Skilsmisse FS og fælles barn

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
anjabekker
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26.04.2011 21:15:05

Skilsmisse FS og fælles barn

Indlæg af anjabekker » 05.05.2014 06:45:43

Min mand fra Marokko vil skilles og vi har lige fået vores søn, nu søger jeg lidt oplysninger om hvad der vil ske med hans opholdstilladelse m.v

Han har været her siden 3 dec 2011 fik opholdstilladelse FS feb 2012 og vi har lige søgt om forlængelse i feb i år. Vi har bog stadig ikke hørt noget fra US endnu.. Han har gået i skole og passet hans dansk undervisning og skal til eksamen i juni.. Derud over er han på kontanthjælp da vi har dispensation.. Jeg ønsker den fulde forældre myndighed da der har været så mange problemer mellem os at vi reelt står til en anbringelse af vores søn.

Min mand vil nemt kunne finde et arbejde..

Her kommer så mine spørgsmål

Hvad er hans chancer for at blive i DK ????
Vil han stadig være berettiget til kontanthjælp???
Hvad med skilsmisse I marokko ??? (vi blev gift dernede)
Hvis han rejser tilbage alligevel skal han så betale børnepenge ????( jeg ved at de betaler børnepenge dernede og kan blive straffet hvis de ikke betaler)
Hvad vil være det klogeste ?? straksskilsmisse eller separation ????
Der er faktisk ingen af os der ønsker denne skilsmisse men hvis kommunen beder mig vælge er det jo klart at jeg vælger min søn.. Jeg tænker så at det måske var bedst med en separation så har vi 6 mdr til at finde ud af om vi kan finde sammen igen idet kommunen er nervøs for barnet..

Håber i kan hjælpe mig med at få lidt ro på....

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse FS og fælles barn

Indlæg af mh1 » 05.05.2014 13:31:04

1) Chancen er måske nok lidt spinket, hvis myndighederne ser ham som problemet i forhold til barnet - hvis kommunen fx mener at han ikke bør have kontakt, så er der jo ikke nogen kontakt som bør bevares.

2) Hvis han får lov at blive, så ja.

3) I princippet skal I også skilles der. Hvis du aldrig vil bo i Marokko, så kan du fsv. være ligeglad. Det er let og hurtigt at blive skilt (men ikke nødvendigvis særligt billigt), hvis I begge er til stede i retten der, og er enige om skilsmissen.

4) Du kan søge statsforvaltningen om at få ham sat i bidrag, og kommunen om at få pengene udlagt fra kommunen, på samme vis som hvis han bliver i DK. Det vil være kommunens problem at få indkrævet pengene.

5) Det må afhænge af jeres eget ønske, men du skriver at han vil skilles?
mh
Rådgiver for ÆUG

jras
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10.05.2009 22:32:52

Re: Skilsmisse FS og fælles barn

Indlæg af jras » 22.05.2014 06:20:28

Ang om i skal ha separation eller ej så er det lige gyldigt for der er loven så kringlet at i kan ikke bo på samme adresse når i bliver separeret og jeres familiesamføring kræver at i har samme bopæls adresse så man har ikke samme mulighed for lige at ha en tænke pause i ægteskabet det er enten eller

Besvar