en selvstændig opholdstilladelse.

Hvis du kan vise at du kan forsørge dig selv, er der en rimelig chance for at du kan få studieopholdstilladelse til DK:

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... nelser.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

sevda3
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.04.2017 20:45:34

Re: Opholdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af sevda3 » 10.04.2017 06:38:10

Tak for svaret.
Ja, har heller ikke underskrevet papirerne.

Prøver og søge om studievisum så.
Tusinde tak igen

Besvar