Skilsmisse... Manden nægter at blive skilt hvad gører jeg??

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Iman
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27.07.2014 09:28:51

Skilsmisse... Manden nægter at blive skilt hvad gører jeg??

Indlæg af Iman » 27.07.2014 09:32:15

Jeg skriver til jer for har brug for noget rådgivning. Jeg er igang med at blive familiesammenført. Min mand er tuneser men bor i Italien og har sendt sin del af ansøgningen i Italien og jeg har sendt min afsted i Dk.
Jeg er 7 måneder henne i min graviditet og har et barn fra et andet forhold og hun er 10 år.

Problemet er det at jeg har fortrudt mit ægteskab med denne person da der er vold involveret dog har jeg aldrig meldt det til politiet. Jeg vil gerne skilles.
Har været ind på nettet og kan se at man kan ansøge om separation/skilsmisse digitalt og betale 900kr. Han vil ikk give mig skilsmisse. Jeg ved jeg kan søge uden at han er enig men når han ikk har opholdstilladelse herhjemme endnu, hvor lang tid vil der gå før jeg kan blive skilt hvis han nægter at udfylde papirer eller møde op?
Hvis jeg søger en separation nu vil han få delt forældremyndighed af vores ufødt barn lige meget hvad?? Jeg har først termin d. 24 okt 2014.
I øjeblikket er han i Dk (hos mig).

Hvis jeg søger denne separation/skilsmisse vil Udlænding styrelsen få direkte besked og annullere ansøgningen for familiesammenføring??

Jeg kan ikk dokumentere vold da jeg aldrig har meldt det men hvad skal jeg så søge først? Separation eller skilsmisse? Jeg vil skilles hurtigst muligt.
Håber I kan svare på mine spørgsmål.
Mvh, Iman

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse... Manden nægter at blive skilt hvad gører je

Indlæg af mh1 » 27.07.2014 14:30:13

Hvis du vil skilles hurtigst muligt skal du anmelde volden.

Dokumenteret vold giver adgang til omgående skilsmisse, uanset om den voldelige part vil medvirke eller ej.
"3. Vold
Den, som er blevet udsat for vold og den, hvis børn er blevet udsat for vold, kan kræve skilsmisse.

Det er en betingelse, at der er tale om grov vold, og at volden er blevet begået med vilje. Det er ikke en betingelse, at den anden er dømt for volden, men volden skal kunne bevises.

Anmodning om skilsmisse på grund af vold skal indsendes til Statsforvaltningen senest 1 år efter, at du har været udsat for- eller er blevet bekendt med volden, og senest 3 år efter, at volden er begået."

Du bør naturligvis også straks trække ansøgningen om familiesammenføring tilbage, dvs. sende besked til US om at du ikke vil familiesammenføres.

Mht. forældremyndigheden gælder dette:
"§ 6. Er forældre gift med hinanden ved barnets fødsel, eller indgår de senere ægteskab, har de fælles forældremyndighed.
Stk. 2. Er ægtefællerne separeret ved barnets fødsel, har moderen dog forældremyndigheden alene, medmindre
1) den separerede mand ifølge anerkendelse eller dom anses som barnets far eller
2) forældrene har afgivet erklæring efter § 7, stk. 1, nr. 1, jf. dog § 7, stk. 2.
Stk. 3. Har forældrene været gift med hinanden inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel, har de fælles forældremyndighed."

Altså vil I som udgangspunkt have fælles forældremyndighed. Du kan søge om at få forældremyndigheden alene. Der skal en retssag til, men hvis du ikke har indtægt over en vis grænse, kan du få fri proces, dvs. det offentlige betaler din advokat.

Læs her om muligheden: http://www.civilstyrelsen.dk/fri_proces.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar