FS med dansk datter?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Natashia
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19.12.2011 05:32:37

FS med dansk datter?

Indlæg af Natashia » 15.02.2014 21:36:51

Hej
Min mand er fra Ghana, og han og jeg blev familiesammenført tilbage i 2012 og har boet sammen i DK i snart to år. Så langt så...hårdt.
At skuklle leve i et ægteskab på tværs af to meget forskellige kulturer kan være svære end det ser ud, og vi har haft mange problemer med at få det hele til at gå op i en højere endhed. Vi har en lille datter sammen på 2 år.
Jeg går og gør mig (forbudte?) tanker om at lade mig skille fra min mand, men ved at det ville knuse ham ikke at kunne se sin datter. Så jeg har kigget på mulighederne omkring, det at han kunne blive familiesammenført med hende, hvis vi blev skilt. Men det lyder som om, det som udgangspunkt ikke kan lade sig gøre. Er det rigtigt læst, eller skal jeg kigge et andet sted på UM's hjemmeside? Ville han skulle ud af DK først eller spiller det ingen rolle? Vores datter er dansk statsborger, hvis det gør en forskel, og det er jeg for den sags skyld også. Har nogen af jer erfaringer med skilsmisse og FS?
Mvh én i vildrede

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: FS med dansk datter?

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2014 07:39:27

Han kan ikke blive familiesammenført med jeres datter nej. Men hvis han efter en skilsmisse får tildelt samkvemsret med hende og/eller en del af forældremyndigheden, så vil man normalt spare jer for, at du skal have samkvem med jeres datter hver 14. dag i Ghana. Eller han i Danmark, selvom han bor i Ghana. Og derfor vil han så få lov at BEHOLDE sin opholdstilladelse, fordi det vil være "særligt belastende" for ham (og jeres datter), at den bliver inddraget.

....................................................................

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ophoer.htm

Ansøgerens personlige forhold tages i betragtning

Hvis der er personlige forhold hos udlændingen, som gør, at en inddragelse eller en nægtelse af forlængelse vil være særligt belastende for den pågældende, vil opholdstilladelsen alligevel ikke blive inddraget eller nægtet forlænget.

Udlændingestyrelsen ser bl.a. på:

•Udlændingens tilknytning til det danske samfund herunder hvor lang tid, udlændingen har været i Danmark.
•Alder, helbredsforhold og andre personlige forhold.
•Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.
•Konsekvenser for herboende nære familiemedlemmer.
•Manglende eller lille tilknytning til hjemlandet.
•Om udlændingen vil lide overlast i hjemlandet.

Natashia
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19.12.2011 05:32:37

Re: FS med dansk datter?

Indlæg af Natashia » 16.02.2014 09:59:04

Okay, så hvis han I så fald fik lov til at beholde sin opholdstilladelse, vil det så sige, at han ville kunne beholde det resterende af den opholdstilladelse, som han har pt, og når den så løber ud, så ville han så ikke kunne søge om familiesammenføring med vores datter? Eller ville han blive tildelt ophold på ubestemt tid? Altså permanent (det er der ellers tre år til at vi ville kunne søge)? Ellers vil det vel sige, at han ville kunne have det ophold, som han er bevillet til at have nu, og så slut derefter. Er det sådan det skal forstås?
Venligst fra N

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: FS med dansk datter?

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2014 12:08:09

Det betyder, at han beholder sin opholdstilladelse og stadig kan søge om forlængelse af den og stadig kan søge om PUT, når han opfylder betingelserne herfor. I bliver faktisk BEDRE stillet end i dag, idet opholdstilladelsen ikke længere vil være betinget af opfyldelse af boligkrav og ingen modtagelse af kontanthjælp for nogen af jer.

Men til gengæld vil han selvfølgelig ikke kunne beholde eller forlænge sin opholdstilladelse, hvis du f.eks. efter aftale mellem jer flytter til udlandet med barnet, eller barnet bliver dræbt i en trafikulykke.

Hans fortsatte ophold i Danmark vil - indtil han får PUT - alene være af hensyn til jeres datter. Og dermed kan du da godt sige, at der er tale om en slags FS med hende. Men forskellen er, at hvis han først er flyttet til Ghana eller USA og har boet der en periode, så kan han ikke søge om en NY opholdstilladelse i Danmark for igen at komme tættere på jeres datter.

Natashia
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19.12.2011 05:32:37

Re: FS med dansk datter?

Indlæg af Natashia » 17.02.2014 11:08:10

Tusind tak! Det er god hjælp!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: FS med dansk datter?

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2014 14:22:42

Selv tak. Med hensyn til kontanthjælp, vil det naturligvis stadig være sådan, at kommunens evt. udgifter til sådan hjælp til din mand vil blive trukket fra den bankgaranti, du har stillet, indtil der ikke er flere penge tilbage.

Besvar