Skilsmisse "efter EU reglerne"

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hjemvender

Skilsmisse "efter EU reglerne"

Indlæg af hjemvender » 09.05.2014 09:57:45

Hej,

Min kone og jeg skal desværre skilles. Vi har været gift i 9 år og har boet de første 8 år i England, hvorefter vi flyttede til DK for lidt over et år siden og blev familiesammenført efter EU reglerne. Vi har børn og begge to arbejde.

Min kone er tredjelandsstatsborger, så så vidt jeg kan forstå burde hun have retskrav på at kunne blive i DK ifølge https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 79#Kap3_X8.

Men, for nu at være helt sikker spurgte vi Statsforvaltningen, og de har ikke (endnu) kunnet give et klart svar. De er kommet i tvivl fordi jeg er dansk; det er åbenbart et simpelt slam dunk hvis jeg havde været en "normal" ikke-dansk EU borger.

Så det jeg er efter er et klart, autoritativt svar på om hun må blive. Jeg tænker jeg umuligt kan være den første der skal igennem det her: hvad har andre oplevet?

Venlig hilsen,

Hjemvenderen

closed1

Re: Skilsmisse "efter EU reglerne"

Indlæg af closed1 » 09.05.2014 10:37:02

Hvis i efter skilsmissen , har normalt samkvem med børnene , alt efter hvor de nu skal bo . At de er feks. hver anden weekend hos dig , så vil din kone beholde sin opholdstilladelse , da man ikke forlanger at børnene skal rejse fra Sibirien til Sønderborg og tilbage igen hver anden weekend .

hjemvender

Indlæg af hjemvender » 11.05.2014 13:41:32

Tak closed1, det er en god pointe.

Men det jeg egentlig er efter er, om hun har et retskrav på at blive. Det vil jo alt andet lige være nemmere at henholde sig til.

closed1

Indlæg af closed1 » 11.05.2014 14:09:27

Hun har ikke noget restkrav , men børnekonventionen giver barnet krav på at kunne være sammen med begge sine forældre . Derfor kan man ikke sende den ene part til Sibirien.

Besvar