Skilsmisse under processuelt ophold

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
larsmand
Indlæg: 93
Tilmeldt: 02.01.2010 04:05:45

Skilsmisse under processuelt ophold

Indlæg af larsmand » 09.08.2015 11:08:00

Vi prøvede... men det gik desværre ikke som vi havde håbet...
Min kone og jeg giftede os her i Danmark for 2 måneder siden, da dette var den eneste mulighed hun havde for at bo sammen med mig. Vi er desværre bare ikke det rigtige match.
Vi er egentlige enige om at skilles, (og hun har også skrevet under på en skilsmisse) men hun vil bare ikke flytte ud af mit hus... Hun er stadig under processuelt ophold da vores FS ikke er blevet færdigbehandlet... Jeg har naturligvis tilbudt at betale for en flybillet til hendes hjemland, hvor hun også kom fra da hun flyttede til Danmark. Jeg har endvidere tilbudt hende penge så hun kan leve i hendes hjemland ubekymret de første 2 måneder.
Hun har vel ingen ret til at opholde mig i mit hus..?? Hvad kan jeg gøre for at få hende ud.??

larsmand
Indlæg: 93
Tilmeldt: 02.01.2010 04:05:45

Re: Skilsmisse under processuelt ophold

Indlæg af larsmand » 09.08.2015 12:07:36

Vil lige tilføje at hun intet "opgav" hjemme i hendes hjemland da hun flyttede til Danmark... Hun boede hos familie og venner lidt på skift ligesom at hun var arbejdsløs.. Jeg har tilbudt hende penge svarende til hvad en kontoransat/kassemedarbejder tjener på 3 måneder...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse under processuelt ophold

Indlæg af mh1 » 09.08.2015 13:14:44

Medmindre I lavede ægtepagt, så har I pt. i princippet fællesformue. Det betyder dog ikke at din ægtefælle har fået medejerskab i dit hus, det kræver at man tinglyser hende som medejer.

Og før du får sved på panden (i tilfælde af manglende ægtepagt), så er der en regel om 'skævdeling' ved kortvarige ægteskaber.

MEN du kan heller ikke bare skifte låsen og stille hendes ejendele udenfor, mens hun er på indkøb. Når I ikke er enige om, hvor hun skal bo, så er det op til myndighederne at afgøre dette, og selv om de måske nok vil komme frem til at hun skal flytte, vil de give hende 'en rimelig frist' til at finde et andet sted at bo.

Om ikke andet, så er grundlaget for hendes opholdsret jo bortfaldet, så snart skilsmissen er gennemført, og så bliver hun nødt til at rejse.
mh
Rådgiver for ÆUG

larsmand
Indlæg: 93
Tilmeldt: 02.01.2010 04:05:45

Re: Skilsmisse under processuelt ophold

Indlæg af larsmand » 09.08.2015 15:58:32

Ingen ægtepagt.. men heller intet at dele...da jeg ikke ejer noget af værdi efter en konkurs i mine firmaer for et par år siden.. Huset er også et lejet hus..

Man kan jo sige at hun intet opholdsret har ud over at hun er på processuelt ophold her... Har haft ringet til borgerservice og hun kan feks ikke få et cpr nummer eller bopælsadresse hos mig før hun har opholdstilladelse i Danmark.. Ligeledes kan jeg jo heller ikke få ændret min boligsikring fordi hun ikke har opholdstilladelse endnu.. Så hun har vel officielt ikke adresse hos mig..?? Kan vel mere eller mindre betragtes som en slags turist..?? Derfor kan jeg vel i princippet rent juridisk godt nægte hende adgang til min bolig..?? At jeg slet ikke håber at det kommer så langt er jo da en helt anden sag.. Jeg vil jo helst løse dette i mindelighed...
Og omkring grundlaget for opholdsretten, så vil den sikkert også hurtigt bortfalde, hvis jeg skrive til US at jeg trækker min underskrift tilbage på den FS der er indsendt....
PS... Hun har skrevet under på skilsmissepapirerne og derved også under på oplysningerne om bodeling mm.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse under processuelt ophold

Indlæg af mh1 » 09.08.2015 23:16:59

Ægteskabslovgivningen og udlændingeloven hænger ikke sammen, og at ægtefællen har lov til at bo sammen med den anden ægtefælle hænger på ægteskabslovgivningens område sammen med den gensidige forsørgerpligt, ikke med opholdstilladelse eller mangel på samme.

Så svaret er det samme, også selv om boligen er lejet: du kan ikke bare spærre din ægtefælle ude. Men som du selv er inde på, i det øjeblik myndighederne ser at hun ikke har lovligt ophold længere (visum er vel udløbet?), så får hun jo marchordre.
mh
Rådgiver for ÆUG

larsmand
Indlæg: 93
Tilmeldt: 02.01.2010 04:05:45

Re: Skilsmisse under processuelt ophold

Indlæg af larsmand » 11.08.2015 21:00:47

Jeg kan måske godt være lidt uenig med dig på det punkt MH, uden at jeg siger at du ikke har ret, men det vil jeg få undersøgt.
Jeg pointere lige igen at når jeg taler med danske myndigheder, så har hun ikke adresse hos mig da hun ikke har opholdstilladelse. Derfor er der heller pt ingen ændringer i min boligsikring hvilket jeg har forespurgt om.
Hvor læser du at en ægtefælle har LOV til at bo sammen med sin ægtefælle i Danmark...? Er det ikke netop det US i mange tilfælde siger at de IKKE har i Danmark..? At der er gensidig forsørgerpligt er vel ikke det samme som retten til at bo på samme adresse i Danmark...??

Sådan som jeg ser det og får at vide hos Skat og Borgerservice så har hun ikke bopæl hos mig FØR hun har fået opholdtilladelse. Ergo har hun heller ikke RET til adgang til boligen..

Kom gerne på banen med jeres andre input....)).

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse under processuelt ophold

Indlæg af mh1 » 11.08.2015 22:17:40

Ægtefæller har gensidig forsørgerpligt, og det indbefatter at sørge for tag over hovedet. Det ligger i sagens natur, at en ægtefælle har ret til at bo hos den anden, uanset udlændingelovgivningen - som i øvrigt stiller netop samliv på fælles bopæl som en betingelse for fs. Ikke alle regler er skrevne, fordi nogle er så selvindlysende at ingen finder det nødvendigt at skrive dem ned.

Der står fx ikke i nogen dansk lov, at det er forbudt at stjæle eller slå hinanden ihjel.

Du har et problem, men det er et der løser sig selv i løbet af kort tid.
mh
Rådgiver for ÆUG

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Skilsmisse under processuelt ophold

Indlæg af dotGusten » 11.08.2015 23:38:38

mh skrev:Ikke alle regler er skrevne, fordi nogle er så selvindlysende at ingen finder det nødvendigt at skrive dem ned.

Der står fx ikke i nogen dansk lov, at det er forbudt at stjæle eller slå hinanden ihjel.
Og dog, fandt man det alligevel nødvendigt at hugge det i sten på et bjerg ...

Nå, men tilbage til sagen - du må prøve at forklare din (ex)-kone, at det er et spørgsmål om tid, før hun er tvunget til at rejse ud. Når afslaget kommer er der 14 dage til at rejse i.
Det kan jo have konsekvenser for hende i hele Schengen området, hvis hun ikke når at rejse ud inden denne frist.
Indtil da må i finde ud af, hvad hun egentligt vil, og hvis i ikke skændes urimeligt meget, kan det måske gå at have hende boende?

Besvar