Seperation - fortsat opholdstilladelse på grund af børn?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mozza2012
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17.02.2014 22:00:29

Seperation - fortsat opholdstilladelse på grund af børn?

Indlæg af Mozza2012 » 17.02.2014 22:25:48

Hej

Mange tak for dette forum, her er mange gode informationer, som allerede har afklaret en del af min tvivl. Jeg har dog stadig et par spørgsmål vedrørende min egen situation, som jeg håber at få svar på.

Min kæreste og jeg blev familiesammenført under de danske regler i sommeren 2012, efter 5 års fast samliv i min kærestes hjemland. Vi har to små børn sammen og er desværre blevet enige om at gå hver til sit. Jeg har forsørget os siden vi kom til DK, da min mand har koncentreret sig om at lære dansk, men nu leder han/vi intensivt efter arbejde til ham, så han kan forsørge sig selv og finde et andet sted at bo.

Efter at have læst herinde på forummet kan jeg forstå, at det højst sandsynligt er muligt at han kan forlænge sin opholdstilladelse i kraft af vores børn, og det er en stor lettelse. Jeg har dog lige et par opklarende spørgsmål med hensyn til at søge om forlængelse af hans opholdstilladelse på baggrund af vores børn:

Har vi pligt til at oplyse US om at vi går fra hinanden (de får det jo ikke automatisk at vide fra Statsforvaltningen, i og med vi ikke er gift)?
Betyder det noget at vi ikke har været gift, men kun haft fast samliv?
Betyder det noget at han ikke har haft/har arbejde når han søger om forlængelse?
Betyder det noget hvem der har forældremyndigheden over børnene?
Hvor meget samvær skal han som minimum have med børnene, før US betragter det som nok til at forlænge hans opholdstilladelse?

Og endelig, rent praktisk, skal man bruge en særlig formular til at søge om denne type af forlængelse af opholdstilladelse?

Jeg glæder mig meget til at høre fra jer, og håber der er en der har tid til at svare.

Mange hilsener,

Mozza

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Seperation - fortsat opholdstilladelse på grund af børn?

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2014 07:39:21

Mozza2012 skrev:Har vi pligt til at oplyse US om at vi går fra hinanden (de får det jo ikke automatisk at vide fra Statsforvaltningen, i og med vi ikke er gift)?
I princippet ja. Og i hvert fald har I jo pligt til at være folkeregistreret der, hvor I hver især bor.
Mozza2012 skrev:Betyder det noget at vi ikke har været gift, men kun haft fast samliv?)
Nej.
Mozza2012 skrev:Betyder det noget at han ikke har haft/har arbejde når han søger om forlængelse?
Umiddelbart ja. Det giver ham alt andet lige en svagere tilknytning til Danmark. Hvis fortsat ophold i Danmark er ensbetydende med, at han skal forsørges af kommunen via kontanthjælp, må man jo sige, at hans tilstedeværelse alt andet lige udgør en betydelig økonomisk byrde for det danske samfund.
Mozza2012 skrev:betyder det noget hvem der har forældremyndigheden over børnene?
Ja. I bør holde jer til fælles forældremyndighed, som også er det normale i Danmark.
Mozza2012 skrev:Hvor meget samvær skal han som minimum have med børnene, før US betragter det som nok til at forlænge hans opholdstilladelse?
Det ved jeg ikke. Der er ikke nogen faste regler, det er en konkret vurdering, der tager udgangspunkt i børnenes tarv.

En anden ting er, at du skriver, I har boet 5 år sammen i hans hjemland, og kun har boet sammen i DK siden 2012. Jeg ved ikke, om US går ind og kigger på det. Men i princippet kunne man vel så sige, at jeres børn har tilbragt mere tid i hans hjemland end i Danmark. Og du mere tid der end han her. Og at det dermed kunne være mere naturlig, at du og børnene flyttede med ham tilbage til hans hjemland, snarere end at I alle sammen bliver her.

Jeg skriver det blot for at gøre opmærksom på, at han jo altså ikke har noget retskrav på at blive, og at der foretages en konkret vurdering fra sag til sag.

Hvad hvis man f.eks. har boet sammen i 15 år i Thailand, flytter til Danmark med sine børn og bliver skilt 2 uger senere? Er de 2 uger så også nok til, at den thailandske far/mor skal have ret til at blive i Danmark resten af sit liv? Er det rimeligt, og er det sådan, US administrerer loven?

Jeg kender ikke svarene på nogle af de to spørgsmål.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Seperation - fortsat opholdstilladelse på grund af børn?

Indlæg af mh1 » 18.02.2014 18:06:18

Jeg kan til gengæld ikke se det "naturlige" i at en forælder skulle flytte til(bage til) den andens hjemland når forholdet mellem dem er gået i stykker.

Men jeg ved efterhånden ikke, hvordan andre danske jurister tænker ...
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Seperation - fortsat opholdstilladelse på grund af børn?

Indlæg af fundiver199 » 19.02.2014 07:48:27

Enig mh men i princippet kan der jo så spekuleres i reglerne med henblik på at slippe for krav om selvforsørgelse, passende bolig og beståelse af danskprøve.

Man har et barn sammen, som i mange år har boet et andet sted end i Danmark. Man flytter så barnet til Danmark og bliver familiesammenført. Straks opholdstilladelsen er i hus, lader man sig skille, og voila nu er døren åben til dansk kontanthjælp, ingen danskprøve og så videre.

I hvert fald burde US vel så gå ind og undersøge, om der er tale om en proforma skilsmisse. Jeg kan huske, at ÆUG engang spurgte på et dialogmøde, om de gjorde det. Spørgsmålet blev ikke besvaret, men de blev ret stramme i ansigterne :D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Seperation - fortsat opholdstilladelse på grund af børn?

Indlæg af mh1 » 19.02.2014 16:43:38

De to små børn kan jo godt være født i DK - og hvis de ikke er, skal Mozza2012 følge med i, hvad der sker på området for dansk statsborgerskab.

For tiden er der nemlig en (uskreven) regel om at danske børn, født i udlandet og med dobbelt statsborgerskab, på trods af lovens ordlyd om det modsatte, SKAL søge om at bevare deres danske statsborgerskab, selv om de har boet i DK en (større) del af deres liv, og det SKAL ske efter at de fylder 21 og inden de fylder 22.

Det er en regel, som Indfødsretskontoret tilsyneladende har skabt, og som er i modstrid med loven. Men indtil videre har den kostet mindst en ung dansker det danske statsborgerskab, og bevirket at vedkommende må kæmpe for at genvinde det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar