Skilsmisse og ophold

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AD 87
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05.09.2016 17:30:52

Skilsmisse og ophold

Indlæg af AD 87 » 05.09.2016 17:47:44

Hej
Min ægtefælle og jeg er gået fra hinanden for to knap måneder siden. Vi er ikke længere samboende, men deler stadig formelt adresse. Vi skal på sigt skilles, men har endnu ikke begæret skilsmisse. Det er ikke en mulighed, at vi finder sammen igen.

Vi har været gift i 2 år, ejer fælles bolig. Vi har ingen børn. Hendes midlertidige opholdstilladelse ophører i marts. Hun har bestået A2, arbejder freelance, og vi opfylder samtlige betingelser for en evt. forlængelse.
Bortset lige fra, at vi ikke vil være sammen længere.

1) Hvad ville der ske, hvis vi ikke lod os skille?

2) Hvordan er juraen, hvis vi søger om forlængelse af opholdstilladelse, denne gang på urigtigt grundlag? Altså hvis vi lod som om vi stadig boede sammen, så hun ikke behøver lægge hele sit liv om lige nu, men kan få en mere glidende overgang til at flytte tilbage til sit fødeland?

3) Hvad sker der, hvis vi starter med at lade os separere?

Som jeg kan læse mig til risikerer hun inddragelse af opholdstilladelse og karantæne.
Hvad risikerer jeg som dansk statsborger? Fængsel? Bødestraf?

Mvh AD

Kampala
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02.01.2010 10:07:17

Re: Skilsmisse og ophold

Indlæg af Kampala » 27.09.2016 11:46:49

Du skriver ikke på hvilken betingelser hun er kommet til landet på, det er jo alt afgørende for om hun kan opnå selvstændig opholdstilladelse.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og ophold

Indlæg af mh1 » 27.09.2016 19:13:52

Førhen ventede myndighederne med at foretage sig noget, til skilsmissen var gennemført, men om de stadig gør ved jeg ikke.

At forsøge at snyde er en dum idé - I vil begå dokumentfalsk, og det kan straffes hårdt. Med den vej de politiske vinde blæser for tiden, vil jeg ikke afvise at du/I risikerer at blive brugt til at statuere et eksempel (= får en hård straf).
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar