Skilsmisse fra tyrkisk mand.

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Twetty87

Skilsmisse fra tyrkisk mand.

Indlæg af Twetty87 » 27.01.2014 22:47:19

Jeg står desværre i den situation at jeg skal skilles fra min mand.
Vi blev gift på rådhuset i DK tilbage i 2011.
På daværende tidspunkt var han her på turist visum og havde stadig bopæl i Tyrkiet.
Vi har self senere hen fået opholdstilladelse.
1.spørgsmål.. Hvad er mine rettigheder?? Og hvordan skal skilsmissen foregå?
Normalt i dk skal man dele. Men min mand havde jo bopæl i Tyrkiet da vi blev gift.
Så skal jeg gå udfra deres lovgivning?
Hvis ja - hvor kan jeg finde mere om den?
Bolig og bil lån er reg i mit navn. Vi deler kun et mindre lån på forbedringer af bolig.
Kommer jeg til og stå med det hele selv?
2.spørgsmål. Han har haft dansk ophold siden sep.2012.
Og har haft fast fuldtids arb siden jan.2013.
Vil han kunne beholde sin opholdstilladelse? Indtil den løber ud i 2017?
Og vil han evt efterfølgende også kunne forlænge den?
Håber der er nogen derude der kan hjælpe.

fundiver199

Re: Skilsmisse fra tyrkisk mand.

Indlæg af fundiver199 » 13.02.2014 07:37:44

Da din mand er tyrkisk statsborger kan han - så længe han arbejder for den samme arbejdsgiver - bevare sin opholdstilladelse pga. reglerne i Ankaraaftalen mellem EU og Tyrkiet.

Dine andre spørgsmål kan jeg desværre ikke svare på.

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse fra tyrkisk mand.

Indlæg af mh » 14.02.2014 15:28:46

"1.spørgsmål.. Hvad er mine rettigheder?? Og hvordan skal skilsmissen foregå?
Normalt i dk skal man dele. Men min mand havde jo bopæl i Tyrkiet da vi blev gift.
Så skal jeg gå udfra deres lovgivning?
Hvis ja - hvor kan jeg finde mere om den?
Bolig og bil lån er reg i mit navn. Vi deler kun et mindre lån på forbedringer af bolig.
Kommer jeg til og stå med det hele selv?"

Hvis jeres plan var at din mand skulle flytte til DK så hurtigt som muligt efter at I blev gift, og I søgte om fs kort tid efter at I blev gift, så har I DANSK formueordning, dvs. at I har fælleseje og skal dele præcis som de fleste andre danske ægtepar:
AL din formue og AL din gæld tælles sammen og trækkes fra. (værdien af bolig, bil osv., kontant opsparing mv., minus gæld)
AL din mands formue og AL hans gæld ligeså.

Står der 'positiv formue' tilbage på din side, skal din mand have halvdelen af værdien i kontanter. Står der positiv formue tilbage hos ham, skal du have halvdelen af værdien i kontanter.

Hvis I begge hæfter for gælden, så fortsætter det. Hvis den kun står i dit navn, kan du trække hele gældsposten fra, men skal så til gengæld naturligvis betale restgælden selv.

HVIS du og din mand først nogen tid efter brylluppet (3-6 mdr. efter) kom i tanke om, at I helst ville bo sammen i DK, så skriv en pb til mig, så skal jeg forklare dig om de tyrkiske bodelingsregler.

Hvis din mand - som han burde have gjort - har registreret jeres ægteskab hos de tyrkiske myndigheder/på ambassaden, så skal I også skilles i Tyrkiet. (Hvis jeres ægteskab ikke er registreret hos de tyrkiske myndigheder, så burde I få det gjort, og så blive skilt. Men selv juristen her synes det ville være at gøre livet for besværligt for jer selv.)
mh

Besvar