Smidt ud af dk pga skilmisse???

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Desperate88
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15.05.2015 18:01:05

Smidt ud af dk pga skilmisse???

Indlæg af Desperate88 » 15.05.2015 19:15:45

Hej allesammen :-) jeg kunne virkelig godt tænke mig,at få nogen meget kloge svar mht. min nuværende situation.Jeg har været,og er stadigvæk gift med en dansk mand,og har fået opholdstilladelse type K efter eu regler.Jeg er igang med en uddannelse,er færdig her til sommer og gør Alt for,at komme på arbejdsmarked så snart jeg er færdig med studierne.Har 1 barn på 2 1/2 år og aldrig nogensinde har fået kontanthjælp,dagpenge eller lign.(kun SU).Mit barn bor for det mest sammen med mig,men ser hans far også meget,da han er helt perfekt,som far.Jeg har været au pair pige fra 2008 til 2010.blev gift med ham i januar 2011 og kom til dk i november 2011 efter at have boet i Sverige i halv år,så i det hele taget har jeg boet i dk kun 3 1/2 år som gift...Min mand og jeg er allerede nu flyttet fra hinanden,fordi vi havde tænk os,at bare få en pause fra hinanden og tænke over,hvad vi egentlig vil gøre mht. vores forhold,og vi har stadig den samme adresse,men jeg nu har fået at vide at vi sagtens kan have forskellige adresse fordi min opholdstilladelse er efter EU regler...Men alt dette her med ham føles ikke godt,så jeg tror det vil ende i skilmisse.Så hvordan vil mine chancer for,at få permanent opholdstilladelse vil se ud,hvis jeg nu søger om skilmisse?burde vi hellere vente med det?er der stor risiko for at blive smidt ud,og få et nej fra US?eller kan man få en anden slags opholdstilladelse,altså noget som ikke er permanent,men som giver ret til,at blive her i landet?kunne jeg få dispensation fra den tid jeg var au pair pige,selv om det er halvandet år,før jeg blev gift med ham?hvis ja er det i Alt 5 1/2 år,at jeg har boet i dk...Tusind gange tak på forhånd!:-) mvh desperate88

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Smidt ud af dk pga skilmisse???

Indlæg af fundiver199 » 16.05.2015 04:45:50

Stk. 2 og Stk. 3 er gældende for dig.

.............................................................

https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=137179

Familiemedlemmer med ret til at blive boende efter ophør af ægteskab

§ 15. En EU-statsborger, der har ret til at opholde sig her i landet som familiemedlem efter § 8, stk. 1, eller §§ 9-11, mister ikke retten til ophold ved hovedpersonens og dennes ægtefælles skilsmisse eller ophør af ægteskabet ved omstødelse.

Stk. 2. En tredjelandsstatsborger, der har ret til at opholde sig her i landet som familiemedlem efter § 8, stk. 1, eller §§ 9-11, mister ikke retten til ophold ved hovedpersonens og dennes ægtefælles skilsmisse eller ophør af ægteskabet ved omstødelse, hvis

1) ægteskabet ved begyndelsen af proceduren til skilsmisse eller omstødelse har varet i mindst 3 år, heraf mindst 1 år her i landet,

2) forældremyndigheden til hovedpersonens børn ved aftale eller afgørelse er overdraget til en ægtefælle, der er tredjelandsstatsborger,

3) der foreligger en særlig vanskelig situation, herunder som følge af, at ægtefællen har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast i hjemmet, mens ægteskabet bestod, eller

4) ægtefællen ved aftale eller afgørelse har ret til samvær med et mindreårigt barn, og dette samvær skal finde sted her i landet.

Stk. 3. Opholdsret, der bevares efter reglen i stk. 2, er efter skilsmissen eller ophøret af ægteskabet ved omstødelse betinget af, at tredjelandsstatsborgeren er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, eller at den pågældende råder over sådanne indtægter eller midler til sit underhold, at den pågældende ikke falder det offentlige til byrde, og at den pågældende tegner en sygeforsikring, der dækker perioden, indtil den pågældende opnår ret til ydelser efter sundhedsloven, eller at den pågældende er familiemedlem til en person, der opfylder disse krav.

Desperate88
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15.05.2015 18:01:05

Re: Smidt ud af dk pga skilmisse???

Indlæg af Desperate88 » 03.06.2015 10:27:52

FUNDIVER199 Tusind mange gange tal for dit svar,det var en kæmpestor hjælp! :-) VH

Desperate88
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15.05.2015 18:01:05

Re: Smidt ud af dk pga skilmisse???

Indlæg af Desperate88 » 05.07.2015 16:52:25

Tusind tak for dit svar,men jeg blev i tvivl endnu en gang,da jeg læste dette ind på jeres ofte stillede spørgsmål: -Ved anvendelse af EU-rettens regler får din ægtefælle desuden permanent opholdstilladelse efter 5 år uden andre krav end, at I stadig skal være gift og bo sammen i Danmark eller et andet EU-land...Jeg forstår det sådan at,man ikke kan få permanent opholdstilladelse,hvis man bliver skilt,er det ikke rigtigt?hvis ja,det er så det helt modsatte af det,som jeg fik at vide af jer før...og hvordan også mht. arbejdstimerne osv når man ansøger om permanent opholdstilladelse når man bliver skilt?eller er det bare US der tager sig af det,og så får man besked senere?fordi jeg lige blev færdig med min 2 årig uddannelse,og har aldrig arbejdet i dk før i de 3 1/2 jeg har boet her i landet som gift,ikke andet end au pair pige,men ved ikke om det overhovedet tæller,det gjorde jeg før jeg blev gift...Men vil der være andre muligheder for mig?Vh Og tusind tak for jeres værdiful hjælp!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Smidt ud af dk pga skilmisse???

Indlæg af mh1 » 05.07.2015 18:42:44

Rolig nu:
"Stk. 2. En tredjelandsstatsborger, der har ret til at opholde sig her i landet som familiemedlem efter § 8, stk. 1, eller §§ 9-11, mister ikke retten til ophold ved hovedpersonens og dennes ægtefælles skilsmisse eller ophør af ægteskabet ved omstødelse, hvis

1) ægteskabet ved begyndelsen af proceduren til skilsmisse eller omstødelse har varet i mindst 3 år, heraf mindst 1 år her i landet,"

Du HAR været gift længere end 3 år, og mere end et år af den tid boet i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Desperate88
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15.05.2015 18:01:05

Re: Smidt ud af dk pga skilmisse???

Indlæg af Desperate88 » 05.07.2015 22:35:55

Ok :D nu er jeg med...Men hvad for 1 slags opholdstilladelse får jeg,hvis jeg ikke bliver smidt ud? :-) tusind tak skal du have!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Smidt ud af dk pga skilmisse???

Indlæg af mh1 » 06.07.2015 09:37:51

Ingen tilladelse - du bevarer den EU-opholdsret du allerede har (forudsat at du er i arbejde, selvstændig eller på anden måde selvforsørgende), og når du har haft dit første opholdsbevis i 5 år, får du en varig opholdsret. Når du får den varige, er der ikke længere nogen betingelser, andet end at du bliver boende i DK mindst godt halvdelen af året.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar