HJÆÆÆÆÆÆLP AKUT!!

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Alko1988
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19.03.2014 22:46:25

HJÆÆÆÆÆÆLP AKUT!!

Indlæg af Alko1988 » 25.04.2015 17:31:58

Hej ÆUG,

Jeg havde en kæreste for ca. 2 år siden som jeg gik hen og fik et barn med da vi troede vi skulle være sammen og giftes. Nu er det sådan at jeg idag er alene mor da faren smuttede lige efter fødslen, pga han bare var ude efter at udnytte mig og få papirer hvilket jeg tog stærk afstand fra og da smuttede han tilbage til Bosnien og vi har siden ikke haft kontakt overhovedet. Eller med mit barn har han ingen kontakt til.

Sagen er den nu at jeg har fået fuldeforældre myndigheder over mit barn, men den Danske stat de vil gerne have sat navn på faren og jeg har oplyst hvem dette er, men det viser sig så at han ikke vil anerkende det i og med han ikke vil betale børnebidrag men nu er det så 3 gange at han bliver kaldt op til ambassaden i Sarajevo hvor de har snakket med ham 2 gange og advaret ham om at 3 gang så falder hammeren og at han skal afgive en blodprøve for at afgøre om det er hans barn eller ej da den danske stat jo gerne vil have han betaler, han opholder sig i Bosnien som er udenfor EU. Men de er medlem af schengen, hvilket jo bare gøre at man kan komme på besøg uden visum. Nu er det sådan at jeg er flyttet til Sverige eller dvs retter sagt at jeg har anmeldt flytning til Sverige, men så slog det mig lige pludslig at hvad nu hvis han søger om at komme herop på bekostning af mit barn som han ikke har haft noget at gøre med siden fødslen samt så har vi heller ikke kontakt mere overhovedet!

Spørgsmål 1: Skal jeg frygte for mig og mit barn sikkerhed at han kan ende med at få papirer os selvom han ingen forældre myndigheder har eller noget som helst tilknytning til barnet udover at han var med til at lave det? Han vil intet have med mig og barnet at gøre hellere kun hvis han kan se en mulighed i at komme til udlandet da det var hele hans formål selv da han var sammen med mig?

Spørgsmål 2: Mit barn er dansk statsborger hvilket jeg selv osse er? Kan Sverige lige pludslig sige jamen han kan få nogle forældre myndigheder eller besværlig gøre min situation. Altså kan han på bekostning af barnet komme herop? Han har ingen tilknytning til mig eller barnet hverken sammenvær eller noget som helst.

Spørgsmål 3: I tilfælde af at han på bekostning af mit barn kan komme herop, kan jeg så godt få hemmelig adresse så kun staten og firmaer evt kan se mine personlige oplysninger såsom adresse mv.?

Spørgsmål 4: hvilket love gælder for mig i Sverige hvis jeg er Dansk statsborger og har fået fuldeforældre myndigheder over mit barn i Danmark er det så anderledes med henblik på forældremyndighederne i Sverige? Og kan han godt søge samvær med mit barn i Sverige eller skal det gå gennem Danmark? Og jeg vil selvfølige nægte ham sammenvær, da jeg ikke ved om han vil tag mit barn fra mig osv. Skal det så også op for en dommer i Sverige som i Danmark og skal jeg overhovedet frygte at flytte til Sverige af den grund?

Håber i vil hjælpe mig!! Dette er så vigtigt for mig, da jeg netop har anmeldt flytningen men ikke har undersøgt dette endnu.

Mvh. Den bekymrende mor!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: HJÆÆÆÆÆÆLP AKUT!!

Indlæg af mh1 » 26.04.2015 12:50:25

Der er en aftale mellem de nordiske lande om at anerkende hverandres afgørelser om forældremyndighed:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=60926

"II DEL

Anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser om forældremyndighed

Artikel 7

En afgørelse om forældremyndighed, der er truffet i en kontraherende stat, skal anerkendes og, hvis den kan fuldbyrdes i oprindelsesstaten, fuldbyrdes i enhver anden kontraherende stat."

Sverige er altså forpligtet til at anerkende den afgørelse om forældremyndighed du har.

Dit barns far kan næppe efter to år, hvor han frivilligt ikke har haft kontakt med sit barn, få held med at få hverken del i, eller fuld forældremyndighed.

Han kan dog altid anlægge en sag om forældremyndigheden, og på den måde koste dig søvnløse nætter. Men det kan han jo også gøre, hvis du bliver boende i DK.

MEN du skal være obs! på at som udgangspunkt får den anden biologiske forælder forældremyndigheden, hvis den som har den dør. Hvis du ikke vil have det, skal du lave et børnetestamente. Du kan ikke sikre dig 100%, men der er en god chance for at det vil blive respekteret. Se fx her om det: http://forumorientering.dk/børnetestamente#.VTzOEM6BK24

Og tænk over, hvem du vil sætte ind. Jeg vil anbefale at du tænker i 'værst mulige situationer' og indsætter mere end én person/ét par. Jeg har haft en sag hvor en mor havde indsat både sin mor, og sin søster og dennes mand. Såvel barnets mormor som moster var imidlertid afgået ved døden, da barnets mor døde, og mosteren var desuden flere år forinden blevet skilt fra manden. Der var derfor ingen til at 'arve' forældremyndigheden. Den biologiske far var ikke interesseret.

I sådan et tilfælde finder statsforvaltningen en advokat, som påtager sig forældremyndigheden, og de sociale myndigheder finder/forsøger at finde en plejefamilie. Melder nogen sig som interesserede i at adoptere, vil de naturligvis få forældremyndigheden, hvis de bliver godkendt til adoption.

Du kan næppe få hemmelig adresse, medmindre du kan påvise at dit barns far udgør en trussel mod jeres sikkerhed i form af at han truer med vold eller bortførelse. At du er bange for en evt. retssag om forældremyndighed er IKKE en grund, nærmest tværtimod.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: HJÆÆÆÆÆÆLP AKUT!!

Indlæg af skaanebo » 26.04.2015 13:03:13

Hvis du ønsker hemmelig adresse i Sverige, skal du søge om det på Skatteverket. Og det klogeste ville jo være, at søge om det med det samme, og inden du er nået at blive registreret med en adresse i Sverige, som så vil fremgå af folkeregistret i Danmark. Vær også obs på, at i Sverige er man mere restriktiv med at tillade hemmelige adresse, end man er i Danmark.

Alko1988
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19.03.2014 22:46:25

Re: HJÆÆÆÆÆÆLP AKUT!!

Indlæg af Alko1988 » 26.04.2015 21:19:00

Super jeg siger mange tusind tak for de hurtige svar :)

I har sparet mig for flere søvnløse nætter.

Nu kan vi endeligt ligge det lidt til siden og vide hvad vi skal gøre og hvad vi kan forvente og ikke.

Mvh den glad mor :) :)!! Tak tak tak og atter tak.

Besvar