Skilsmisse og mulighed for at færdiggøre uddannelse?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tristani
Indlæg: 23
Tilmeldt: 02.04.2008 13:46:35

Skilsmisse og mulighed for at færdiggøre uddannelse?

Indlæg af tristani » 01.08.2014 07:35:55

Min kone og jeg ønsker skilsmisse, hun er fra Asien, gift 2007 og har haft FS siden 2008.
Hun har desværre ikke haft beskæftigelse i DK i ovennævnte periode, men har arbejdet i sit hjemland i ca 2,5 år, i perioden fra FS til dd.
Har bestået Dank prøven og læser nu på Universitet, mangler 2år inden hun er færdig, men
hvordan er hendes muligheder for at færdiggøre sin uddannelse, ophold efter skilsmisse, jeg vil hjælpe hende økonomisk imens hun læser?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Skilsmisse og mulighed for at færdiggøre uddannelse?

Indlæg af fundiver199 » 01.08.2014 10:36:48

Først tager US stilling til, om der er særlige grunde til IKKE at inddrage hendes opholdstilladelse f.eks. hensynet til jeres fælles børn. Hvis de IKKE inddrager hendes opholdstilladelse, kan hun selvfølgelig fortsætte studierne som hidtil.

Hvis de derimod inddrager hendes opholdstilladelse, kan hun søge om en ny med det formål at studere i Danmark. Den giver så færre rettigheder, f.eks. kan hun ikke få SU, og hun skal betale undervisningsgebyr.

Efter afsluttet uddannelse kan hun som udenlandsk studerende få 6 måneders greencard til at finde et job i Danmark. Lykkes det ikke, er mulighederne mere eller mindre udtømt. Men hun vil altid kunne søge om ny opholdstilladelse efter f.eks. beløbsordningen, hvis det på et senere tidspunkt lykkes hende at få et jobtilbud i Danmark.

Besvar