Skilsmisse i Tyrkia registrere det i Sverige

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Undrende
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12.07.2014 11:42:43

Skilsmisse i Tyrkia registrere det i Sverige

Indlæg af Undrende » 19.07.2015 17:38:17

Min kommende mann har tidligere vært gift med en Svensk dame. Etter nærmere 1,5 år ble de skilt ved dom i Alanya. Jeg undersøkte ved skatteverket i Sverige hvordan han kunne få registrert denne dommen i Sverige. Fikk til svar at om han sendte den måtte den prøves for domstolen og bli godkjent, om hun leverte den til skatteverket ville den bli registrert med det samme. Han valgte derfor å sende dommen til henne ferdig oversatt med Apostille. Nå viser det seg at hun allikevel ikke gadd å gjøre dette for det kostet 450,- Svenske kroner!

Så mine spørsmål er nå som følger, vi skal gifte oss i Tyrkia om ca 2 uker, vil vi får problemer med visum etter EØS når dommen ikke er registrert?
Eller vil vi først møte på dette problemet ved søknad om oppholdskort?
Vi er jo gift uavhengig om denne dommen er registrert eller ikke.

Håper noen kan svare meg :-)

Undrende
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12.07.2014 11:42:43

Re: Skilsmisse i Tyrkia registrere det i Sverige

Indlæg af Undrende » 21.07.2015 05:04:07

Er det ingen som har erfaring på området?

Undrende
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12.07.2014 11:42:43

Re: Skilsmisse i Tyrkia registrere det i Sverige

Indlæg af Undrende » 22.07.2015 21:04:03

Nå har jeg lest lover og regler samt snakket med en advokat.
Så lenge ekteskapet er gyldig inngått altså med forutgående prøving i begges hjemland er det ingen myndighet som kan si at det er bigami uansett om tidligere skilsmisse er registrert i andre land eller ikke. Tyrkia er også medlem av den Den internasjonale
Sivilstandskommisjon (CIEC) har Tyrkia tiltrådt de konvensjoner som er aktuelle i forhold til
opplysninger om skilsmisse. Slik jeg tolker og har blitt forklart dette er at om man er skilt i sine respektive land kan man også gifte seg på nytt uten å bli tatt for bigami uavhengig om skilsmisse dommen er registrert i andre involverte land.
Noe som har kommentarer eller andre synspunkter?

Besvar