Skilles med fællesbarn, bosat i Sverige

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thriveth
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23.10.2013 16:15:46

Skilles med fællesbarn, bosat i Sverige

Indlæg af Thriveth » 23.10.2013 16:21:10

Min hustru fra USA og jeg har et barn på to sammen, og står sandsynligvis for at skulle skilles.

Vi er bosat i Sverige hvor jeg har en fireårig ansættelse. Vil hun stadig være dækket ind under FS efter EU-reglerne efter en skilmsisse (grundet vores fælles, lille barn)? Alternativt, vil hun have nogen chance for at få ophold i DK efter danske regler?
Jeg har intet imod Stockholm, men cil nødig være bundet til at bo i Sverige permanent, så overvejer om jeg (stærkt imod min vilje) skal opsige mit job og flytte hjem til DK inden vi bliver separeret,

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Skilles med fællesbarn, bosat i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 24.10.2013 06:35:03

Ja hun vil pga. barnet kunne bevare sin EU-opholdsret på individuelt grundlag, hvis hun lever op til kravet om at være arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Dette krav skal opfyldes, indtil hun har boet 5 år i Sverige og kan få permanent EU-opholdsret.

Sagt lidt kort betyder det, at hun ikke kan leve af svensk socialbidrag men må have en anden form for indtægt og/eller formue, hun kan leve af.

Thriveth
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23.10.2013 16:15:46

Re: Skilles med fællesbarn, bosat i Sverige

Indlæg af Thriveth » 24.10.2013 09:26:37

Tak for svaret;
Det er så desværre også mere end hun kan leve op til. Og jeg har prøvet at hjælpe hende til at finde ud af noget, men hun gør ikke rigtig selv noget for det, og så kan jeg jo ikke finde job til hende.
Ved du tilfældigvis hvordan det ville se ud hvis hun havde ophold efter Svenske regler, og om det er muligt at søge dette, når man allerede har ophold efter EU-regler?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Skilles med fællesbarn, bosat i Sverige

Indlæg af skaanebo » 24.10.2013 09:30:06

Ja, der kan søges efter svenske regler, selv om man har EU-opholdskort. Men forudsætningen for at få opholdstilladelse efter svenske regler er jo, at man er i et kærlighedsforhold af egen fri vilje. Det vil næppe være muligt at opfylde det krav, hvis I er ved at lade jer skille.

Og ja, efter svenske regler stilles ingen krav til selvforsørgelse.

Thriveth
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23.10.2013 16:15:46

Re: Skilles med fællesbarn, bosat i Sverige

Indlæg af Thriveth » 24.10.2013 15:06:13

Så vidt jeg husker kan man også få opholdstilladelse i Sverige pga. et barn...? Under alle omstændigheder, så er vi ikke p.t. ved at lade os skille, og det er ikke engang sikkert. Jeg vil bare gerne kende konsekvenserne af vores beslutninger i bund, for vi står på vippen.

Men som Nordiske statsborger er jeg sidestillet med svenske statsborgere når det kommer til disse regler, er det ikke sådan?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Skilles med fællesbarn, bosat i Sverige

Indlæg af skaanebo » 24.10.2013 15:34:34

Jo, du som er dansk er sidestillet med en svensk, men det er din ægtefælle jo ikke. Og det er lidt dårlig timing at søge om en opholdstilladelse efter svenske regler på nuværende tidspunkt. I kan søge efter svenske regler, hvis I beslutter jer for at blive boende sammen, og du ønsker at din ægtefælle sikres en hurtigere ret til at få permanent ophold i Sverige. Sagsbehandlingstiden kan være alt fra 3 til 18 måneder, så derfor er det ikke noget, man bare sådan lige får.

De fleste, som ønsker at sikres efter svensk lovgivning på dette felt, sørger for enten at søge efter svenske regler, INDEN indrejse til Sverige, eller søger parallelt med EU-regler, når de er kommet til Sverige. At søge et antal år efter ankomsten til Sverige er lidt som at sætte sig imellem to stole. Fordelene ved at benytte de svenske regler fås jo hurtigst, hvis man søger efter dette regelsæt enten inden ankomst til Sverige eller parallelt med en ansøgning efter EU-regler.

Thriveth
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23.10.2013 16:15:46

Re: Skilles med fællesbarn, bosat i Sverige

Indlæg af Thriveth » 24.10.2013 16:34:31

Ja, og set i bakspejlet var der nok også en og anden ting jeg ville have gjort anderledes :-)

Men nu er vi altså der hvor vi er, og jeg prøver at få overblik over hvad mulighederne er.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilles med fællesbarn, bosat i Sverige

Indlæg af mh1 » 25.10.2013 20:44:15

Nu er det jo sådan, at når man er fs efter EU-reglerne BEHØVER man ikke bo sammen, man skal blot være gift.

Så løsningen kan være at I flytter hver for sig uden en formel separation. Så behøver du ikke opgive dit job, og måske kan det at være fra hinanden gøre at din kone får taget sig sammen til at få gjort noget ved jobsøgning?
mh
Rådgiver for ÆUG

Your Europe
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28.10.2013 16:37:06

Re: Skilles med fællesbarn, bosat i Sverige

Indlæg af Your Europe » 28.10.2013 16:51:29

Der bliver i denne tråd rejst en række spørgsmål om EU-reglerne i forhold til familiesammenførsel, ægteskab, opholdstilladelse mm. På webportalen Your Europe har EU samlet en dansksproget oversigt over de vigtigste regler, som forhåbentlig kan opklare en række af de tvivlsspørgsmål, der netop bliver diskuteret i denne tråd:http://europa.eu/youreurope/citizens/fa ... 20forum_MC

Besvar