Seriøs brug for noget hjælp, haster

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
notebook
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24.09.2014 13:53:47

Seriøs brug for noget hjælp, haster

Indlæg af notebook » 22.10.2014 12:07:01

Hej Medlemmer
Jeg håber i kan hjælpe.

Jeg har en filippinsk kæreste som stadig er "gift" med sin mand, vi har været sammen snart 3 md. De er flyttet fra hinanden, da der kom uoverensstemmelser mellem dem, dvs. at de bor på hver deres adresse, og hun vil ikke have noget mere med ham at gøre.
Hun har opholdt sig i DK på lovligvis lidt over 5 år, både som au-pair og har haft et fuldtidsarbejde i over 2 år + nogle andre små jobs på lovlig basis. Samt er hun stadig i arbejde men får dagpenge.
Hun har også en datter som er fuld integreret i det danske samfund ved at gå på dansk skole og har danske venner.

Det jeg vil høre om, hvad er hendes muligheder for at blive i DK, når den endelig afgørelse om skilsmisse er blevet afgjort.
Bliver hun bedt om at rejse hjem eller kan hun blive i DK på baggrund af hendes arbejdsår. Lige nu er hun på sprogskole og arbejder ved siden af, for at integrere sig yderligere i det danske samfund, da hun gerne vil have permanent opholdstilladelse.

Vi har snakket om at gifte os, og at jeg vil søge adoption på hendes datter, da hun automatisk vil få dansk pas, in worse case.

Jeg har kigget på "ny-i-danmark.dk" og fundet frem til nogle positive ting omkring til hendes situationen, men om det er nok ved jeg ikke.
Jeg opfylder alle de krav, omkring økonomi, bolig osv.

Hvad er vores muligheder?

Jeg håber folk kan hjælpe

Mvh Notebook.

resser
Indlæg: 166
Tilmeldt: 05.03.2010 09:56:13
Geografisk sted: København

Re: Seriøs brug for noget hjælp, haster

Indlæg af resser » 25.10.2014 14:31:13

Jeg tror at du må indstille dig på at I må gifte jer, hvis du vil sikre dig at hun og datter kan blive i Danmark.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Seriøs brug for noget hjælp, haster

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2014 09:07:54

Jeg er umiddelbart enig i Ressers vurdering. Der findes en ordning kaldet "fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft" for udlændinge, der har fået inddraget deres opholdstilladelse. Men den forudsætter, at man har arbejdet 2 år for samme arbejdsgiver, og som udgangspunkt skal det være fuldtidsarbejde. Deltid er ikke tilstrækkeligt. Læs mere om ordningen her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... skraft.htm

Det sikreste og mest stabile er absolut, at I gifter jer, og at hun søger om ny opholdstilladelse på det grundlag. Dog skal I være opmærksomme på, at beregningen af de 5 år til permanent opholdstilladelse i så fald starter forfra.

Så måske er det en god ide lige at se tiden an og vurdere nærmere, om hun vil kunne komme under den omtalte ordning.

Besvar