Forlængelse af opholdstillades efter skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
HanPetite
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22.02.2017 19:35:54

Forlængelse af opholdstillades efter skilsmisse

Indlæg af HanPetite » 24.02.2017 13:46:36

Hej,

Jeg er blevet skilt med min danske mand i juli 2016 (jeg har ingen børn), og min FS visum udløber d. 27 marts 2017. Har ikke hørt noget fra US endnu. Hvad skal jeg gøre for at bevare min opholdestilladelse, og søge om forlængelse?

Lidt om mit baggrund:
Kinesisk statsborger, har boet i DK siden 2007. Er FS i nov 2012, skilt i juli 2016.
Aug 2007 - jul 2011: Bachelor uddannelse
Sep 2011 - nov 2015: Cand. merc. i International business.
Feb 2016 - nu: arbejdssøgende (Ikke så nemt at få job som nyuddannet)
(Jeg har selvfølgeligt arbejdet under mit uddannelse, har haft mange jobs, stor set kun i service branchen.)

Inden jeg kom til DK, har jeg også boet i Grønland 2004-2007, hvor jeg færdiggjort danske gymnasium uddannelse, og lærte dansk.

Jeg mødte min nuværende danske kæreste i slutning af 2015, efter mig og min eks mand blev enige om at vi skulle skilles (men ikke officielt). Og vi har være sammen siden da. Vi flyttede ind sammen i juli 2016, da jeg blev officielt skilt.
Jeg vil derfor rigtigt gerne blive boende i DK, og søge om forlængelse på baggrund af sær tilknytning. Så jeg er følgende spørgsmål at jeg håber I kan hjælpe mig med:

1. Hvordan definerer US 'usædvanligt tilknytning til DK'?
Kan min baggrund anerkendes som stærk tilknytning til DK?(Har boet næsten 10 år i landet, har gymnasium, bachelor, cand. merc. uddannelser. Tæller flyende dansk. Har haft arbejde i mange år. men ikke i øjeblikket)

2. Jeg har været arbejdssøgnende siden januar 2016 (ikke nemt at få job som nyuddannet), dvs. jeg har været på dagpenge siden da. Selvom det står på nyidanmark.dk at modtagelse af dagpenge har ingen betydning for forlængelse, har det stadig en negativ effekt på min sag?

3. Hvis det inddrager min opholdstilladelse, hvad vil så ske? Bliver jeg sende ud af landet? Eller har jeg mulighed at anke/klage?

4. Hvad er min bedste mulighed for at kunne blive her i landet? Eller andet jeg skal gøre for at sikke mig at blive i landet?
Både mig of kæresten kan se ægteskab i fremtid, men det er jo noget der tager tid. Kæresten har ikke noget mod at giftes for at jeg kunne blive her, men er det virkeligt nødvendigt? Eller kan jeg endelig få forlængelse på mit egen baggrund og tilknytning til DK?

Med venlig hilsen

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlængelse af opholdstillades efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 01.03.2017 10:26:13

Kort og brutalt: Når du ikke er i job, så får du ikke forlænget din opholdstilladelse, idet den er givet på grundlag af dit ægteskab, som ikke længere eksisterer.

Når det alligevel er tanken at I vil giftes, bør I gøre det nu, mens du på papiret har lovligt ophold. Derpå søger du/I om fs, nu med dit nye ægteskab som grundlag.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar