Skilsmisse bank garanti og kontanthjælp.

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
linemor
Indlæg: 42
Tilmeldt: 26.11.2013 22:50:19

Skilsmisse bank garanti og kontanthjælp.

Indlæg af linemor » 19.04.2016 07:16:08

Min mand og jeg skal skilles. Vi har 2 fælles børn som begge er danske statsborgere og hvor han vil have mindst normalsamvær. Under de forudsætniger kan jeg forstå at det er er meget usandsynligt at de vil inddrage hans opholdstilladelse. Han blev fyret I marts efter 9 måneders fuldtidsbeskæftigelse. Vi har søgt ca. 70 jobs og gør virkelig alt hvad vi kan for at finde et arbejde til ham så vi kan flytte fra hinanden. Hvis nu han ikke lykkedes med at finde et arbejde indenfor de næste 3 måneders tid ville han så kunne søge kontanthjælp uden at det vil kompromittere hans opholdstilladelse eller er vi "tvunget" til at bo sammen til han kan Være serlvforsørgende?
Hvis/når han får ophold får jeg så bankgarantien udbetalt (forudsat at der selvfølgelig ikke er blevet trukket til evt. Kontanthjælp)?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse bank garanti og kontanthjælp.

Indlæg af mh1 » 19.04.2016 16:35:54

Det ser ikke ud til at der er krav om selvforsørgelse i forhold til at bevare ot pga. barnet, men modtagelse af kontanthjælp betyder jo at udsigten til varig opholdstilladelse fortaber sig i det endnu mere fjerne.
http://www.udln.dk/da/Baggrundsmaterial ... arige.aspx

Hvis du fortsat forsørger ham i form at ægtefællebidrag, så er han stadig 'selvforsørgende'.

Sæt jer til at regne på, om det kan lade sig gøre, hvis han ikke finder job inden hans dagpenge udløber. Husk at ægtefællebidrag kan fratrækkes.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2035027
mh
Rådgiver for ÆUG

linemor
Indlæg: 42
Tilmeldt: 26.11.2013 22:50:19

Re: Skilsmisse bank garanti og kontanthjælp.

Indlæg af linemor » 20.04.2016 06:08:17

Tak endnu engang mh for kyndig vejledning. Min mand er pt ikke på dagpenge. Han mangler ca. 400 timer for at have sparet op til dagpenge desværre. Jeg kan (eller vil) på ingen måde forsørge ham. Det har jeg gjort de sidste 4 år indtil han kom til danmark og jeg vil også stå med det fulde økonomiske ansvar overfor vores to børn. Jeg kan dog se at han muligvis er berettiget til deltidsdagpenge hvilket vil hjælpe os en hel del. 1000 tak for link til udlændingenævnet, den side havde jeg ikke set før og havde brug for noget sort på hvidt.

Besvar