vedr.skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
joe
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.03.2008 15:59:01

vedr.skilsmisse

Indlæg af joe » 06.06.2008 14:27:51

Min kærstes veninde som er filippiner blev gift for ca 1år siden i dk,og bor i sverige hvor hun har svensk cpr-nr.Nu vil manden skilles og bare smide hende på porten.
Bliver hun sendt hjem af de svenske myndigheder ved en skilsmisse???
Hvor eller hvem skal hun starte med at spørge om hjælp i sverige da hun ikke har noget sted at opholde sig mere.Og har heller ikke nogen penge eller job.

Mvh.joe

entropy
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24.05.2008 15:51:53

Indlæg af entropy » 08.06.2008 02:43:40

hmm tankevækkende. Er der ikke noget med at filippinere kun gifter sig een gang og aldrig igen? Jeg tænker på om situationen er selvforskyldt eller hvad...

Hvis hun bliver skilt og ikke længere er samboende, så forsvinder grundlaget for hendes arbejds- og opholdstilladelse jo (hvad enten den er efter EU regler, eller svenske regler). Så ja, hun bliver formentlig bedt om at udrejse, og de har nok ikke tænkt sig at betale for hendes billet heller.
Hun er så vidt jeg ved ikke berettiget til nogen ydelser, og kan ikke arbejde når arbejdstilladelsen inddrages. Der er ingen hjælp at hente.

joe
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.03.2008 15:59:01

Indlæg af joe » 08.06.2008 17:03:14

Tak for dit svar.
Som jeg forstår har sverige samme regler når det gælder skilsmisse er lig med(hjem-sendelse).
Med hensyn til om hun er selvforskyldt i deres sitution,kan jeg kun sige at hun er en rigtig sød og omsorgs pige på kun 23 år der hverken drikker ej heller forlanger meget til hverdag,og som har prøvet at snakke hendes mand på 24 år til fornuft og vil gøre alt for at leve et godt liv sammen i sverige.Men idioten af en stodder tar halen mellem benene og plusiglig vil skilles uden at tænke på hvilken sitution det bringer den stakkels pige i.Mit ejet forslag til hende pt er at kontakte en advokat og myndighederne i sverige der må sku da være nogen der kan hjælpe hende med at overleve indtil en evt hjemsendelse.Har hendes mand ikke også det man kalder forsøger pligt ovs i sverige.
Man kan sku da bare ikk smide ens kone på gaden og håbe på aldrig at høre fra hende igen.
Håber inderligt der er nogen der har nogle gode svar til at løse hendes problemmer.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 09.06.2008 20:45:43

Hmm, stakkels pige!
Jeg kender desværre ikke meget til de juridiske regler omkring skilsmisse, men jeg vil da synes ligesom dig, at der burde være hjælp at hente for pigen i en situation som denne. Måske kan hun henvende sig til et kvindekrisecenter el. lign. og få hjælp der, hvis hun ikke har andre steder at tage hen. De kan måske også vejlede hende i det videre forløb. Hun skal vel også underskrive separations/skilsmissepapirer, for at skilsmissen er gældende. Og manden må automatisk have nogle forpligtigelser overfor sin kone/ekskone. Især hvis de har fælleseje skal alt jo deles v. skilsmissen.
Desværre tror jeg også, at reglerne omkring indvandreres opholdstilladelse er klokkeklar: Hvis det oprindelige grundlag for OT ikke længere er tilstede, eks. hvis ægtefællerne ikke længere bor på samme adresse, ja så vil OT ikke blive forlænget, måske vil det endda blive inddraget.
Held og lykke til din kærestes veninde!

Tjurdu
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12.08.2007 11:29:46

Tal med migrationsverket...

Indlæg af Tjurdu » 12.07.2008 20:50:19

Kære Joe

Det var en trist situation for pigen. Sverige gør i nogle tilfælde undtagelser hvis parten ellers klarer sig godt i Sverige, dvs. mht. sprog og arbejde.

Held og lykke...

Besvar